مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
میزان عرضه پول یا نقدینگی

میزان عرضه پول یا نقدینگی چیست؟

به میزان حجم و ارزش پول در سطح یک اقتصاد نقدینگی می‌گویند و عمدتاً در شناسایی میزان فشارهای ناشی از تورم و محک سیاست‌های پولی اتخاذ شده دولت توسط خود دولت به کار می‌رود. عرضه‌ پول (یا حجم پول) یکی از شاخص‌های فوق‌العاده مهم در تشخیص رفتار و عملکرد بازار است.

میزان عرضه پول یا نقدینگی چیست؟

 

میزان عرضه پول یا نقدینگی

به میزان حجم و ارزش پول در سطح یک اقتصاد نقدینگی (عرضه پول) می‌گویند و عمدتاً در شناسایی میزان فشارهای ناشی از تورم و محک سیاست‌های پولی اتخاذ شده دولت توسط خود دولت به کار می‌رود.

عرضه‌ پول (یا حجم پول) یکی از شاخص‌های فوق‌العاده مهم در تشخیص رفتار و عملکرد بازار است.

نقدینگی یکی از عوامل تعیین‌ کننده در اداره اقتصاد، بازار سرمایه یا شرکت شماست.

میزان کل پول یک اقتصاد می‌تواند به اجزای کوچکتری شکسته شده و بر پایه‌ی قابلیت نقدینگی خود در دسته‌های متفاوتی طبقه‌بندی شود.

نقدینگی پول به حد و حدودی اشاره دارد که یک بازار، مانند بازار سهام یک کشور یا بازار املاک و مستغلات یک شهر، به دارایی‌ها اجازه می‌دهد تا با قیمت‌هایی پایدار خریداری یا فروخته شوند. دسته‌های متفاوت پول براساس اینکه به کدام « M » اشاره داشته باشند، تقسیم‌بندی شده‌اند.

دیدگاه خزانه داری آمریکا در مورد عرضه پول

کل پول از دیدگاه خزانه‌داری آمریکا به شکل‌های زیر تقسیم می‌شود:

شاخص M1

دقیق‌ترین تعریفی که بانک مرکزی آمریکا در قالب دیدگاه نظری از پول ارائه داده‌ است M1 است که اسکناس، سکه، مانده حساب‌های جاری و چک‌های مسافرتی را در بر می‌گیرد.

تردیدی نیست که این‌ها پول هستند زیرا می‌توان آن‌ها را به‌صورت مستقیم به‌عنوان یک وسیله داد و ستد مورد استفاده قرار داد.

 

شاخص M2

این شاخص شامل ذخیره M1 به‌ اضافه حساب سپرده‌ی صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری و سهام صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری فعال در بازار پول و نیز اقلام دیگری از دارایی مانند سپرده‌های کوتاه‌مدت، موجودی حساب‌های پس‌انداز، قراردادهای بازخرید یک‌ روزه و دلارهای اروپایی که دارای نقد شوندگی زیادی هستند و می‌توان بدون اندک هزینه‌ای به‌ سرعت آن‌ها را به پول نقد تبدیل کرد.

 

شاخص M3

در تعریف پولی M3 اقلام دیگری از دارایی‌ها که قدرت نقد شوندگی کمتری دارند به M2 اضافه می‌شود.

مانند مانده سپرده‌های مدت‌دار، قراردادهای بازخرید مدت‌دار، دلار اروپایی مدت‌دار و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار پولی.

 

شاخص L

آخرین دسته از تعاریف پولی L نام دارد که در آن اقلامی از دارایی که در واقع حالت پول ندارند گنجانده شده این دارایی‌ها از قدرت نقد شوندگی بالایی برخوردارند.

در این تعریف اقلام دیگری به M3 اضافه می‌شوند و عبارتند از اوراق بهاداری که دارای قدرت نقد شوندگی بالا هستند مانند اوراق خزانه کوتاه‌مدت، اوراق تجاری، اوراق‌ قرضه پس‌انداز و قبولی بانک‌ها.

البته دسته‌بندی بالا از دیدگاه خزانه‌داری آمریکا در مورد کل پول است و برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان شاخصM0 و M4 را به تقسیم‌بندی بالا اضافه کردند، به صورتی که موارد بالا را جزئی‌تر مورد بررسی قرار می‌دهد.

تئوری مورد اتفاق در مورد این شاخص‌ها به این صورت است که افزایش بیش‌ از حد پول نقد در میان مردم می‌تواند اثرات تورمی داشته باشد و همین مسئله را بر بانک مرکزی را برای افزایش نرخ بهره تحریک خواهد کرد.

عرضه‌ پول می‌تواند به عنوان شاخصی به‌ موقع برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگانی که به دنبال گرفتن تصمیمات آگاهانه‌تر هستند، به کار گرفته شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند از این اطلاعات برای ارزیابی بهتر بازار پیش از خرید یا فروش دارایی خود استفاده کنند.

 

 

امیدواریم مطلب میزان عرضه پول یا نقدینگی چیست؟ برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x