مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی موزه پست و ارتباطات

موزه پست یکی از زیباترین بناهای تاریخی تهران است. طراحی این بنا توسط نیکلای مارکوف، معمار ایرانی گرجستانی صورت گرفته و گفته می‌شود یکی از برجسته‌ترین آثار اوست. معمار سازنده موزه پست، مهندس مظلومیان است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه پست و ارتباطات تهران اختصاص دارد.

موزه پست و ارتباطات

نخستین بار در سال ۱۳۱۱ موزه‌ی پست «موزه‌ پست و ارتباطات فعلی» با الگوبرداری از موزه‌های تخصصی اروپایی در بخشی از ساختمان تلگرافخانه (وزارت پست و تلگراف)، احداث شد.

ساختمان اداره‌ی پست سابق در میدان مشق (مارش) قرار دارد که اکثر ساختمان‌های آن مربوط به دوران قاجار تا پهلوی اول است. (ساختمان وزارت جنگ سابق که در میدان مشق وجود دارد متعلق به دوره‌ی ناصری است.)

زمان ساخت بنای موزه پست و ارتباطات به سال ۱۳۰۷ و دوران وزرای قدیم پست یعنی صور اسرافیل و نظام‌الدین حکمت بر‌می‌گردد که در مساحتی در حدود ۱۵ هزار مترمربع و با هزینه‌ی ۵۰۰ هزار تومان در خیابان سپه (امام خمینی فعلی) احداث شده است.

1513020 699

پس از وقفه‌ای حدودا ۲۰ سالِ در تاریخ ۱۰ بهمن سال ۱۳۶۹، موزه‌ی پست بعد از بازسازی قسمت گمرکات امانات پستی در اداره‌ی پست سابق و با زیربنایی در حدود ۶ هزار مترمربع افتتاح شد. نام این موزه در سال ۱۳۷۴ با مجوز سازمان امور اداری و استخدامی کشور، به موزه‌ی وزارت پست و تلگراف تغییر پیدا کرد و بالاخره در سال ۱۳۷۸ نام موزه‌ی پست و ارتباطات بر روی آن گذاشته شد.

6ca6a079 4d19 46d5 aa59 fdd072194648

در ساختمان موزه مانند سر در باغ ملی و دیگر بناهای میدان مشق و هم دوره، مصالح یکسانی به کار رفته است. مصالح به کار رفته در قسمت‌های مختلف متفاوت است؛ از سنگ که در پی ساختمان به کار رفته تا آجر در اکثر نقاط بدنه و چوب به کار رفته در پنجره‌ها، در و سقف شیروانی.

موزه ارتباطات دارای سه ورودی در شمال، جنوب و شرق است که بخش شمالی در حال حاضر مسدود و قسمت شرقی نیز در حال بازسازی است. در آینده‌ی نزدیک هم قرار است عمارت پست و گمرک تهران که خود دارای چند بخش است، به موزه اضافه شود. موزه‌ی پست و ارتباطات دارای دو طبقه و یک زیرزمین است که در این دو طبقه هشت غرفه قرار دارد و هرکدام به موضوعی خاص می‌پردازند.

موزه پست یکی از زیباترین بناهای تاریخی تهران است. طراحی این بنا توسط نیکلای مارکوف، معمار ایرانی گرجستانی صورت گرفته و گفته می‌شود یکی از برجسته‌ترین آثار اوست. معمار سازنده موزه پست، مهندس مظلومیان است.

unnamed 1 2

بخش های مختلف موزه ارتباطات

غرفه وزرا: در این غرفه می توانید تصاویر وزیران پست ایران را از اول تا به امروز ببینید، علاوه بر این، تمبرهای مربوط به دوران قاجار از سال ۱۲۸۸ تا ۱۲۷۶ و تمبرهای دوره پهلوی از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۵۷ و جمهوری اسلامی تا به امروز در این غرفه نگهداری می شود.

سالن مرکزی: در این غرفه انواع وسایل ارتباطی قدیمی مثل ارابه ها، ماشین های ۳ چرخ را می توان دید. علاوه بر این، صندوق های پستی ای که در زمان قاجاریان استفاده شده در این غرفه به نمایش گذاشته است. غرفه‌ی راه ابریشم یا سالن مرکزی از غرفه‌های جالب این موزه است که در بردارنده‌ی انواع وسایل ارتباطی قدیمی و روش‌های حمل محموله‌های پستی مانند ارابه، ماشین سه چرخ و هواپیما در کنار چندین نمونه از مجسمه‌های پستچی‌های زمان قاجار، نقشه‌ی راه‌های ارتباطی و پستی، وسایل و هدایایی از کشورها، دولت‌ها و اشخاص است.

غرفه اشیا پستی: شامل صندوق های پستی دوره پهلوی، انواع مهرهای دستی، نمونه مهرهای مصرفی دفاتر پست خارج از کشور، مهر مخصوص سورشارژ دوره قاجار، دستگاهای ابطال تمبر دستی و برقی، دستگاه های نقش تمبر دستی و برقی قدیمی، تایپ قدیمی و انواع ترازوهای قدیمی پست، نمونه صندوق های پستی کشورهای مختلف و نیز پانلهای عکس ادارات پست کشورهای مختلف، نحوه حمل و نقل مرسوله‌های پستی و نمونه لباس های رسمی کارکنان پست کشورهای مختلف است.

IMG 20191101 164506 780x470 1

unnamed 2 2

postmusem 3

کتابخانه: در این بخش، کتاب هایی که مرتبط با تاریخچه پست و تلگراف و … است قرار داده شده اند که می توانید مطالعه کنید.

حیاط مرکزی: حیاط مرکزی برای برگزاری مراسمی از قبیل مراسم تمبر مشترک با سایر کشورها، نمایشگاه های موقت تمبر به مناسبت های مختلف و همچنین تصاویر تمبرهای مشترک انتشار یافته با سایر کشورها و ارگان های داخلی و پاکت های مهر روز و نیز آرم پستی کشورهای مختلف عضو اتحادیه جهانی پست (U.P.U) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سالن تمبر بین الملل: در این غرفه می توان پاکت های ارسالی مخصوص نامه از کشورهای دیگر را دید، تمبرهای منتشر شده کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست هم بخش دیگر به نمایش درآمده در این غرفه است.

غرفه صندوق های پستی کشورها: نمونه های جالب صندوق های پستی کشورهای دیگری مانند آلمان، برزیل، کانادا را می توان در این غرفه تماشا کرد.

غرفه مخابرات: این بخش خود شامل ۲ غرفه جداگانه است که در غرفه اول می توان سوله های ارتباطی مختلف مثل مورس، دستگاه تلگراف، تله تایپ  فاکس را دید. در غرفه دوم اما دستگاه های مخابراتی مختلف مثل تلفن های مغناطیسی رو میزی به نمایش در آمده است.

چایخانه سنتی: دارای محیطی فرحبخش و با الهام از ساختار معماری سنتی ایجاد گردیده و برای پذیرایی از گروه های مختلف بازدید کننده و مقامات در نظر گرفته شده است.

فروشگاه: به منظور دسترسی علاقه‌مندان به آلبوم های تمبر و امور کارشناسی تمبر، کارت پستال ها و پاکت های مهر روز، در تمامی ساعات فعالیت موزه، آماده ارائه خدمات است.

M00 min 1

unnamed 13

عکس عکس موزه پست و تلگراف تهران

دسترسی

آدرس: تهران، خیابان سپه (امام‌)، جنب سر در باغ ملی‌

مترو: ایستگاه امام خمینی و کمی پیاده روی تا موزه ارتباطات

تاکسی: تاکسی هایی را به مقصد میدان امام خمینی بیابید و از آنجا با کمی پیاده روی به موزه برسید.

زمان بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۶

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x