مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 14 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
میگرن

میگرن و آشنایی با علائم، عوامل محرک زا و درمان میگرن

میگرن سردردهای آزار دهنده ای است که در یک سمت یا هر دو سمت سر ایجاد شده و حالت ضربانی یا ساده دارد. این سردردها می تواند از حالت خفیف تا شدید روی دهد.

میگرن و آشنایی با علائم، عوامل محرک زا و درمان میگرن

سردردهای آزار دهنده موضوعی است که همواره باعث برهم زدن اوقات خوش زندگی روزمره خواهد بود. گاهی این سردردها بر اثر خستگی، گرسنگی و سایر عوامل عادی رخ می دهد. اما در صورت تداوم و تکرار نباید از کنار این پرسش به سادگی گذشت که به راستی تفات سردردهای عادی و علائم میگرن چیست؟ در ادامه، با تحلیلک همراه باشید تا با میگرن، روش درمان و کنترل آن آشنا شوید.

میگرن چیست؟

میگرن سردردهای آزار دهنده ای است که در یک سمت یا هر دو سمت سر ایجاد شده و حالت ضربانی یا ساده دارد. این سردردها می تواند از حالت خفیف تا شدید روی دهد. تا جایی که زندگی افراد را مختل کند. در خانم ها شایع تر از آقایان است و عواملی ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن دخیل است.

علائم و درمان میگرن

معمولا با حالت تهوع، استفراغ و گاهی کم اشتهایی و میل به خوابیدن همراه است و این سردردها ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

در صورت امکان و دوری از عوامل موثر و تشدید کننده و همچنین تغییر در سبک زندگی می توانید باعث کاهش شروع حملات میگرنی شوید. داشتن تغذیه سالم و پرهیز از اضافه وزن، خواب منظم و کافی و داشتن الگوی مناسب برای خواب، پرهیز از استعمال دخانیات، ورزش های روزانه مخصوصا ورزش های هوازی و کنترل استرس از عوامل تاثیرگذار هستند.

بنابراین تغییر سبک زندگی و داشتن الگوی منظم برای بهبود آن، استفاده از داروهای پیشگیری از میگیرن و استفاده از داروها در شروع سردردها با نظر پزشک متخصص، دوری از عوامل تحریک کننده مانند صدا و نور زیاد با استراحت در اتاق تاریک و آرام، ماساژ دادن سر و استفاده از پارچه نمدار شده با آب خنک، می تواند برای افراد دچار این بیماری چاره ساز بوده و یا به درمان میگرن آنها کمک کند.

میگرن

غذاهای محرک زا

در افرادی که مستعد سردردهای میگرنی و شدید هستند، خوردن برخی از مواد غذایی می تواند به عنوان عوامل محرک زا محسوب شود. البته مصرف این مواد غذایی در همه افراد تاثیر منفی یکسانی ندارد. مواد غذایی مانند:

کافئین (قهوه، چای، انواع نوشابه)، مغزهای گیاهی، مصرف سوسیس و کالباس، انواع شکلات، ماست ترش و پنیر کهنه، نوشابه های الکلی، مرکبات (میوه و عصاره آن ها) و آسپارتام به عنوان شیرین کننده در محصولات غذایی.

کنترل میگرن با مواد غذایی

استفاده از دمنوش هایی مثل دمنوش ریحان، ورون، آویشن، برگ درخت گلابی می تواند کمک کننده باشد.

خوردن ژل رویال به صورت ناشتا، نوشیدن ماءالعسل، آب انگور، شربت مویز و شیره بادام، ماساژ سر با روغن بادام تلخ، بابونه، زیتون، زنبق و … نیز می تواند در کنترل میگرن موثر باشد.

بهترین روش برای استفاده از مواد و داروهای گیاهی برای کنترل میگرن مشورت با افراد متخصص در این زمینه است.

 

با تشکر از دکتر یارقلی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x