مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مواد غذایی برای درمان ریزش مو

مواد غذایی برای درمان ریزش مو

تغذیه مناسب مهمترین راه کنترل و درمان ریزش مو است. برای کنترل ریزش مو تمام گروه های غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه و سبزیجات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت ها و گروه متفرقه شامل روغن ها و ... در برنامه غذایی گنجانده شود.

مواد غذایی برای درمان ریزش مو

تغذیه مناسب مهمترین راه کنترل و درمان ریزش مو است. مواد غذایی برای درمان ریزش مو شامل تمام گروه های غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه و سبزیجات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت ها و گروه متفرقه شامل روغن ها و … در برنامه غذایی است.

علت ریزش مو در رژیم های با کالری خیلی پایین این است که بدن با ایجاد اولویت بندی برای حفظ اعضای مهم دیگر مانند مغز و قلب و کلیه و … میزان دریافت مواد مغذی فولیکول مو را کاهش می دهد.

مواد غذایی برای درمان ریزش مو

پروتئین

علت اصلی ریزش مو در افراد با رژیم نامناسب، کمبود پروتئین است. کمبود پروتئین موجب آسیب به ساختار موها، شکنندگی و کم پشتی مو می‌شود و در مراحل کمبود شدید پروتئین ریزش شدید مو و تغییر رنگ آن ایجاد می شود.

بنابراین به عنوان اولین مواد غذایی برای درمان ریزش مو باید در نظر داشت که هر فرد سالم باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی روزانه خود را از غذاهای حاوی پروتئین تامین کند.

پروتئین در مواد خوراکی مانند انواع گوشت ها شامل گوشت قرمز، بوقلمون، مرغ و انواع پرندگان شامل بلدرچین و کبک ماهی و میگو، حبوبات، غلات، آجیل‌ها و مغزهای وجود دارد.

اسید آمینه‌های گوگرددار (متیونین و سیستئین) برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم هستند. یکی از این اسید آمینه های مهم متیونین است. بدن انسان قادر به تولید یا سنتز این اسید آمینه نیست و حتما باید از طریق غذا وارد بدن شود. در بدن متیونین می‌تواند به سیستئین تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: سبک زندگی بیماران کرونایی در خانه

متیونین و سیستئین حاوی سولفور (گوگرد) هستند که موجب تقویت ساختمان کراتین ‌مو به منظور استحکام و انعطاف پذیری مو می گردد. همچنین این اسیدهای آمینه جذب سلنیوم (موثر در رشد مو) را نیز بهبود می بخشند.

ویتامین های گروه B

ویتامین های این گروه از ویتامین ها یک پایه اصلی در درمان ریزش مو هستند که در انواع مکمل ها هم وارد شده اند. تمام ویتامین های این گروه در تقویت و رشد مو مهم هستند.

در این گروه که شامل ویتامین های ب۱، ب۲، ب۳، ب۴، ب۵، ب۶، ب۷ (بیوتین)، ب۹ (فولیک اسید) و ب۱۲ هستند، اهمیت ب۵ و ب۶ و بیوتین بیشتر است.

در رژیم های غذایی غیر متعارف و غیرعلمی کمبود این گروه ویتامین ریزش موی شدید را به دنبال دارد.

منابع غذایی این ویتامین ها گسترده است و شامل نان و غلات، جوی دوسر، مغزها و دانه‌ها انواع گوشت و جگر گاو، ماهی و غذاهای دریایی، حبوبات و انواع لوبیاها، تخم مرغ و لبنیات، میوه ها و میوه های خشک مانند موز و آلو، انواع جوانه ها خصوصاً جوانه گندم، جلبک ها و … است.

درمان ریزش مو

مواد غذایی برای درمان ریزش مو

 

اینوزیتول

از دیگر مواد غذایی برای درمان ریزش مو که باعث حفظ سلامت فولیکول های مو می شود.

منابع غذایی آن شامل غلات سبوس دار، جگر و مرکبات است.

ویتامین c

آنتی اکسیدانی است که باعث حفظ سلامت پوست و مو می شود.

غذاهای غنی از ویتامین c عبارتند از: مرکبات، توت فرنگی، کیوی، طالبی، آناناس، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز. همچنین ویتامین c باعث جذب بهتر آهن موجود در غذا می شود که برای جلوگیری از ریزش مو ضروری است.

ویتامین A

علاوه بر نقش های ساختاری، این ویتامین آنتی اکسیدانی است که برای تولید سبوم در پوست سر و شادابی موها مورد نیاز بوده و از جمله مواد غذایی برای درمان ریزش مو به شمار می رود.

غذاهای حاوی آن عبارتند از: کبد ماهی، گوشت، شیر، پنیر، تخم‌مرغ، اسفناج، بروکلی، کلم، هویج، هلو و زردآلو. ولی مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد مسمومیت و ریزش مو و مشکلات جدی دیگر می شود و با قطع مصرف آن نیز ریزش مو اصلاح می شود.

بیشتر بخوانید: انجیر میوه خوشمزه و پرخاصیت برای ایام کرونا

 

زینک (روی)

از جمله مواد غذایی برای درمان ریزش مو که بر روی رشد و شادابی مو اثر می گذارد، روی (زینک) است. کمبود آن باعث داشتن موی خشک و پوست چرب و علاوه بر آن کاهش حس چشایی و دیر خوب شدن زخم ها می شود.

اسفناج، دانه آفتابگردان، قارچ، غلات سبوس‌دار، گوشت قرمز و گوشت ماکیان منابع خوب برای روی یا زینک هستند. روی همچنین باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می گردد.

نکته مهم برای مصرف زینک

با مصرف بی رویه مکمل ها و داروهای حاوی زینک ممکن مسمومیت با این ریزمغذی رخ دهد و عوارضی مانند تهوع و استفراغ، دردهای پیچشی شکمی، اسهال و سردرد، اختلال در عملکرد آهن، اختلال در سیستم ایمنی، کاهش کلسترول خوب و مشکلات ادراری ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای سلامت پوست، مو و ناخن و ترمیم زخم

آهن

یکی از علل تغذیه ریزش مو در افراد دچار کم‌خونی و یا مشکلات مربوط به از دست دادن خون مانند تصادفات، جراحات، خون ریزی‌ها سیکل ماهانه در خانم ها و یا حتی بارداری و همچنین بیماری‌های مربوط به کاهش جذب آهن یا جراحی‌های معده یا کمبود اسیدهای معده و اسهال ها، کمبود ماده معدنی آهن در بدن است.

دو آهن هم و غیر هم وجود دارد که آهن هم در گوشت قرمز، ماهی، مرغ و جگر و آهن غیر هم در غذاهای گیاهی مانند غلات، حبوبات، سبزیجات و مغزها (پسته، بادام، گردو و فندق) و انواع خشکبار (برگ هلو و زرد آلو و انجیر کشمش و خرما) موجود است.

آهن غذاهای حیوانی قابلیت جذب بالاتری دارد. به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد جذب می‌شوند در حالی که آهن غذاهای گیاهی به میزان ۳ تا ۸ درصد جذب می‌شود.

علائم فقر آهن عبارتند از: کم‌خونی، موی شکننده، اختلال بعد مشکلات گوارشی، گیجی، خستگی، استخوان های نازک و شکننده، ریزش مو و التهاب بافت‌های دهان، ناخن های قاشقی، چاقی، پوست رنگ پریده، اضطراب و بی قراری و پاسخ های ذهنی کند.

سیلیس

از دیگر مواد غذایی برای درمان ریزش مو که باعث استحکام مو می‌شود سیلیس است. غذاهای دریایی، برنج، سویا، سبزیجات، سیب زمینی، خیار، فلفل قرمز و سبز، جوی خام و جوانه حبوبات دارای مقادیر فراوان سیلیس هستند.

این عنصر در اکثر مکمل های با کیفیت تقویت کننده ریزش مو وجود دارد. مصرف بیش از اندازه این ماده باعث ریزش مو، دندان ها و ناخن می شود.

درمان ریزش مو

مواد غذایی برای درمان ریزش مو

 

ید

باعث تنظیم هورمون های تیروئید می شود و از ایجاد موی شکننده و ریزش مو جلوگیری می کند.

منابع خوب آن شامل ماهی ها و غذاهای دریایی، نمک ید دار است.

مس

مس از جمله مواد غذایی برای درمان ریزش مو بوده و باعث حفظ رنگ و ساختمان آن می شود.

منابع خوب مثل شامل جگر، سبزیجات، غلات سبوس دار، تخم مرغ، ماهی و لوبیا است. مصرف بیش از حد مواد دارای مس هم باعث ایجاد موی خشک و ریزش آن می شود.

سلنیوم

از دیگر مواد غذایی برای درمان ریزش مو که باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از شکنندگی مو و همچنین موخوره می شود، سلنیوم است.

منابع آن عبارتند از: گوشت ماهی، غلات، تن ماهی و بروکلی. مصرف بیش از اندازه سلنیوم باعث ریزش مو و افتادن دندان ها و ناخن ها می گردد.

اسیدهای چرب امگا ۳

مصرف اسیدهای چرب ضروری که در ماهی و روغن زیتون وجود دارد، حالت موها را بهبود می بخشد و از خشکی و ریزش آن ها جلوگیری می کند. در نقطه مقابل مصرف زیاد چربی های اشباع باعث افزایش ریزش مو به دلیل خواص اکسید شدگی این نوع چربی ها و افزایش ترشح سبوم می شود.

منابع امگا ۳ عبارتند از: ماهی ها (ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی تونف ماهی قزل‌آلا، مار ماهی، ماهی کولی) و غذاهای دریایی، بذر کتان، کلزا، گردو، خرفه، تخم مرغ های غنی شده با امگا ۳.

بیشتر بخوانید: بشقاب من یا بشقاب غذای سالم /توصیه غذایی برای کودکان و نوجوانان

نکته نهایی مواد غذایی برای درمان ریزش مو

یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر ریزش مو در افراد افزایش یافته، تغذیه ناسالم و مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فودها و دارای اسیدهای چرب اشباع به میزان زیاد است. برای درمان ریزش مو باید ابتدا تغذیه و سبک زندگی خود را اصلاح کنید.

 

امیدواریم مطلب مواد غذایی برای درمان ریزش مو برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کنید.

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x