مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
ورزش در طب سنتی ایرانی

ورزش در طب سنتی ایرانی و جایگاه آن در حفظ سلامتی

ورزش دارای فواید بسیاری است اما باید نکاتی را در حین انجام تمرینات رعایت کنیم که قطعا نتایج بهتری به دست می آوریم. با ما همراه باشید...

ورزش در طب سنتی ایرانی و زمان مناسب آن

قبلا گفتیم بهترین کار برای حفظ سلامت بدن و تناسب اندام در زمان کرونا انجام ورزش در خانه است. بهتر است نرمش های ساده مثل حرکات پروانه ای، درجا زدن و… را به عنوان ورزش های سبک روزانه در خانه انجام دهید. در این مطلب سعی داریم به موضوع ورزش در طب سنتی ایرانی بپردازیم.

بررسی ورزش در طب سنتی ایرانی

ورزش دارای فواید بسیاری است اما باید نکاتی را در حین انجام تمرینات رعایت کنیم که قطعا نتایج بهتری به دست می آوریم.

دفع سموم بدن با حرارت ملایم

انجام حرکات ورزشی سبک در طول روز حرارت بدن را بالا برده (حرارتی ملایم) که موجب روان شدن مواد دفعی و اخلاط بد در بدن می شود. این مواد طی این فرایند به مرور و در اثر ممارست در ورزش های سبک روزانه دفع شده و مانع اثرات سوء آن ها در کل بدن می شود.

ورزش مناسب در طب سنتی ایرانی

از منظر طب ایرانی ورزشی مناسب است که حرارتی ملایم بدون تعریق یا کم تعریق، سرخی ملایم پوست، تنفس زیاد و ضربان قلب بالایی را در پی داشته باشد.

حرارت نباید زیاد شود چون سبب ذوب شدن حرارت غریزی بدن شده و اگر کنترل نشود باعث می شود اخلاط بد به اعضای مختلف ریخته و اثرات منفی در پی خواهد داشت.

همچنین ورزش باعث باز شدن منافذ پوست به عنوان یکی از راه های دفع مواد زائد می شود.

ورزش در طب سنتی ایرانی
ورزش در طب سنتی ایرانی

برنامه ورزشی

برای عملی شدن ورزش در برنامه روزانه توصیه این است که در طی روز ۱۵ بار و هر بار به مدت یک دقیقه ورزش کنید. این شیوه معمولا برای افراد سخت نیست و راحت تر انجام می شود.

روند حرکات ورزشی

اگر قرار است مدت زمان ورزش را طولانی تر کنیم، توصیه می شود ورزش خود را با حرکات سبک شروع کنید و به طور آهسته این روند را افزایشی پیش ببرید و نهایتا به تدریج حرکات را به پایان برسانید.

زمان مناسب ورزش در طب سنتی ایرانی

اگر قصد دارید ۱۵ مرتبه یک دقیقه ای ورزش کنید، می توانید در طی ساعات مختلف این تمرین ها را انجام دهید.

زمان مناسب ورزش در ساعاتی است که هوا خنک و در اعتدال باشد. بنابراین بهتر است در تابستان قبل از ظهر و زمستان بعد از ظهر باشد.

از سوی دیگر توصیه می شود ساعتی را برای ورزش انتخاب کنید که معده فعالیت هضم غذا را پایان داده باشد و غذا از معده خارج باشد. ۲ ساعت بعد از خوردن هر وعده غذا زمان مناسبی است. بنابراین به هیچ وجه با معده پر ورزش نکنید.

از طرفی ورزش با شکم خالی نیز اصلا پیشنهاد نمی شود و حتی بسیار مضرتر از ورزش با شکم پر است پس ورزش های صبحگاهی با شکم خیلی هم خوب نیست.

 

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x