مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ساز و کار وام دهی ارز دیجیتال متمرکز

ساز و کار وام دهی ارز دیجیتال متمرکز

پلتفرم‌های متمرکز وام دهی ارز دیجیتال از روش مارجین لندینگ یا وام دهی مارجین برای جذب مشتری استفاده می‌کنند، مانند سیستم وام دهی صرافی بایننس. آن ها به حداکثر رسیدن میزان بهره‌وری دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت ایمن و آسان وعده می‌دهند.

وام دهی ارز دیجیتال متمرکز

 

پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال متمرکز

پلتفرم‌های متمرکز وام دهی ارز دیجیتال از روش مارجین لندینگ یا وام دهی مارجین برای جذب مشتری استفاده می‌کنند، مانند سیستم وام دهی صرافی بایننس.

آن ها به حداکثر رسیدن میزان بهره‌وری دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت ایمن و آسان وعده می‌دهند.

علاوه بر این، ارائه نرخ سود و شرایط مطلوب به وام دهندگان ارز دیجیتال در مقایسه با سیستم وام دهی ارز دیجیتال غیرمتمرکز در روند کاری آن ها متداول به حساب می‌آید.

این شرکت‌ها و نهادهای متمرکز در کنار این محصول اقتصادی، پلتفرمی برای سپرده‌گذاری رمز ارز را نیز ارائه می‌دهند.

برای مثال صرافی بایننس، محصولی را ارائه می‌دهد که در آن هولدرها و سرمایه‌گذاران بلندمدت و سایر افراد می‌توانند دارایی دیجیتال خود را در آن سپرده‌گذاری کنند و سود دریافت می‌کنند. بایننس این دارایی را به افرادی که درخواست دریافت وام از این صرافی دارند، اعطا خواهد کرد. در ادامه نمونه‌هایی از پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال امور مالی متمرکز را معرفی خواهیم کرد.

 

پلتفرم وام دهی Hodlnaut

Hodlnaut یک شرکت استارت آپ فین تک مستقر در سنگاپور است و خدمات مالی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

افراد می‌توانند دارایی‌های ارز دیجیتال خود را سپرده گذاری کرده و در ازای آن سود دریافت کنند. این پلتفرم از ۵ رمز ارز بیت کوین، اتریوم، تتر، DAI و USDC پشتیبانی می‌کند.

در واقع افراد با سپرده‌گذاری این پنج ارز دیجیتال، سود دریافت می‌کنند. نرخ سود سپرده‌گذاری در هر کوین به صورت سالانه بوده و برای هر کوین متفاوت است؛ بیت کوین ۶.۲ درصد، اتریوم ۶.۷ درصد، DAI و USDC و تتر ۸.۳ درصد.

دیگر مشتریان این شرکت تریدرهایی هستند که برای انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال، حساب مارجین افتتاح کرده و وام دریافت می‌کنند.

این شرکت به عنوان واسط، دارایی‌های سپرده‌گذاری شده را به این تریدرها وام می‌دهد.

این شرکت اعلام کرده که تنها به شرکت‌ها و موسسات حقوقی وام اعطا می‌کند و برنامه‌ای برای اعطای وام به مردم عادی ندارد. این پلتفرم حداقل مقدار واریز نداشته و افراد با هر سرمایه‌ای می‌توانند در آن مشارکت کنند.

سپرده‌گذاری ارز دیجیتال در این شرکت نیاز به ثبت نام و احراز هویت دارد. راه‌های ارتباطی با این سایت را در ادامه مشاهده می‌کنید. در صورتی که قصد دارید با هویت ایرانی در این سایت فعالیت کنید، حتما با پشتیبانی آن صحبت کنید. این پلتفرم به صورت متمرکز مدیریت می‌شود و در صورت تحریم بودن ایران، سرمایه شما به خطر خواهد افتاد.

shutterstock 718303927

 

پلتفرم وام دهی BlockFi

BlockFi  یک پروژه ارائه‌دهنده خدمات مالی در ایالات متحده است. این شرکت ابتدا خدمات خود را از ایالت‌های امریکا آغاز کرده و اکنون در سراسر جهان فعالیت دارد.

این شرکت بر خلاف شرکت Hodlnaut خدمات خود را علاوه بر شرکت‌ها و موسسات، به افراد عادی نیز ارائه می‌دهد.

سپرده‌گذاری، پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال و بستری برای معامله ارزهای دیجیتال از جمله خدمات این شرکت است.

این شرکت یکی از مطرح‌ترین پلتفرم‌های متمرکز در اکوسیستم وام دهی ارزهای دیجیتال است. این شرکت مجوزهای لازم از نهادهای نظارتی فدرال امریکا را دریافت کرده و از این جهت امنیت قابل قبولی دارد.

این پلتفرم سه محصول مجزا دارد: سپرده‌گذاری ارز دیجیتال، پلتفرم ترید و معامله ارزهای رمزنگاری شده و پلتفرم وام دهی رمز ارز.

 

پلتفرم سپرده‌گذاری بلاک فای

شما با سپرده‌گذاری دارایی دیجیتال خود در این پلتفرم وام دهی رمز ارز سود هفتگی دریافت خواهید کرد.

بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و چندین استیبل کوین جزو دارایی‌هایی هستند که می‌توانید در این پلتفرم سپرده‌گذاری انجام دهید. سود دریافتی در این پلتفرم علاوه بر زمان به مقدار سپرده نیز بستگی دارد و هرچه مقدار سپرده بالاتر باشد، سود دریافتی نیز بیشتر خواهد بود.

مقدار این سود تقریبا ۸.۶ درصد به صورت سالانه است.

 

پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال بلاک فای

با استفاده از این پلتفرم می‌توانید وام دریافت کنید. برای دریافت وام، بایستی دارایی دیجیتال خود را به عنوان وثیقه به این شرکت انتقال دهید.

در حال حاضر این شرکت رمز ارزهای بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و Paxg را به عنوان وثیقه می‌پذیرد.

سود این وام به صورت سالانه محاسبه می‌شود و تقریبا ۴.۵ درصد است.

 

پلتفرم Celsius

پلتفرم Celsius در سال ۲۰۱۸ از طریق ICO تامین مالی شد و از این طریق توکن CEL عرضه شد.

این توکن در زمان نگارش مقاله در محدوده ۲ دلار معامله می‌شود. در همین سال نسخه اول اپلیکیشن Celsius منتشر شد.

این پلتفرم با هدف کمک کردن به مردم در راستای مستقل شدن از بانک‌ها و به چالش طلبیدن ساختارهای فعلی امور مالی با استفاده از یک مدل جدید به کار خود ادامه می‌دهد.

سپرده‌گذاری، وام دهی ارز دیجیتال و کارت اعتباری Cel از جمله محصولات این پلتفرم است.

همه این محصولات توسط اپلیکیشن تلفن همراه این شرکت ارائه می‌شود که یکی از دلایل تمایز این شرکت نسبت به رقبایش نیز محسوب می‌شود.

پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال متمرکز
پلتفرم های متمرکز

پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال متمرکز

سپرده‌گذاری در پلتفرم سلسیوس

این محصول که تحت عنوان Earn در این پلتفرم معرفی شده، امکانی را فراهم کرده است که افراد می‌توانند دارایی دیجیتال خود را در اختیار این شرکت قرار داده و در ازای آن سود دریافت کنند.

این شرکت مدعی است که سود سالانه ۲۱ درصد را ارائه می‌دهد. لیست دارایی‌های قابل سپرده‌گذاری در این شرکت بسیار بیشتر از موارد بالاست.

سود سالانه تتر در این شرکت حددا ۱۴ درصد، سود بیت کوین ۶.۲ درصد و سود سالانه اتریوم ۷.۲۱ درصد است.

در این پلتفرم ارزهای دیجیتال جدید مانند UNI،  BNB و LINK در کنار بیت کوین، اتریوم، دش، بیت کوین کش، بیت کوین اس وی، لایت کوین،ریپل و… به چشم می‌خورد.

از جهت تنوع دارایی‌ها این پلتفرم یکی از بهترین‌ها در میان پلتفرم‌های وام دهی رمز ارز است

.

پلتفرم وام دهی ارز رمزنگاری شده

این شرکت همچنین بستری را فراهم کرده که می‌توان ارز فیات و یا ارز دیجیتال وام گرفت. این شبکه مدعی است که سود این وام تا  ۱درصد کاهش می‌یابد.

پلتفرم سلسیوس دارای برنامه موبایلی است که باعث تمایز آن می‌شود. امنیت این پلتفرم نیز در سطح قابل قبولی است و از تایید هویت ۲ مرحله‌ای گوگل استفاده می‌کند و می‌توانید برای آدرس هایی که می‌توانند برداشت انجام دهند، فهرست مجاز ایجاد کنید.

 

پلتفرم Nexo

Nexo یک سیستم وام دهی بر بستر بلاک چین است که به کاربران اجازه می‌دهد با ارز دیجیتال وام بگیرند.

سازنده این پلتفرم وام دهی شرکت Credissimo است که یک شرکت فناوری مالی شناخته شده و معتبر در اروپا است و از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرده است.

این شرکت بیش از ده سال است که در زمینه وام دهی فعالیت دارد و در سراسر اروپا بسیار محبوب است. شرکت Credissimo از فناوری نوآورانه و اختصاصی برای خدمات‌رسانی به مشتریان خود استفاده کرده است تا به آن ها وام های آنلاین و فوری دهد.

امنیت این سرویس توسط سیستم رمزگذاری ۲۵۶ کاراکتری با سطح امنیتی بسیار بالا تامین می‌شود و در آن از به روزترین تکنولوژی‌های دنیا استفاده شده و برای جلوگیری از کلاهبرداری، نظارت لحظه‌ای در تمام روزهای سال بر این سرویس صورت می‌گیرد.

پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال متمرکز
پلتفرم های متمرکز

 

پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال متمرکز

پلتفرم‌های وام دهی رمز ارز دیفای

سیستم های همتا به همتا اولین نسل‌های پلتفرم‌های لندینگ بودند مثل پلتفرم نکسو که متمرکز بوده و فقط بستری مهیا کرده‌اند که سپرده‌گذار و وام‌گیرنده را بهم متصل می‌کند. اما سیستم‌های نسل جدید پلتفرم وام دهی دیفای رمز ارز مثل کامپوند و آووه، دیگر همتا به همتا نیستند.

تمام دارایی ها از جمله وثیقه و پول سپرده‌گذار تماما در قراردادهای هوشمند ذخیره شده که اصطلاحا به آن ها Pool یا استخر گفته می‌شود.

کاربران به این استخر متصل شده و از آن وام گرفته و یا در آن سپرده‌گذاری می‌کنند. مکانیسم کاری این پلتفرم‌ها به صورت کلی اینگونه است که هیچ نهاد متمرکزی در میان نیست.

برخلاف پلتفرم‌های همتا به همتا، در این شبکه‌های وام دهی یا Lending دیفای، افراد به صورت مستقیم نیز با هم ارتباط ندارند. سپرده‌گذاران، دارایی دیجیتال خود را در یک استخر نقدینگی یا Pool ذخیره می‌کنند.

سپرده‌گذاران در پلتفرم‌های دیفای به supplier یا lender نیز شناخته می‌شوند. این افراد در ازای تامین نقدینگی این استخرها، سود یا interest دریافت می‌کنند.

این سود از محل بهره وامی که به وام گیرندگان پرداخت می‌کنند، تامین می‌شود. افرادی که تمایل به دریافت وام به صورت ارز دیجیتال دارند به این استخرها متصل می‌شوند و مقداری رمز ارز را به عنوان وثیقه در این استخر قرار می‌دهند.

این افراد ملزم به پرداخت اصل وام به همراه سود این وام هستند. همین سود به سپرده‌گذاران اعطا خواهد شد.

سپرده‌گذاری، وام و وثیقه آن به صورت ارزهای دیجیتال مشهور مانند اتریوم و توکن‌های شبکه اتریوم مثل WBTC خواهد بود.

در ادامه با برخی از مشهورترین این پلتفرم‌ها آشنا می‌شویم.

پلتفرم دیفای Maker

میکر (MakerDao) یک سازمان غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که اجازه می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث بتوانیم به وام دهی و وام گیری رمز ارزها بپردازیم.

این پلتفرم به صورت یک سرویس قرارداد هوشمند ساخته شده که وام دهی و وام گیری را مدیریت می‌کند. همچنین میکر دارای دو توکن DAI و MKR است که ارزش وام‌ها را کنترل می‌کنند.

با قفل کردن مقداری کوین اتر در قراردادهای هوشمند میکر، کاربران می‌توانند مقداری استیبل کوین DAI تولید کنند.

هر چه مقدار اتر قفل شده بیشتر باشد، مقدار DAI تولید شده نیز بیشتر خواهد بود. زمانی که کاربران آماده این هستند که اترهای خود را از حالت قفل خارج کنند (که برای وثیقه گذاشتن برای وام گیری توکن DAI به کار می‌رود) آن ها می‌توانند به راحتی وام خود را بدون هیچ کارمزدی پس دهند.

زمانی که وثیقه یک وام به کمتر از حد معمول کاهش بیابد، یعنی قیمت اتر بسیار بیشتر از مقدار DAI وام گرفته شده نزول کرد، این وام لیکوئید یا نقد می‌شود.

به عبارتی، اتر وثیقه گذاشته شده، برای بازپرداخت DAI وام گرفته شده به علاوه کارمزد و پنالتی خرج می‌شود. لیکوئید شدن و تهدید لیکوئید شدن، از طریق جلوگیری مردم از وام گیری بیش از حد، سیستم را با ثبات نگه می‌دارد.

پروتکل وام دهی Compound

Compound یکی از پروتکل‌های وام دهی حوزه DeFi است که بر بستر اتریوم در حال اجرا بوده و به کاربران اجازه می‌دهد تا افراد بدون نیاز به وجود افراد واسطه با استفاده از دارایی‌های ارز دیجیتال وام بگیرند و یا وام بدهند.

به صورت خلاصه، این پلتفرم یک پروتکل الگوریتمی است که در آن وام دهندگان به صورت مستقیم دارایی‌های خود را به گیرندگان وام نمی‌دهند بلکه یک استخر نقدینگی در این بستر وجود دارد که وام گیرندگان می‌توانند با استفاده از آن پول قرض بگیرند.

این استخر توسط اشخاص، یک بانک و یا تیم سازنده این پروتکل اداره نمی‌شود بلکه کل روند کاری آن توسط مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود.

این قراردادها وام گیرندگان را با دارایی‌های موجود مورد مطابقت قرار می‌دهند و به صورت خودکار پرداخت سود از وام گیرندگان به وام دهندگان را مدیریت می‌کنند.

با توجه به میزان عرضه و تقاضا در Compound، پروتکل‌ها از الگوریتم‌هایی برای اندازه گیری و تخمین زدن نرخ سود استفاده می‌کنند. مشابه با Maker، این پلتفرم نیز به صورت خودمختار عمل می‌کند و در آن هیچ KYC و یا سیستم تایید هویتی وجود ندارد و تمامی افراد دنیا در این پلتفرم قادر به شروع کردن فرایند وام دهی و یا وام گیری در هر زمانی هستند.

این ویژگی باعث می‌شود که این پلتفرم دیفای به ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین پلتفرم برای ذخیره ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

نرخ بهره DAI بسیار خوب است و بر اساس عرضه و تقاضا به صورت پویا تغییر می‌کند. هم چنین می‌توان رمز ارز اتر را نیز وام داد اما کمترین نرخ بهره در میان تمام پلتفرم ها را دارد.

نکته مثبت این است که بهره مرکب به صورت روزانه محاسبه می‌شود. پلتفرم Compound پلتفرم خوبی است و به ما نشان می‌دهد که کاربردهای DeFi  چگونه است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x