مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ویژگی های کارگزاری خوب

یک کارگزاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مطمئنا برای شما هم سوال های زیادی در زمینه کارگزاری ها پیش آمده است. این که بهترین کارگزاری کدام است؟ ویژگی های کارگزاری خوب کدام است و هزار سوال دیگر. برای بیان ویژگی های کارگزاری خوب ابتدا باید به تعریف کارگزاری بپردازیم.

ویژگی های کارگزاری خوب

مطمئنا برای شما هم سوال های زیادی در زمینه کارگزاری ها پیش آمده است. این که بهترین کارگزاری کدام است؟ ویژگی های کارگزاری خوب کدام است و هزار سوال دیگر.

برای بیان ویژگی های کارگزاری خوب ابتدا باید به تعریف کارگزاری بپردازیم.

 

کارگزاری چیست؟

کارگزاران همان اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده در بازار بورس عمل می کنند. در واقع کارگزاری ها عامل تطابق عرضه و تقاضا هستند و به زبان ساده کارگزاری ها وظیفه پیدا کردن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار را بر عهده دارند.

کارگزاران با انجام و قبولی در آزمون‌های مختلف و خاص انتخاب خواهند شد و سپس مجوز تاسیس خود را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت می‌کنند و آماده فعالیت در این حوزه می شوند.

 

نکات مربوط به ویژگی های انتخاب کارگزاری خوب

معمولا کارگزاری ها بر اساس فعالیت و خدماتی که ارائه می دهند رتبه بندی می شوند. این رتبه‌ بندی شامل چهار گروه الف، ب، ج و د است که کارگزاران دارای رتبه الف بیشترین گستره خدمات و کیفیت را دارند.

بعضی از کارگزاری ها در بورس کشور، مجوز سبدگردانی دارند، مجوز آموزش دارند، مجوز مشاوره دارند، صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارند، انجمن های اینترنتی برای مشاوره و تبادل اطلاعات دارند.

بعضی از کارگزاری ها از این امتیازات و ظرفیت ها تهی هستند. این که فلان کارگزاری، مجوز سبدگردانی یا آموزش یا مشاوره داشته باشد یا نداشته باشد، الزاما به معنی خوب بودن کارگزاری برای من و شما نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش ابزارهای معاملاتی فیبوناچی بازگشتی Fibo Retracement

ویژگی کارگزاری خوب

۱ – ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف (جامعیت کارگزار)

اگر قصد سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار و بازارهای دیگر مانند بازار آتی سکه و… را دارید مطمئن شوید کارگزاری که انتخاب کرده اید در این بازارها نیز فعالیت دارد. همچنین ممکن است ویژگی های خدماتی مانند سبدگردانی و…مورد نیاز شما شود.

 

۲ – دسترسی سرمایه‌گذار به کارگزار

هرچند که با گسترش استفاده از تکنولوژی نیاز مراجعه حضوری کارگزاری به حداقل رسیده است، اما برای دریافت کد بورسی و همچنین بهره‌گیری از برخی خدمات مانند مشاوره، آموزش و … دسترسی راحت به شعب کارگزاری بسیار مهم است. پس کارگزاری انتخاب کنید که دسترسی به آن به راحتی انجام گردد.

 

۳ – تخفیف کارمزد و ارائه خدمات اعتباری

کارگزاران در ازای معاملات افراد، کارمزدی از هر معامله دریافت می کنند. برخی از کارگزاری‌ها برای جلب بیشتر رضایت مشتریان ممکن است مقداری از کارمزد مربوط به خود را، به صورت تخفیف به مشتریان خود بازگردانند.

همچنین برخی از شرکت‌های کارگزاری‌ در صورت برقراری یک سری شرایط و فرایندها، مبالغی را به صورت اعتباری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا با آن به معامله سهام بپردازند و پس از مدتی مبلغ دریافتی را تسویه کنند. توجه کنید که تخفیف کارمزد و خدمات اعتباری در هر کارگزاری ممکن است با روش متفاوتی ارائه شود. بهترین روش برای اطلاع از این خدمات مراجعه به سایت کارگزاری است.

ویژگی های کارگزاری خوب

۴– سامانه معاملات برخط (آنلاین)

گسترش استفاده از رایانه به همه رسوخ کرده و اگر شرکتی نتواند خدمات آنلاین را به مشتری ارائه کند واقعا از سایرین عقب است. ثبت سفارشات به صورت آنلاین، مشاهده گردش حساب، مشاهده سبد سهام، درخواست واریز و انتقال پول آنلاین حداقل خدماتی است که از یک کارگزاری انتظار می‌رود انجام دهد.

 

۵- خدمات مشاوره و آموزش

یکی از نیازهای اصلی سرمایه‌گذاران بهره‌مندی از مشاوره‌های مقدماتی و تخصصی چه در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و چه در تحلیل صنایع و شرکت‌های بورسی است.

کسب دانش بورسی لازم شامل دانش اقتصادی، مالی و فنی از نیازهایی است که هر  سرمایه‌گذاری به آن نیاز پیدا خواهد کرد. پس در هنگام انتخاب کارگزاری به مجوزهای مشاوره و سبدگردانی و همچنین خدمات و دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای توجه نمایید.

 

۶- پشتیبانی مناسب

اگر شما به مشکل و یا سوالات فنی مواجه گردید کارگزاری موظف است مشکل شما را حل کند. نحوه ارائه خدمات پشتیبانی کارگزاری چه از نظر زمان پاسخگویی و چه کیفیت آناز اهمیت زیادی برخوردار است.

ویژگی های کارگزاری خوب

۷– صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همه افراد توانایی و میل سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را ندارند. کارگزاری که بتواند در کنار خدمات خود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به مشتریان ریسک‌گریز خود ارائه دهد نظر آن دسته از افرادی که علاقه‌مند هستند سرمایه‌‌شان را به صندوق‌ها بسپارند جلب خواهد کرد.

علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیازمند نیروی متخصص است و وجود صندوق‌های مرتبط با یک کارگزاری می‌تواند نشان‌ دهنده گستردگی فعالیت و تخصص آن شرکت باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان از ابزار فیبوناچی فرصت های معامله پیدا کرد؟

کارگزاری ها در دو گروه تقسیم بندی می شوند

کارگزاری با ارائه خدمات کامل

در کارگزاری با ارائه خدمات کامل، خدمات متنوع و کاملی به مشتریان ارائه خواهد شد، خدماتی از قبیل:

  • برنامه‌ریزی مالی
  • مدیریت سبد سهام
  • مشاوره
  • و 

این کارگزاری ها علاوه بر خدمات خرید و فروش خدمات متنوع دیگری هم انجام می دهند، خدماتی مانند:

  • محاسبه ریسک و بازده سرمایه گذاری هر شخص حقیقی و حقوقی
  • انجام تحلیل درباره پرتفوی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری
  • ارائه خبرنامه‌های تحلیلی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه

کارگزاری با ارائه خدمات محدود

کارگزاری با ارائه خدمات محدود کارگزاری است که فقط به انجام معامله می پردازد و کارمزد دریافت می‌کند، در واقع کارگزار با خدمات محدود، خدمات کمتر و محدودتری نسبت به کارگزار با خدمات کامل ارائه می دهد اما در مقابل کارمزد کمتری هم نسبت به کارگزار با خدمات کامل دریافت میکند.

خدمات در کارگزاری با خدمات محدود شامل موارد زیر است:

    • ارائه قیمت‌های لحظه‌ای سهام
    • ارائه اطلاعات درباره عرضه و تقاضای بازار
    • ارائه اطلاعات درباره حجم معاملات روزانه

نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که شما امکان تغییر کارگزاری خود را دارید و اگر یک کارگزاری خدمان مناسب به شما ارائه نمی دهد مجبور به ادامه همکاری با آن نیستید و می توانید کارگزاری خود را به راحتی عوض کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x