مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

پرسش های متداول مادران درباره‌ی نوزادان (بخش اول)

آیا از رفتن آب در گوش نوزاد، باید نگران بود؟

مجرای گوش طبیعی مجرایی بسته است و آب رفتن در کانال گوش هیچ خطری ایجاد نمی‌کند و تنها در حالتی از رفتن آب در گوش نوزاد باید نگران بود که پرده گوش (تیمپان) سوراخ باشد؛ بنابراین هیچ عملیات ویژه‌ای برای خشک کردن گوش لازم نیست؛ و انجام این کارها مانند استفاده از گوش پاک کن حتی می‌تواند ضرر هم داشته باشد.

گوش درد نوزاد چیست؟

عفونت گوش در نوزادان شایع نیست و با مشاهده عفونت گوش، نوزاد باید بستری و تحت درمان جدی قرار گیرد. اینکه بی‌قراری نوزاد به درد گوش نسبت داده می‌شود به این دلیل است که با لمس گوش یا اطراف آن، نوزاد به گریه می‌افتد و یا برعکس در بی‌قراری های نوزاد به علت کولیک یا … ماساژ و گرم نگه‌داشتن گوش به دلیل نامعلوم باعث آرامش او می‌شود.

شنوایی سنجی (OAE) چیست؟

شنوایی سنجی نوزادی ابتدا فقط در نوزادان کم وزن (زیر ۱۵۰۰ گرم)، نوزادان با زردی شدید و نوزادان بستری که آنتی‌بیوتیک های آسیب زننده به سیستم شنوایی مصرف کرده بودند، انجام می‌شد. ولی در حال حاضر انجام غربالگری برای همه نوزادان ضروری است.

اگر پاسخ شنوایی سنجی نرمال باشد کار دیگری لازم نیست ولی در صورت پاسخ نامناسب، پیگیری های بعدی جهت اطمینان از سلامت شنوایی ضروری است. اگر نوزاد ناشنوا باشد درمان های بعدی می‌تواند باعث بهبودی او شود.

غربالگری نوزاد چیست؟

بیماری های متابولیک در بدو تولد باعث تغییر خاصی در ظاهر نوزاد نمی‌شوند. مثلاً کم کاری تیروئید در نوزاد باعث علائم کم کاری در او نمی‌گردد و اگر منتظر ظهور علائم بمانیم، عوارض آن بیماری دیگر قابل جبران نیست.

غربالگری برای بعضی از بیماری ها برای نوزادان وجود دارد. کم کاری تیروئید، فاویسم، فنیل کتونوری ازجمله این بیماری هاست. غربالگری کامل تری هم وجود دارد که می‌توان به درخواست پزشک آن را انجام داد.

ادامه دارد… .

دکتر سید محمد سعید ناصری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x