مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مواد غذایی انرژی زا / آشنایی با غذاهایی که در افزایش انرژی موثر هستند

مواد غذایی انرژی زا / آشنایی با غذاهایی که در افزایش انرژی موثر هستند

برخی از غذاها حاوی مواد مغذی هستند که می توانند به افزایش سطح انرژی شما کمک کرده و هوشیاری و تمرکز شما را در طول روز افزایش دهد. در اینجا لیستی از مواد غذایی وجود دارد که ثابت شده است به افزایش سطح انرژی کمک می کنند.

آشنایی با غذاهایی که در افزایش انرژی موثر هستند / مواد غذایی انرژی زا

بسیاری از افراد در بعضی از روزها احساس خستگی  می کنند. کمبود انرژی می تواند بر فعالیت های روزمره شما تأثیر بگذارد و باعث کاهش بهره وری شود. نوع و مقدار غذایی که می خورید نقش اساسی در تعیین سطح انرژی شما در طول روز دارند. برخی از غذاها حاوی مواد مغذی هستند که می توانند به افزایش سطح انرژی شما کمک کرده و هوشیاری و تمرکز شما را در طول روز افزایش دهد.

در اینجا لیستی از مواد غذایی وجود دارد که ثابت شده است به افزایش سطح انرژی کمک می کنند.

 

مواد غذایی انرژی زا

موز

موز یکی از بهترین خوراکی ها برای افزایش سطح انرژی است، منبع عالی کربوهیدرات های پیچیده، پتاسیم و ویتامین B6 است که می تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند.

 

ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون و ماهی تن منابع خوبی از پروتئین، اسیدهای چرب و ویتامین های گروه B هستند و همین امر باعث می شود غذاهای بسیار خوبی برای رژیم غذایی شما باشند. مصرف یک وعده ماهی قزل آلا یا ماهی تن به طور روزانه اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین B12 را تأمین می کند.

نشان داده شده که اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش التهاب می شود که دلیل اصلی خستگی است. در حقیقت، برخی مطالعات مشخص کردند که مصرف مکمل های امگا ۳ می تواند خستگی را کاهش دهد، به ویژه در بیماران سرطانی و کسانی که از سرطان بهبود می یابند.

علاوه بر این ویتامین B12 با فولات برای تولید گلبول های قرمز خون و به عملکرد بهتر آهن در بدن کمک می کند. سطح مطلوب گلبول های قرمز و آهن می تواند خستگی را کاهش داده و انرژی را افزایش دهد.

مواد غذایی انرژی زا
مواد غذایی انرژی زا

 

مواد غذایی انرژی زا

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید یک ماده غذایی بسیار مقوی است. فرآوری کمتری دارد و ارزش غذایی بیشتری را به صورت فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی حفظ می کند. یک و نیم فنجان (۵۰ گرم) برنج قهوه ای حاوی ۲ گرم فیبر است و بخش زیادی از مقدار توصیه شده روزانه منگنز را تامبن می کند، منگنز به آنزیم ها کمک می کند تا کربوهیدرات ها و پروتئین ها را تجزیه کنند و انرژی تولید کنند. علاوه بر این، به لطف منبع محتوای فیبر، برنج قهوه ای شاخص گلایسمی کمی دارد. بنابراین می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و باعث افزایش سطح انرژی پایدار در طول روز شود.

 

قهوه

قهوه سرشار از کافئین است که می تواند به سرعت از جریان خون به مغز شما منتقل شود و از فعالیت آدنوزین، یک انتقال دهنده عصبی که سیستم عصبی مرکزی را آرام می کند، جلوگیری کند. در نتیجه تولید اپی نفرین – هورمونی که بدن و مغز را تحریک می کند – افزایش می یابد. مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین یا حدود ۴ فنجان قهوه در روز توصیه نمی شود.

 

بیشتر بخوانید: خواص قهوه

آب

آب برای زندگی ضروری است. در بسیاری از عملکردهای سلولی از جمله تولید انرژی نقش دارد. عدم نوشیدن آب کافی منجر به کم آبی بدن می شود که می تواند عملکردهای بدن را کند و شما را دچار سستی و خستگی کند. نوشیدن آب می تواند به شما انرژی بیشتری ببخشد و به مبارزه با احساس خستگی کمک کند. با نوشیدن آب می توانید از کمبود آب بدن جلوگیری کنید حتی اگر تشنگی ندارید سعی کنید در طول روز به طور منظم آب بنوشید.

افزایش سطح انرژی
افزایش سطح انرژی

 

مواد غذایی انرژی زا

کینوا

کینوا دانه ای است که به دلیل داشتن پروتئین، کربوهیدرات و فیبر و همچنین بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی محبوب است. حتی اگر این ابر غذای دارای کربوهیدرات زیادی باشد، شاخص گلایسمی کمی دارد که نشان می دهد کربوهیدرات آن به آهستگی جذب می شود و می تواند انرژی پایدار آزاد کند. علاوه بر این کینوا غنی از منگنز، منیزیم و فولات است.

 

بیشتر بخوانید: دانه کینوا سرشار از مواد مغذی و مناسب برای سن رشد

اوتمیل

بلغور جو دوسر یک غلات کامل است که می تواند انرژی طولانی مدت را برای شما فراهم کند. این ماده حاوی بتا گلوکان است، یک فیبر محلول که وقتی با آب ترکیب می شود ژل غلیظی را تشکیل می دهد. وجود این ژل در سیستم گوارشی، تخلیه معده و جذب گلوکز را در خون به تأخیر می اندازد. علاوه بر این جو دو سر غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است که به روند تولید انرژی کمک می کند و شامل ویتامین های گروه B، آهن و منگنز است ترکیبی از تمام این مواد مغذی بلغور جو دوسر را به غذایی کامل برای آزادسازی پایدار انرژی تبدیل می کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x