مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نحوه برخورد با خیانت همسر

نحوه برخورد با خیانت همسر / طلاق یا ادامه زندگی مساله این است

مردان یا زنان بعد از آگاه شدن خیانت همسر خود رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهند. بخشش خیانت و ادامه زندگی، درخواست طلاق، انتقام، ابراز خشونت، دعوا و سرزنش از برخوردهایی است که افراد در این زمان ها از خود نشان می دهند. سردرگمی، رنج روحی و جسمی افسردگی از مهم‌ترین آسیب هایی است که به فردی که مورد خیانت قرار گرفته وارد می شود.

نحوه برخورد با خیانت همسر

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان یا زنان) آن هم در لحظاتی که فرد نمی داند چگونه با ناراحتی و خشم و غرور جریحه دار خود کنار بیاید، کار دشواری است. متاسفانه امروزه آمار خیانت به همسر در ایران بسیار بالا رفته است.

مردان یا زنان بعد از آگاه شدن خیانت همسر خود رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهند. بخشش خیانت و ادامه زندگی، درخواست طلاق، انتقام، ابراز خشونت، دعوا و سرزنش از برخوردهایی است که افراد در این زمان ها از خود نشان می دهند. سردرگمی، رنج روحی و جسمی افسردگی از مهم‌ترین آسیب هایی است که به فردی که مورد خیانت قرار گرفته وارد می شود.

اما به راستی عکس العمل مناسب در برابر خیانت همسر چیست؟

نحوه مدیریت خیانت همسر به توانمندی و آگاهی بالایی نیاز دارد. پس لطفا سعی کنید در ابتدا هیجانات خود را کنترل کنید و در اولین فرصت به یک روانشناس (زوج درمانگر) مراجعه کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را در این مورد اتخاذ کنید.

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان و زنان)

اگر با خیانت همسرتان مواجه شدید، در نظر داشته باشید که این اتفاق به دلیل مشکلات آشکار یا پنهانی است که مدت زمان طولانی در زندگی شما وجود داشته اند، هرچند آن را تشخیص نداده باشید و این را می رساند که یکی یا هر دو شما نیازهای اساسی یکدیگر را برطرف نکرده اید.

در این شرایط زندگی شما در لبه پرتگاه قرار دارد و باید با تصمیمات درست و ریشه یابی مشکلات زندگی زناشویی تان را نجات دهید.

در ادامه نکات مهمی در مورد نحوه برخورد مناسب با خیانت همسر را به شما آموزش می دهیم، با ما باشید.

نحوه برخورد با خیانت همسر / طلاق یا ادامه زندگی مساله این است

 

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان و زنان)

۱) احساسات خود را کنترل کنید

خشم، آشفتگی، درد و رنج، پریشانی و… از احساساتی هستند که قطعا در مواجهه با چنین امری با آن ها روبرو می شوید. روبرو شدن با این احساسات در مواجهه با خیانت همسر کاملا طبیعی است. اما اگر مهارت لازم برای کنترل احساسات خود را نداشته باشید، مطمئن باشید که با هر اقدامی اولین آسیب را به خودتان وارد می کنید. پس بهتر است در ابتدا احساسات خود را بپذیرید و برای مدتی به خود بابت آنچه احساس می‌کنید حق بدهید و هرگز خود را از بابت شرایط روحی سرزنش نکنید. اما نکته مهم این است که هرگز اجازه ندهید احساساتتان بر عملکرد یا تصمیماتتان تاثیرگذار باشتد.

بیشتر بخوانید: خیانت همسر و انواع آن (قسمت اول)

۲) به سرعت واکنش نشان ندهید

پس از مواجهه با خیانت همسر ممکن است به این موضوع فکر کنید رابطه خود را برای همیشه تمام کنید یا به همسرتان یک فرصت دوباره بدهید. قبل از هر اقدامی سعی کنید مزایا و معایب هر تصمیمی را به دقت بررسی کنید و در‌ این‌ باره از اطرافیان و مشاورین خانواده نیز کمک بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که برای طلاق هر زمانی می توانید اقدام کنید، پس قبل از فکر کردن هیچ اقدامی نکنید.

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان یا زنان)

۳) خودتان را سرزنش نکنید

ممکن است که اشتباهات یا کاستی های شما در رابطه موجب خیانت همسرتان به شما شده باشد. اما سرزنش کردن خودتان به هیچ وجه کار درستی نیست. باید بدانید که اعمال و رفتار شما توجیه خوبی برای خیانت همسرتان نیست و شما هرگز نباید خود را به خاطر اشتباهات همسرتان مقصر بدانید. فقط کافیست که کاستی هایتان را بپذیرید و آن ها را اصلاح کنید.

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان یا زنان)

 

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان و زنان)

۴) به دنبال مقصر نباشید

مقصر بودن شما، همسرتان یا نفر سوم رابطه باعث نمی شود که در اصل موضوع تغییری ایجاد شود. پس به هیچ وجه با این کار ذهن و افکار خودتان را درگیر نکنید و به جای این کار سعی کنید این مشکل را به روشی درست حل کنید که مجددا با خیانت همسرتان روبرو نشوبد.

۵) بر روی نفر سوم رابطه حساس نشوید

زن یا مردی که با همسر شما وارد رابطه شده، عامل خیانت همسرتان به شما نیست. بلکه این همسر شماست که اجازه ورود شخص دیگری را به زندگیش داده است پس هیچ وقت نسبت به آن شخص حساسیت به خرج ندهید و از ارتباط گیری، ابراز خشونت یا عصبانیت نسبت به آن شخص پرهیز کنید. در نظر داشته باشید که اگر برای حفظ زندگیتان فقط بر روی شخص سوم زندگیتان تمرکز کنید مشکل را حل نکرده اید. چرا که همسر شما مجددا با اشخاص دیگر به شما خیانت می کند.

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان یا زنان)

۶) با همه در این مورد صحبت نکنید

مطرح کردن خیانت همسرتان به تمام اطرافیان از هر جهتی به ضرر خود شما خواهد بود، چرا که ممکن است با سرزنش، پشت سر گویی و یا به راهنمایی های غلط بیانجامد. از طرفی اگر تصمیم به ادامه زندگی بگیرید ممکن است بعدها این موضوع مشکلات بزرگی را در زندگی شما ایجاد کند. پس هنگام مواجهه با خیانت همسرتان فقط با افرادی دانا و قابل اعتماد مشورت کنید، تا شما را به مسیری درست هدایت کنند.

* اگر فرزندتان به بلوغ فکری رسیده است می توانید این موضوع را با او در میان بگذارید. اما هرگز به او اجازه دخالت در روابطتان را ندهید و سعی نکنید که رابطه او با همسرتان تیره و تار شود. به او بفهمانید که این یک مشکل میان شما و همسرتان است و با نوع ارتباط او متفاوت است.

نحوه برخورد با خیانت همسر

۷) نوع ارتباطتان را بازنگری کنید

خیانت همسر بیش از هر چیز بازتاب مشکلات ارتباطی زوجین است. در اکثر اوقات افراد به این دلیل ارتباط با شخص سومی را آغاز می‌کنند که رابطه اصلی چندان که باید به لحاظ عاطفی ارضا کننده نیست. در یک رابطه غیر مؤثر و بیمارگون این نشانه‌ها دیده می‌شود.

* فقدان گفتگوی کافی و صمیمانه در طول روز

* نبود درک متقابل بین زوجین

* سردی عاطفی

نبود روابط جنسی و فیزیکی کافی

و…

در‌ صورتی‌ که این نشانه‌ها در زندگی‌ وجود داشته باشد، ارتباط‌ زوجین دچار اختلال می شود. از آنجایی که ارتباط با همسر یکی از مهم‌ترین روابط انسانی برای ارضای نیازهای عاطفی محسوب می‌شود، اختلال در آن می‌تواند منجر به احساس شکست، یاس، کمبود و… در افراد شود و نامطلوب بودن ارتباط عاطفی میان زوجین می‌تواند موجبات آزار آن‌ها را فراهم کند. بنابراین اگر به دنبال پیدا کردن راه‌ حلی برای شرایط موجود هستید می‌بایست کیفیت ارتباط خود با همسرتان را مدنظر قرار دهید. در‌ صورتی‌ که احساس می‌کنید شما هم در شرایط پیش ‌آمده مقصر هستید، برای رفع آنها اقدام کنید.

نحوه برخورد با خیانت همسر

نحوه برخورد با خیانت همسر
نحوه برخورد با خیانت همسر

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان و زنان)

۸) به نفر سوم زندگیتان میدان ندهید

هرگز فراموش نکنید که برای ساختن این زندگی که اکنون دارید سختی های بسیاری کشیده اید، پس با گرفتن تصمیم های ناگهانی و ابراز خشم و ناراحتی و ترک سریع زندگی، اجازه ندهید که نفر سوم به راحتی زندگی و همسر شما را تصاحب کند.

۹) با همسرتان صحبت کنید

پس از اینکه توانستید احساسات خود را کنترل کنید بهتر است بابت اتفاق افتاده با همسرتان صحبت کنید. قبل از صحبت با همسرتان، با خود مشخص کنید که چه می‌خواهید بگویید. سریع مسئله خیانت را مطرح نکنید؛ اجازه دهید بداند که راهی برای جبران دارد. سعی کنید این صحبت در یک ملاقات حضوری و در فضایی به دور از تنش اتفاق بیفتد.

پیش از آنکه هر تصمیم جدی در ارتباط با آینده رابطه بگیرید بهتر است یک ‌بار صحبت‌های طرف ‌مقابل را نیز بشنوید. تمام سوالاتی که دارید از او بپرسید تا بفهمید در لحظه ای که به شما خیانت می کرده چه فکری در رابطه با شما داشته و آیا هنگام ارتکاب این کار، اصلا فکر می کرده که به شما خیانت می کند؟ دلایلی که او برای خیانت مطرح می‌کند و همین طور تصمیمی که برای آینده ارتباط با شما گرفته تاثیر بسیاری در تصمیمات شما خواهد گذاشت.

۱۰) منطقی تصمیم بگیرید

در این مرحله احساسات و خواسته‌های خود و همین طور صحبت‌های طرف‌ مقابل را کنار هم قرار دهید و راجع ‌به آینده زندگیتان یک تصمیم جدی بگیرید. ممکن است شما تصمیم گرفته باشید که به رابطه خود یک فرصت دیگر بدهید و یا برای همیشه آن را تمام کنید. سعی کنید مزایا و معایب هر تصمیم را به دقت بررسی کرده و در‌ این باره از افرادی قابل اعتماد و مشاورین خانواده نیز کمک بگیرید.

نحوه برخورد با خیانت همسر

نحوه برخورد با خیانت همسر

نحوه برخورد با خیانت همسر (مردان و زنان)

نکات مهم پس از بخشش  خیانت همسر

  • در اولین فرصت همراه همسرتان به مشاور خانواده مراجعه کنید.
  • اگر همسرتان را بخشیدید و خواستید مجددا با او رابطه جنسی برقرار کنید بهتر است ابتدا آزمایش ایدز و تست سایر بیماری های آمیزشی را بدهید و تا دریافت نتیجه آزمایش رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.
  • باید بدانید وضعیت زندگیتان بعد از خیانت با گذشته فرق کرده و باید درصدد بهبود وضع زندگی خود برآیید.
  • باید بدانید زندگی هنوز ادامه دارد و به مرور زمان زندگی شما نیز از این آشفتگی در می آید و این گونه باقی نمی ماند، پس خشم، عصبانیت، کشمکش، افسردگی گذرا است و باید با آن کنار بیایید.
  • زندگیتان را هیجان انگیز کنید. با همسرتان لحظات شاد و هیجان انگیزی بسازید و با او سرگرمی های جدید را امتحان کنید.
  • با همسر خود راحت و صمیمی درباره مسائل جنسی، شادی ها و تمایلات خود صحبت کنید.
  • با یکدیگر برنامه های مهیج تلویزیونی ببینید.
  • با هم به سفر و مکان های سیاحتی بروید و از رفتن به سفر لذت ببرید.
  • تجربه هایی را که کمی برایتان دشوار است، انتخاب کنید.
  • در حوزه های جسمی و احساسی فعالیت های هیجان انگیز جدید را تجربه کنید.
  • زندگی عاشقانه جدیدتان را تازه نگه دارید.
  • به جای آنکه به سرزنش و تهدید بپردازید، تمرکز خود را روی قوی تر ساختن خود قرار دهید و همسرتان را به خود جذب کنید و برای ارتقا و بهبود روابط خود ثابت قدم باشید.
  • ارتباطات خود را هر روز بهبود بخشید و سعی کنید اشتباهات گذشته خود را هرگز تکرار نکنید.

 

امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت کافی را برده باشید و هرگز در چنین شرایطی قرار نگیرید.
اما اگر در زندگی خودتان یا اطرافیانتان با این مساله روبرو شده اید،
خواهشمندیم که تجربیات خود را با ما و همراهان
مجله اینترنتی تحلیلک
در میان بگذارید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x