مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مهم ترین شاخص های اقتصادی و تعاریف آن ها

مهم ترین شاخص های اقتصادی و تعاریف آن ها

شاخص تولید ناخالص ملی به‌صورت گزارش‌های ماهانه، فصلی و سالانه منتشر می‌شود و اغلب در صورت اختلاف شدید بین نرخ منتشرشده و نرخ مورد انتظار بازار نوسانات شدیدی را ظرف چند دقیقه و در نهایت باعث یک‌روند طولانی‌مدت بعد از اعلام خبر می‌شود.

مهم ترین شاخص های اقتصادی و تعاریف آن ها

 

مهم ترین شاخص های اقتصادی

مهم‌ترین شاخص‌ها، گزارشات و آمارهای اقتصادی

تولید ناخالص داخلی GDP (Gross Domestic Product)

این شاخص مجموع ارزش کالاها و خدمات تولید شده یک کشور را در طول یک دوره زمانی معین می‌سنجد و تغییرات در رشد این شاخص (به‌صورت درصدی) در واقع همان نرخ رشد اقتصادی یک کشور است.

از این شاخص می‌توان به‌ عنوان مهم‌ترین شاخص بخش‌های تولید و خدمات در کلیه اشکال آن و در تمام کشورهای دنیا نام برد چرا که دورنمای کلی وضعیت اقتصادی هر کشور و افراد تشکیل‌ دهنده آن جامعه را نمایش می‌دهد.

با افزایش تولید ناخالص داخلی از سویی درآمد سرانه اشخاص افزایش‌ یافته و به‌ دنبال آن خرج کرد مصرف‌کننده نیز بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر خرج کرد بیشتر مصرف‌کنندگان نیز به تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات آن کشور کمک خواهد کرد. بنابراین با رشد مطلوب تولید ناخالص داخلی تقریباً اکثر بخش‌های اقتصادی نفع می‌برند و در نتیجه ارز آن کشور نیز در عکس‌العملی مثبت در مقابل دیگر ارزهای خارجی افزایش پیدا می‌کند.

این شاخص به‌ صورت گزارش‌های ماهانه، فصلی و سالانه منتشر می‌شود و اغلب در صورت اختلاف شدید بین نرخ منتشر شده و نرخ مورد انتظار بازار نوسانات شدیدی را ظرف چند دقیقه و در نهایت باعث یک‌روند طولانی‌مدت بعد از اعلام خبر می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعریف شاخص های اقتصادی و تاثیر آن ها در تحلیل

شاخص سالانه تورم GDP (Deflator Annualized)

این شاخص تورم قیمت کل محصولات و خدمات تولید شده در دوره زمانی اعلام‌ شده را می‌سنجد و همچنین از این شاخص برای برآورد تفاوت بین نرخ بین رشد اسمی و رشد واقعی تولید ناخالص داخلی استفاده می‌شود.

 

جلسه تصمیم‌گیری مرکزی خزانه‌داری فدرال ایالات‌متحده در مورد نرخ بهره

کمیته بازار آزاد خزانه‌داری فدرال ایالات‌متحده معمولاً هشت‌ بار در سال برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره (بهره بهایی است که برخی برای استفاده از سرمایه دیگران می‌پردازند، نرخ بهره عبارت است از هزینه وام یا قیمتی که بابت اجاره پول پرداخت می‌شود، نرخ بازده تا سررسید) و همچنین نرخ بهره‌ی تنزیلی بین بانکی (نرخ بهره‌ای کمتر از نرخ بهره‌ی معمول برای استفاده بانک‌هایی که از بانک مرکزی وام می‌گیرند) تشکیل جلسه می‌دهد.

این جلسات معمولاً با شرکت رؤسای منتخب خزانه‌داری ایالت‌های مختلف آمریکا در زمان از پیش‌ تعیین‌ شده برگزار می‌شود. هرچند بسته به ضرورت گاهی جلساتی اضطراری نیز تشکیل می‌شود.

وظیفه اصلی این جلسه تعیین نرخ بهره کوتاه‌مدت و بین‌ بانکی تنزیلی با بررسی شرایط اقتصادی کشور و همچنین مطالعه عملکرد بازارهای مالی و بخش‌های مهم اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی های بازار فارکس (بازار معاملات ارزی)

به‌ عبارت‌ دیگر خزانه‌داری فدرال با مشاهده و بررسی نرخ تورم رشد اقتصادی و عوامل مهم دیگر نسبت به کنترل و بهبود وضعیت اقتصادی کشور عکس‌العمل نشان داده و با ابزار مؤثری مانند افزایش یا کاهش نرخ بهره به هدایت بخش‌های مختلف اقتصادی می‌پردازد.

این شاخص را می‌توان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی موجود در ایالات‌متحده و سراسر دنیا دانست به‌ طوری‌ که اغلب با کاهش یا افزایش نرخ بهره تا مدتی طولانی شاهد عکس‌العمل شدید بازارهای مختلف مالی از جمله فارکس به این‌ موضوع خواهیم بود.

افزایش نرخ بهره معمولاً هنگامی انجام می‌شود که رشد اقتصادی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و هم‌زمان نرخ تورم نیز به همان میزان در حال افزایش است، در مقابل کاهش رشد اقتصادی و نرخ تورم پایین این کمیته را به کاهش نرخ بهره وادار می‌کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x