مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
اصغر فرهادی

نگاهی به آثار اصغر فرهادی

اصغر فرهادی با ساخت فیلم های رقص در غبار، چهارشنبه سوری، شهر زیبا، درباره ی الی، جدایی نادر از سیمین، گذشته و فروشنده خود را به عنوان کارگردان صاحب سبک به دنیا معرفی کرد.

تاملی بر آثار اصغر فرهادی

تماشای فیلم یکی از پر طرفدارترین سرگرمی های جهان به حساب می آید و مخاطب های خاص خود را در هر فصل و در هر زمانی به پای گیشه ها می‌کشاند. برای بیشتر مخاطبان حال و هوای فیلم تا درهای سالن سینما در ذهنشان زنده و پویا است، برای برخی دیگر تا روزها، اما برای مخاطبان خاص تماشای فیلم در سالن سینما به پایان نمی رسد بلکه در مجله ها و مقاله ها و سایت ها ادامه پیدا می کند.

برای این دست از مخاطبان بیشترین هیجان در کند و کاو کردن فیلم است. زمانی که مانند یک کارآگاه یک اثر هنری را می کاوند و لایه های پنهان اثر را هویدا می کنند و به درون ذهن کارگردان و دنیای فیلم می روند. اوج هیجان در لحظه ای است که به رمز و راز اثر پی می برند. هدف از نقد و بررسی فیلم پی بردن به این رمز و راز ها است.

حال اگر یک اثر خوب و درجه یک را در پیش رو داشته باشیم زوایای بیشتر و پیچیده تری را در برابر شما قرار می دهد، که آثار اصغر فرهادی از این دست آثار به شمار می‌آید.

اصغر فرهادی با ساخت فیلم های رقص در غبار، چهارشنبه سوری، شهر زیبا، درباره الی، جدایی نادر از سیمین، گذشته و فروشنده خود را به عنوان کارگردان صاحب سبک به دنیا معرفی کرده است.

فرهادی با سبک خاص خودش، مخاطبان خود را به دست آورده است. فرهادی از سبک رئالیسم پیروی می کند و داستان فیلم های او پایانی باز و دراماتیک دارند.

در آثار فرهادی تمام اتفاقات لحظه به لحظه و با دقت کنار هم چیده شده اند تا بیننده را به سمت کشف حقیقت در یک درام اخلاقی هدایت کنند و در این مسیر از کوچک ترین اِلِمان ها هم نمی‌توان به سادگی گذشت.

چهارشنبه سوری اثری بود که فرهادی را به عنوان یکی از مهم ترین کارگردانان نسل سوم سینمای ایران معرفی کرد.

فیلم چهارم او اتفاق بسیار مهمی در سینمای ایران به وجود آورد. فیلم درباره الی جریان سینما را کاملا تحت تأثیر خود قرار داد تا جایی که بسیاری از کارگردان ها وام دار این سبک از فیلم سازی اصغر فرهادی هستند.

جدایی نادر از سیمین نقطه اوج فرهادی بود که باعث شد نظر مثبت منتقدان و مخاطبان جهان را به دست آورد. فرهادی در فیلم درباره  الی از سبک رئالیسم پیروی کرد که همین امر باعث موج جدیدی در سینمای ایران شد که آن را نسل سوم موج نوی سینمای ایران می‌گویند.

نقطه قوت فرهادی به خاطر آثار نفس گیر و غافلگیرکننده اش در روایت فیلمنامه است. دیگر ویژگی فیلم های فرهادی نقطه چالشی و معمایی گونه آن است. فرهادی صادقانه جامعه را نشان می دهد و از موضوعات ساده و دم دستی دوری میکند. جامعه را قضاوت نمی‌کند و با دقت بیشتر و حساس تری به دنیای اطرافش نگاه می کند. با دقت در داستان ها این نشان را می‌توان یافت که فرهادی همراه و همدل با شخصیت های محروم و متوسط جامعه است.

فرهادی سبک خودش را دارد و فیلم می سازد، نگاه هوشمندانه و دقیق و پر وسواس خود را به جامعه دارد و به این نگاه وفادار مانده است. برای تحلیل و بررسی آثار فرهادی باید به همان مقدار هوشمند، دقیق و پُر وسواس باشیم تا بتوانیم به لایه های عمیق فیلم نفوذ کنیم.

درباره الی را به دلیل تأثیر بسیار زیادش در سینمای ایران به عنوان اولین اثر فرهادی انتخاب کرده ایم و در مطلب بعدی آن را از جنبه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
rahgozar.tanha
5 سال قبل

بسیار عالی، منتظر بررسی آثار دیگر بزرگان سینما هم هستم. خیلی خوب است که این بخش هم به سایت اضافه کردید

5 سال قبل
پاسخ به  rahgozar.tanha

سلام
ممنون از نظر شما
حتما درباره بزرگان و آثارشان به نوبت صحبت خواهیم کرد.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x