مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 15 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تغذیه سالمندان

ضرورت توجه به تغذیه سالمندان

همه ما در جمع خانواده و بستگان خود افراد سالمندی داریم که همیشه نگران سلامتی آن ها هستیم. تغذیه سالمندان از عوامل مهم برای حفظ سلامت آن هاست.

همه ما در جمع خانواده و بستگان خود افراد سالمندی داریم که همیشه نگران سلامتی آن ها هستیم. تغذیه سالمندان از عوامل مهم برای حفظ سلامت آن هاست.

ضرورت توجه به سلامت و تغذیه سالمندان

با افزایش سن، توجه به سالمندان به علت مشکلات زیر حائز اهمیت است:

عوامل جسمانی

مانند کاهش کل انرژی مورد نیاز بدن به دلیل کاهش بافت عضلانی، بیماری های مزمن، بی اشتهایی، تغییر حس چشایی، خرابی دندان ها، بی‌تحرکی، ناتوانی جسمی، مشکلات دستگاه گوارش، تداخلات دارویی و تداخل غذا و داروها

مشکلات روحی و روانی

افسردگی، تنهایی، حس ناکارآمدی، از دست دادن وابستگان و …

تغذیه سالمندان
تغذیه سالمندان

نیازهای تغذیه سالمندان

 

انرژی

به علت کاهش میزان متابولیسم پایه بدن، به ازای هر دهه از زندگی ۳ درصد نیاز به انرژی کاهش پیدا می‌ کند. بنابراین برای جلوگیری از چاقی باید کالری مصرف روزانه کاهش یابد.

پروتئین

نیاز به پروتئین در سالمندان ۱ تا ۱.۲ گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن است که باید از منابع با ارزش بیولوژیک بالا مثل گوشت قرمز، پرندگان، مرغ و ماهی تامین شود.

استفاده از سویا و حبوبات و مغزها برای تامین پروتئین هم می‌تواند مفید باشد.

کربوهیدرات

۴۵ تا ۶۵ درصد از کل انرژی سالمندان باید از کربوهیدرات ها تامین شود. توجه به دریافت فیبر در مردان ۳۱ گرم و در زنان ۲۱ گرم در روز مهم است؛ چون سالمندان اکثرا دچار یبوست هستند تاکید بر مصرف سبزیجات دانه ها و غلات کامل و میوه ها و … است.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث لاغری مفرط می شود؟/ راه های افزایش وزن

چربی

حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از کل کالری روزانه سالمندان باید از چربی ها تامین شود. اولویت با استفاده از چربی های سالم مانند چربی حاصل از زیتون، گردو، فندق، بادام زمینی، بذر کتان، آفتابگردان، آواکادو و … است.

ویتامین ب ۱۲

کمبود این ویتامین در سالمندان به علت کاهش اسید معده، کاهش جذب و کاهش دریافت آن محتمل است. (میزان نیاز ۲.۴ میلی گرم)

ویتامین دی

کمبود ویتامین دی به علت کاهش تولید آن در بدن، کاهش دریافت آن از نور خورشید، کاهش قدرت جذب روده ای، کاهش قدرت کلیه ها در تبدیل ویتامین دی به فرم فعال آن در سالمندان ایجاد می شود. (میزان نیاز روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد)

کلسیم

به علت کمبود ویتامین دی و کاهش دریافت غذایی کلسیم از منابع آن، کاهش جذب روده ای و ترس از یبوست ناشی از مصرف مکمل، کمبود کلسیم در سالمندان منجر به پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی می‌شود. (میزان نیاز روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم)

سایر ویتامین ها و املاح

در صورت عدم غذا دریافت غذایی مناسب، سالمندان به املاحی مانند روی، منیزیم، سدیم، پتاسیم و ویتامین هایی مانند ویتامین آ، فولیک اسید ویتامین سی نیاز دارند.

تغذیه سالمندان
تغذیه سالمندان

نکته مهم درباره تغذیه سالمندان

تغذیه در افراد سالمند هم مانند سایر گروه های سنی حتماً باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد تا از ایجاد کمبودهای احتمالی مواد غذایی پیگیری شود و کمبود مواد مغذی پیشگیری شود.

بیشتر بخوانید: نقش تغذیه در درمان ناباروری / عوامل موثر بر ناباروری

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x