مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه ها» اثر مارک منسون

حقیقت پنهان زندگی این است؛ چیزی به نام رهایی از دغدغه‌ها واقعاً وجود ندارد. بالأخره باید دغدغه چیزی را داشته باشید. بخشی از طبیعت ماست که همیشه به چیزی اهمیت بدهیم و در نتیجه دغدغه‌ای داشته باشیم. پس سؤال این است که دغدغه چه‌چیز را داشته باشیم؟

معرفی کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه ها»

درباره نویسنده

مارک منسون نویسنده‌ و وبلاگ نویس سرشناس آمریکایی در ۹ مارس ۱۹۸۴ به دنیا آمد.

او در ایالت تگزاس بزرگ شد و برای ادامه تحصیل در دانشگاه بوستون به این ایالت نقل مکان کرد. او فارغ التحصیل رشته‌ی تجارت جهانی است.

مارک منسون با کتاب «هنر ظریف بی‌خیالی» یا «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» در ایران شناخته شد.

این کتاب که دومین اثر نویسنده به شمار می‌آید که برای او شهرت زیادی به ارمغان آورد. «هنر ظریف رهایی از دغدغه ها» می‌توان در صدر فروش و ویترین تمام کتاب فروشی‌ها مشاهده کرد.

کار اصلی مارک منسون وبلاگ نویسی است و نویسنده‌ای در حوزه خودیاری و موفقیت فردی به شمار می‌آید.

او به تازگی کتاب سوم خود را تحت عنوان «اوضاع خیلی خراب» را منتشر کرده است.

درباره کتاب

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ ها یکی از پر فروش‌ترین آثار نیویورک تایمز نوشته مارک منسون فرصتی‌ست برای چگونگی برداشتن قدم های سبک تر با وجود بارهای سنگین روی دوشتان، درباره آرامش بیش تر در برابر بزرگ ترین ترس هایتان و خندیدن به اشک هایتان در همان حالی که از چشمتان سرازیر است.

امروزه فرهنگ جوامع در انتظارات مثبت اما غیر واقعی خلاصه می‌شود. اما اگر یک لحظه فکر کنید، متوجه خواهید شد که این توصیه‌ها، در واقع بر نداشته‌هایتان متمرکز است. به مفهومی دیگر آن چه را به ‌عنوان کمبودهای شخصی و شکست‌هایتان حساب می‌کنید، نشانه گرفته و همان‌ها را برای شما پر رنگ می‌کند.

در این کتاب نویسنده از شما می خواهد تا این اثر را به چشم راهنمایی برای چگونگی راحت‌تر و معنی‌دارتر رنج کشیدن ببینید و با فروتنی بیش‌تر نگاهش کنید. این کتاب نمی‌خواهد چگونه به دست آوردن یا اندوختن را به شما آموزش دهد، بلکه قصد دارد نشان دهد که چطور ببازید و رها کنید. به شما یاد می‌دهد چطور سیاهه‌ای از زندگی‌تان ساخته و همه چیز جز اساسی‌ترین‌ها را خط بزنید.

منسون قصد دارد که به شما بیاموزد دغدغه‌های کم‌تری داشته باشید. به عقیده او همه‌ چیزهای ارزشمند در زندگی از طریق فایق آمدن بر تجربه‌ تلخ مرتبط با آن به دست می‌آید. اگر سعی کنید از چیزهای منفی فرار کنید، فقط نتیجه‌ معکوس خواهید گرفت. فرار از رنج، خود به نوعی رنج است.

حقیقت پنهان زندگی این است؛ چیزی به نام رهایی از دغدغه‌ ها واقعاً وجود ندارد. بالأخره باید دغدغه چیزی را داشته باشید. بخشی از طبیعت ما است که همیشه به چیزی اهمیت بدهیم و در نتیجه دغدغه‌ای داشته باشیم. پس سوال این است که دغدغه چه‌چیز را داشته باشیم؟

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ ها نثری روان و خواندنی دارد و نویسنده،‌ مارک منسن،‌ مفاهیم پیچیده را، با آوردن مثال‌های مختلف از زندگی واقعی افراد مختلف به خواننده منتقل می‌کند. نویسنده، زندگی خودش را هم در متن کتاب وارد می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که خواننده با کتاب احساس نزدیکی کند. «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها»، مفاهیمی مثل رنج، درد، دغدغه، مرگ و زندگی را به‌صورت واقعی و ملموس روایت و واکاوی می‌کند و همان طور که در متن کتاب هم آمده، شعارش یه کلمه است: صداقت.

 

برش هایی از کتاب

حلقه‌ی بازخورد جهنمی

در مغز هر انسانی موجودی موذی و دمدمی‌ مزاج هست که اگر فرصت پیدا کند، کار را به جنون می‌کشاند. به من بگویید آیا این برای‌تان آشناست یا نه: گاهی برای رو در رو‌ شدن با کسی دچار اضطراب می‌شوید. این اضطراب از توانایی‌تان می‌کاهد و شما کم‌کم با خودتان فکر می‌کنید که چرا این‌قدر مضطرب هستم. حالا شما به‌خاطر مضطرب شدن‌تان مضطرب هستید. درست است؛ اضطراب مضاعف! حالا شما به‌خاطر مضطرب شدن‌تان مضطرب شده‌اید و این باعث می‌شود بیش‌تر مضطرب شوید. یکی بگوید مشروب کجاست! زود!

یا فرض کنیم مشکل عصبانیت دارید. به‌خاطر احمقانه‌ترین و پوچ‌ترین مسائل از کوره درمی‌روید و هیچ هم نمی‌دانید چرا. این واقعیت که این‌قدر زود از کوره درمی‌روید، شما را عصبانی‌تر می‌کند. بعد، در میان خشم بی‌اهمیت‌تان، متوجه می‌شوید که این عصبانیتِ دائم، شما را به فردی سطحی‌نگر و بدجنس تبدیل کرده است و از این وضعیت نفرت دارید؛ آن‌قدر نفرت دارید که از خودتان عصبانی می‌شوید. حالا نگاهی به خودتان بیندازید: شما به‌خاطر عصبانیت از عصبانی‌شدن‌تان، از خودتان عصبانی هستید. لعنت به تو دیوار! بیا، این هم یک‌ مشت…

 

امیدواریم از خواندن کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه ها لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x