مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

نیکولا پوسن نقاش سبک کلاسیسیسم

نیکولا پوسن(Nicolas Poussin) در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۵۹۴در فرانسه در نرماندی متولد شد و اولین بار در روئن آموزش دید. از سال 1612 در پاریس زندگی کرد و در سال 1624 از ونیز به رم سفر کرد و در آنجا بیشتر زندگی خود را گذراند.

نیکولا پوسن (Nicolas Poussin)

نیکولا پوسن (Nicolas Poussin) نقاش سبک کلاسیک، در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۵۹۴ در فرانسه در نرماندی متولد شد و اولین بار در روئن آموزش دید. از سال ۱۶۱۲ در پاریس زندگی کرد و در سال ۱۶۲۴ از ونیز به رم سفر کرد و در آنجا بیشتر زندگی خود را گذراند.

بوم های حساس ابتدایی او مانند؛ پرورش باکوس، منعکس کننده هنر ونیزی قرن شانزدهم است، به ویژه هنر تیسین (نقاش و نگارگر ایتالیایی). او بقایای عتیقه را مطالعه کرد و هنر او نشان دهنده این موضوع و قدردانی از رافائل است. پوسن نویسندگان باستانی مانند اوید را خواند و سعی کرد اسطوره و تاریخ باستان را در آثار خود بازسازی کند.

پوسن عمدتا برای مشتریان خصوصی نقاشی های سه پایه نقاشی می کرد. کارهای بزرگ او برای لویی سیزدهم، که از سال ۱۶۴۰ تا ۱۶۴۲ در بازگشت به پاریس کشیده شد، کمتر موفقیت آمیز بود. از طرفداران علمی وی در رم و پاریس می توان به کاسیانو دال پوزو و مجموعه برجسته هنر، کاردینال ریشلیو اشاره کرد.

پوسن در کامپانیا، حومه اطراف رم، با کلود لورین (نقاش منظره) طراحی کرد و از اواخر دهه ۱۶۳۰ شروع به نقاشی مناظر کرد. او نظم و انضباطی قدرتمند را در ترکیب نقاشی های خود به ارمغان آورد، که باعث تشریفات موضوعات آنها شد. در سالهای بعد او در آثار مذهبی و تمثیلی خود به شدت سبک شخصی را توسعه داد.

در اواخر دهه ۱۶۴۰ و اوایل دهه ۱۶۵۰، در اوج بلوغ هنری، نیکلاس پوسن از روایت تاریخی به نقاشی منظره روی آورد. تابلو منظره با آرامش، که اکنون در یکی از موزه های روئن است، داستانی را به تصویر نمی کشد، بلکه باعث ایجاد روحیه می شود. ترکیب سفارش داده شده و نور شفاف و طلایی به آرامش کامل کمک می کند، در حالی که رنگ های درخشان، گوهر مانند و رنگی، این صحنه از طبیعت خیرخواهانه را زنده می کند.

نیکولا پوسن
نیکولا پوسن

فعالیت های طراحی پوسن در حومه رم با دوستش کلود، تا حدی به دلیل مشاهده تازه آسمان ابر پراکنده و بزهای چرا بود. اثرات متضاد آب و هوایی آنها تجسم روابط متغیر و غیرقابل پیش بینی طبیعت با انسان است. پوسن این آثار را برای تاجر پاریسی، ژان پوینتل، دوست و مجموعه دار بزرگ نقاشی های منظره خود نقاشی کرد.

وضوح، منطق و خطوط کشیده شده در اطراف رنگ‌ها در نقاشی‌های وی، تأثیرات بسیاری بر آثار نقاش‌های بعد از خود گذاشت. کارهای او به عنوان آثار تأثیرگذار بر سبک باروک در قرن ۱۷ شناخته می‌شوند. تا قرن ۲۰ وی به عنوان یکی از تأثیرگذارهای اصلی بر نقاشی‌های کلاسیک بود و نقاشانی مانند ژاک-لویی داوید، ژان اگوست دومینیک انگر و پل سزان پیرو سبک وی بودند.

پوسن در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۶۶۵ درگذشت.

یکی از آثار برجسته پوسن، ستایش گوساله طلایی است که آن را به عنوان مکمل اثر دیگر پوسن با نام عبور از دریای سرخ ‏معرفی می کنند.

Nicolas Poussin
نیکولا پوسن

دیگر آثار مهم نیکولا پوسن:

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و در مقاله های بعدی با هنرمندان معروف و مشهور دیگر در سبک های متفاوت و مختلف با شما همراه خواهیم بود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
basc
3 سال قبل

عالی

ی بدبخت
4 ماه قبل

هیچ توضیحی راجب نقاشیاش نداره من الان باید ی پروژه اماده کنم و تو هیچ سایتی توضیح راجب اثار مسخرش نیست🤌

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x