مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
وام دهی کریپتو به چه صورت است؟

وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال به چه صورت است؟

گرفتن وام از جمله کارهایی است که تقریبا همه ما در زندگی خود با آن رو به رو شده ایم. اغلب این وام ها توسط بانک ها ارائه می شوند. ولی همین مکانیزم را می توان در بازار ارزهای دیجیتال نیز اجرا کرد. وام دهی رمز ارز یا قرض گرفتن ارز رمزنگاری شده، محصولی است که با ورود پروتکل‌های دیفای بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این وام به صورت ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، بیت کوین و استیبل کوین‌ها اعطا می‌شود.

وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال

 

سیستم وام دهی کریپتو

گرفتن وام از جمله کارهایی است که تقریبا همه ما در زندگی خود با آن رو به رو شده ایم. اغلب این وام ها توسط بانک ها ارائه می شوند. ولی همین مکانیزم را می توان در بازار ارزهای دیجیتال نیز اجرا کرد.

وام دهی رمز ارز یا قرض گرفتن ارز رمزنگاری شده، محصولی است که با ورود پروتکل‌های دیفای بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این وام به صورت ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، بیت کوین و استیبل کوین‌ها اعطا می‌شود.

 

وام دهی کریپتو یا Lending چیست؟

وام دهی ارزها را می توان این گونه بیان کرد که می توانید ارز دیجیتال خود را وام دهید و در ازای آن بهره دریافت کنید.

ارزهای دیجیتالی که معمولا در این پلتفرم ها پذیرفته می‌شوند عبارتند از بیت کوین، اتر یا حتی استیبل کوین ها.

این پلتفرم ها به شما امکان می‌دهند تا در صورت ارائه وثیقه بتوانید وام به صورت ارز دیجیتال نیز دریافت کنید. این راه یک درآمد غیرفعال یا Passive income است.

وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال
وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال

 

پلتفرم ساده، منحصراً جهت وام‌دهی دارایی

وام دادن ساده‌ ترین و رایج‌ ترین نوع استفاده از بازارهای وام‌دهی کریپتو است. خوب است که نرخ بهره پلتفرم‌های مختلف را با استفاده از یک بررسی‌کننده، مثل ابزار بررسی نرخ سود CoinMarketCap مشاهده کنید، تا بتوانید بهترین نرخ سود را برای بازگشت سرمایه‌ای که می‌خواهید وام‌ بدهید، پیدا کنید.

به صورت کلی، پلتفرم‌های غیرمتمرکز نرخ بهره بالاتری را برای استیبل‌کوین‌ها دارند (۷ تا ۱۵ درصد)؛ درحالی‌که نرخ پایین‌تری را برای ارزهای دیجیتال مثل اتریوم و بیت‌کوین ارائه می‌دهند. (۰ تا ۱ درصد) اما پلتفرم‌های متمرکز نرخ‌های بالاتری را برای این ارزهای دیجیتال درنظر می‌گیرند. (۲ تا ۶ درصد)

استفاده از این شیوه بسیار سریع و همچنین مستقیم است. روش انجام آن به این صورت است که در زمانی که وام دهنده مثلاً بیت کوین را از وام گیرنده دریافت می‌کند، وام گیرنده در همان زمان به سرعت به وامی که قرار بوده دریافت کند، دست می‌یابد.

در وام دهی سنتی بانک مرکزی به عنوان یک واسطه برای دریافت وام محسوب می‌شود اما در وام دهی ارز دیجیتال چنین نیست. در وام‌هایی که ارز دیجیتال پشتوانه آن ها است، ویژگی‌های قابل توجهی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها می‌پردازیم:

  1. کاربردی بودن آن
  2. تغییر در نوع تعهدات مالیاتی
  3. نوع فرآیند وام دهی

 

کاربردی بودن این سیستم

بازپرداخت وام‌های با پشتوانه رمز ارزها آسان‌­تر است و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی استفاده شود. در وام دهی سنتی، وام گیرنده مجبور است با جزئیات تمام شرح دهد که پول دریافتی را صرف چه کاری خواهد کرد. اما در وام دهی به کمک ارز دیجیتال چنین مکانیزمی وجود ندارد. در برخی از فعالیت‌ها، وام دهی سنتی دیگر پاسخگو نیست و کمکی به آن ها نمی‌کند.

 

مالیات

به هنگام ثبت نام برای وام با پشتوانه رمز ارزها، این دارایی‌ها برای فروش و حراج در نظر گرفته نمی‌شوند و در نتیجه، مالیات‌ها در طول تراکنش‌ها حذف می‌شوند. در این صورت، وام گیرنده می‌تواند پول فیات را به عنوان وام دریافت کند و بهره کمتری نسبت به مالیات بر دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت کند.

 

نوع فرآیند وام دهی

در وام‌هایی که با ضمانت رمز ارزها گرفته می‌شوند، طرفین (وام گیرنده و وام دهنده) با نیازهای خاص خود روبه‌رو خواهند شد. وام دهنده، پول واقعی را به وام گیرنده پرداخت می‌کند و وام گیرنده نیز ارزهای دیجیتال را به کیف پول وام دهنده ارسال می‌کند.

پس از پایان پرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده، وام دهنده نیز ارزهای دیجیتالی را که به عنوان ضمانت در اختیار داشته است، به کیف پول وام گیرنده انتقال می‌دهد.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، در این فرآیند وام دهی یک تیم حضور دارد که کارکرد وام را بررسی می‌کنند و در طی یک روز، گزارش به دست آمده را به وام دهنده ارسال می‌کنند.

 

وام دهی سنتی در برابر وام دهی ارز دیجیتال

پس از این که پارامترهای وام‌های با پشتوانه ارزهای دیجیتال را متوجه شدیم، باید از خود بپرسیم که آیا این نوع از وام دهی به نفع هر دو طرف است یا نه؟ آیا این سیستم واقعا کارایی دارد؟ در وام دهی سنتی، وام دهنده و وام گیرنده باید قراردادی که توسط وکیل یا شخص ثالث تعیین شده را امضا کنند.

در مورد وام مبتنی بر ارز رمزنگاری شده، این تراکنش در یک فضای دیجیتال انجام می‌شود و فقط پول فیات و کریپتو مبادله می‌شوند. با این وجود، وام‌هایی با پشتوانه ارز دیجیتال تفاوت‌های منحصر به فردی دارند که آن ها را برای هر دو طرف وام گیرنده و وام دهنده سودمند می‌سازد.

وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال
وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال

 

مزایا و معایب وام دهی کریپتوکارنسی

به این لیست می‌توان موارد بسیار بیشتری را اضافه کرد. اما در اینجا لیستی از مزایا و معایب سیستم وام دهی ارز دیجیتال را به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم.

 

مزایای این نوع وام دهی برای وام دهنده

  • از آنجا که در این روش بازپرداخت وام به طور کامل انجام می‌شود، برای وام دهندگان، ریسک از دست دادن پول بسیار ناچیز خواهد بود. این به سمت سیستم خودکار عظیمی حرکت می‌کند که تراکنش‌های مستقیم بانکی را تضمین می‌کند. به خاطر این سیستم خودکار، نظارت وام دهنده بر نحوه استفاده از وام بسیار راحت‌تر خواهد شد.
  • یک سیستم شبکه‌ای جهانی وجود دارد و از این‌رو وام دهنده می‌تواند به وام گیرندگان در سراسر جهان دسترسی داشته باشد. این سیستم، وام با پشتوانه رمز ارز را تبدیل به یک سرمایه‌گذاری بین المللی کرده است.
  • وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال در قالب انواع ارزهای رایج وجود دارد. وام دهنده می‌تواند هر گونه ارزی را به حساب وام گیرنده واریز کند و استخر مورد نظر در حوزه دیفای تبدیل آن ارز را تسهیل خواهد کرد.
  • هیچ سقفی برای مقدار وام وجود ندارد؛ به شرطی که بودجه لازم برای آن موجود باشد و وام گیرنده بتواند ضمانت کافی و مناسب ارائه دهد.
  • هر فرد یا شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند در این بستر در نقش وام دهنده حاضر شود؛ زیرا هیچ گونه محدودیت در خصوص پیش نیازهایی مانند گواهی‌های تجاری وجود ندارد.

 

مزایای این نوع وام دهی برای وام گیرنده

  • در صورتی که وام گیرنده نتواند کل مبلغ وام و بهره آن را برای بازپرداخت تامین کند، دارایی‌های دیجیتال می‌تواند توسط وام دهنده حفظ گردد.
  • در پیاده سازی ضوابط و شرایط وام، انعطاف پذیری وجود دارد تا شرایط برای هر دو طرف وام متناسب باشد.
  • هیچ گونه الزام اجباری برای بررسی اعتبار وام گیرنده و سوابق بازپرداخت او وجود ندارد. این موضوع به نفع وام گیرنده است؛ زیرا آن ها می‌توانند بسته به ارزش وثیقه خود به وام‌ها دسترسی داشته باشند.
  • وام گیرنده می‌تواند از رمز ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین به عنوان وثیقه برای وام استفاده کند. تراکنش می‌تواند از طریق هر صرافی در جهان انجام شود. لزومی ندارد که وام گیرنده درباره نوع صرافی برای واریز و برداشت نگران باشد.

البته این سیستم ایده‌آل نیست و در سیستم وام دهی غیرمتمرکز نیز مشکلاتی وجود دارد. این پلتفرم‌ها قراردادهای هوشمندی هستند که برنامه نویسی شده‌اند. پس از راه‌اندازی آن ها، هیچ کس بر روی آن ها کنترل ندارد. در صورتی که در کدهای این برنامه خطا و ایرادی وجود داشته باشد، باعث نابودی سرمایه افراد خواهد شد. پس در این سیستم نیز اعتماد به کد و سلامت پلتفرم مطرح است.

یکی دیگر از مسائلی که خاص این پلتفرم‌های لندینگ است، پر نوسان بودن بازار ارزهای دیجیتال است. این موضوع باعث می‌شود که ارزش وثیقه وام تغییر کند که می‌تواند بالانس میزان ارزش وام و وثیقه آن را تغییر دهد. به دلیل جدید بودن و نوپا بودن این حوزه، پلتفرهای وام دهی ارز دیجیتال برای عموم مردم بسیار پیچیده است. پیچیدگی پلتفرم‌های امروزی یکی از ایرادات آن هاست.

Altcoins e1581528621463

معایب وام دهی سیستم کریپتو

نیاز به وثیقه‌های سنگین

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال، وثیقه سنگینی است که باید در این پلتفرم‌ها ذخیره کنید.

روال معمول در سیستم بانکی سنتی به این شکل است که شما مقدار مشخصی از وثیقه‌ را سپرده‌گذاری می‌کنید و چیزی بیشتر از آن (برای مثال ۵ برابر وثیقه اولیه) را دریافت می‌نمایید.

در خصوص پلتفرم های وام دهی غیرمتمرکز، قضیه کاملاً برعکس است.

وثیقه‌ای که شما برای دریافت وام از این پلتفرم‌ها باید سپرده‌گذاری کنید، بیشتر از مقداریست که دریافت می‌کنید.

برای مثال در پلتفرم شناخته شده میکردائو (MakerDAO) کاربران باید ۱.۵ برابر مقداری که قصد دریافت آن را دارند را به عنوان وثیقه در اختیار پلتفرم قرار دهند.

البته این امر به دلیل ذات پرنوسان ارزهای دیجیتال اجتناب ناپذیر است.

به طور کلی، نمی‌توان انکار کرد که این ویژگی محبوبیت گسترده این پلتفرم‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد و استفاده از آن‌ها را به کاربرانی که مقدار قابل توجهی از ارز دیجیتال را در اختیار دارند محدود خواهد نمود.

نوسانات بالای بازار و امکان لیکویید شدن وثیقه

برای دریافت وام از پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال نیاز است که ارز دیجیتال وثیقه‌گذاری شده از جانب شما، به یک نسبت مشخصی از مقداری که قصد دریافت آن را دارید بیشتر باشد.

این پلتفرم‌ها در واقع از وثیقه شما به عنوان پشتوانه استفاده کرده و ارز دیجیتالی که به شما اهدا می‌شود را تولید می‌کنند. به همین دلیل وثیقه شما باید همیشه ارزشی بیشتر از (یا نهایتاً برابر با) ارز دیجیتالی که دریافت کرده‌اید را داشته باشد.

ارزهای دیجیتال دارایی‌های پر نوسانی هستند. به همین علت این پلتفرم‌ها وثیقه بیشتری را از شما طلب می‌کنند تا حتی در زمان‌های افت شدید قیمت نیز این وثیقه توانایی پشتیبانی از ارز دیجیتال اهدا شده را داشته باشد.

در این پلتفرم‌ها چیزی تحت عنوان ضامن وجود ندارد و هویت هیچ کسی شناخته شده نیست. بنابراین باید راهی برای اطمینان خاطر از تسویه وام‌ها توسط کاربران وجود داشته باشد.

به این صورت تا زمانی که شما وام خود را تسویه نکرده‌اید، وثیقه‌ای هم‌ارزش وام شما در اختیار این پلتفرم قرار دارد.

اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر به هر دلیلی ارزهای دیجیتال با افت چشمگیر قیمت مواجه شوند و ارزش وثیقه شما از ارزش وام دریافتی کمتر شود، این پلتفرم‌ها بصورت خودکار وثیقه شما را به فروش می‌گذارند تا ضرر خود را جبران کنند.

به این فرایند در دنیای ارزهای دیجیتال، لیکویید (liquid) شدن یا همان نقد شدن دارایی‌ها می‌گویند.

البته لیکویید شدن وثیقه توسط این پلتفرم‌ها اتفاق خیلی رایجی نیست؛ چرا که ارزهای دیجیتال به طور معمول با این حجم ناگهانی از افت قیمت مواجه نمی‌شوند که وثیقه حداقل ۱.۵ برابری شما توان پشتیبانی از مبلغ وام را از دست بدهد.

اما نمی‌توان احتمال وقوع این اتفاق را به طور کلی نادیده گرفت. اتفاقات زیادی در دنیا می‌توانند به کاهش ناگهانی و کم‌نظیر قیمت ارزهای دیجیتال بینجامند.

معمولاً توصیه می‌شود برای جلوگیری از لیکویید شدن، مبلغ وثیقه را افزایش دهید. وثیقه شما در درون این پلتفرم باقی خواهد ماند و پس از تسویه وام، آن را پس خواهید گرفت.

به این شکل احتمال لیکویید شدن را نیز کاهش می‌دهید.

راه دیگری که وجود دارد این است که قیمت ارز دیجیتالی که به عنوان وثیقه پرداخته‌اید را تحت کنترل داشته باشید و در صورت پیش‌بینی افت شدید قیمت در صورت توان وام خود را تسویه کنید.

پیچیدگی ذاتی و نیاز به کسب مهارت

پیچیدگی ذاتی پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال این ویژگی به خودی خود یک مشکل نیست؛ اما در دنیایی که تعداد و تنوع انسان‌های آشنا با این حوزه کم است می‌تواند یک نکته منفی محسوب شود.

ارزهای دیجیتال دارای یک نوع پیچیدگی ذاتی هستند و تنها با مطالعه کافی در خصوص آن‌ها و کسب تجربه و مهارت لازم می‌توان به کار با آن‌ها پرداخت.

پیچیدگی پلتفرم‌های دیفای که پلتفرم های وام دهی نیز جزئی از آن‌ها هستند، چندین برابر ارزهای دیجیتال است.

این پلتفرم‌ها از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و وارد شدن به آن‌ها بدون دانش و مهارت کافی عملاً غیرممکن است.

حتی کسانی که با ارزهای دیجیتال آشنایی دارند نیز نمی‌توانند به یک باره به فعالیت در این پلتفرم‌ها بپردازند و نیازمند کسب اطلاعات لازم هستند.

این مشکل در خصوص سیستم مالی سنتی وجود ندارد. این سیستم مدت‌هاست که بر جوامع بشری حاکم است و افراد جامعه به خوبی با آن آشنا هستند.

امروزه افراد از هر قشر و با هر سطح تحصیلاتی به خوبی از خدمات بانکی استفاده می‌کنند و به سپرده‌گذاری سرمایه‌های خود، دریافت وام و پرداخت اقساط آن می‌پردازند.

عدم امکان بازگشت تراکنش‌ها در صورت ارتکاب اشتباه

عدم امکان بازگشت تراکنش ها در پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال در این مقاله به کرات اشاره کردیم که بهره‌گیری این پلتفرم‌ها از بلاک چین و قرارداد هوشمند نه تنها یک نکته منفی نیست، بلکه یکی از مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

با این وجود، عدم امکان بازگشت تراکنش‌ها در صورت ارتکاب هرگونه اشتباهی می‌تواند یک جنبه منفی به شمار رود.

به طور کلی وقتی که با ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند سر و کار داریم، نه با انسان‌هایی دارای هوش ذاتی، بلکه با مجموعه‌ای از کدها طرف هستیم.

در سیستم بانکی سنتی هنگامی که اشتباهی ناخواسته در واریز وجوه و یا ثبت درخواست‌ها رخ بدهد، بانک به عنوان واسطه می‌تواند مداخله کند و در صورت نیاز تراکنش را برگشت بزند یا به اصلاح اشتباه بپردازد.

این امکان در خصوص پلتفرم‌های بلاک چینی و مبتنی بر قرارداد هوشمند وجود ندارد. در این پلتفرم‌ها واسطه‌ای در میان نیست که امکان مداخله در تراکنش‌ها را داشته باشد و به همین دلیل باید با احتیاط زیادی عمل کنید.

وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال
وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال

 

آینده وام‌دهی کریپتو به کدام سمت خواهد رفت؟

از آن‌جایی که نقد کردن به عنوان آخرین گزینه در انتهای فرصت محدود در نظر گرفته می‌شود، بسیار مهم است که متوجه شویم، نقد کردن یکی از ویژگی‌های کلیدی و مهم اکوسیستم وام‌دهی کریپتو است و نقشی حیاتی در کارایی این سیستم دارد.

دارایی کریپتو یک وثیقه ایده‌آل برای نقد کردن است؛ چرا که فروش آن بسیار آسان و سریع است. برخلاف سیستم وام‌دهی سنتی که در آن وصول مطالبات و نقد کردن وثیقه وام، پروسه‌ای بسیار وقت‌گیر و طولانی است، نقد کردن وثیقه‌های کریپتو فقط در چند ثانیه انجام می‌شود.

همین‌طور که صنعت کریپتو رشد می‌کند، اکوسیستم وام‌دهی یک مزیت کلیدی و برگ برنده در موفقیت آن خواهد بود. در کوتاه‌ مدت نیز، این اکوسیستم به اعضای جامعه کریپتو این فرصت را می‌دهد که سود کسب کنند، نقدینگی به‌دست بیاورند و بهره‌وری خود از دارایی‌هایشان را افزایش دهند.

 

 

امیدواریم مطلب آموزشی وام دهی کریپتو یا ارز دیجیتال به چه صورت است؟ برای شما سودمند بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x