مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
علت پس زدن سینه مادر

پس زدن سینه مادر توسط نوزاد

درد شکم، ریفلاکس و دفع مکرر در نوزادان به معنی حساسیت به شیر نیست، سریع شیر مادر را قطع نکنید.

دلایل پس زدن سینه مادر توسط نوزادان

(یادآوری می شود مطلب “پس زدن سینه مادر توسط نوزاد” از زبان یک نوزاد نوشته شده است)

 

بزرگی سینه، اولبن دلیل پس زدن سینه مادر

سینه مادر من خیلی بزرگ شده است و وقتی می‌خواهم آن را بگیرم فشار روی بینی و صورتم می‌آید. برای من که به قول دوست مامان، نیم وجبی هستم گرفتن سینه به این بزرگی سخت نیست؟!

ولی من تلاش خود را خواهم کرد و مامانم نباید فوری تصمیم دیگری بگیرد. بالاخره من سینه مامانم را می‌گیرم. ولی در این روزهایی که مهارت پیدا نکرده‌ام من را گرسنه رها نکن و با شیر دوشیده‌ات (و یا حتی شیر خشک) البته بدون شیشه مرا سیر کن.

 

برفک دهان

داخل دهانم می‌سوزد و برفک زده است. اگر درمان شود به راحتی سینه‌ات را می‌گیرم.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که مادران باید درباره قدرت شنوایی و بینایی نوزاد بدانند

دادن شیشه شیر و پس زدن سینه مادر توسط نوزاد

دوستم می‌گفت مادرم بهترین مادر دنیاست! او هم به من شیر می‌دهد و هم شیر خشک!! دوستم از وقتی مادرش شیشه شیر را به او داده، دچار اغتشاش فکری (Nipple Confusion) شده است.

نوزادهای این چنینی ممکن است سینه مادرشان را نگیرند و یا حداقل در بیداری سینه را نگیرند.

(نوزادانی که هم از شیر مادر و هم از شیر خشک استفاده می کنند ممکن است سینه مادرشان را نگیرند و یا در بیداری از سینه مادر شیر نخورند)

علت پس زدن سینه مادر
علت پس زدن سینه مادر

آبسه یا عفونت سینه

سینه مادر اگر به علت التهاب و یا عفونت ملتهب و دردناک شود سینه گرفتن من هم برای او و هم برای من سخت است.

خوب است مادرم زودتر این موضوع را با کمک پزشکش درمان کند. زخم سینه مامانم هم دردسری است! واقعاً دلم به حالش می‌سوزد؛ تا سینه‌اش را می‌مکم فریادش بلند می‌شود.

اما اگر مامانم قبل از تولد من آموزش نحوه‌ی شیردهی را می‌دید و تنها نوک سینه‌اش را به دهانم نیندازد، این مشکل به وجود نمی‌آید. حالا هم دیر نشده و با مصرف داروهای مناسب و درست شیر دادن و عدم استفاده از صابون و شامپو برای شستشوی سینه مشکل حل و از ایجاد آبسه هم جلوگیری خواهد شد.

راستی به مامانم بگویید برای اینکه سینه‌اش زخم نشود وقتی می‌خواهد سینه را از دهانم بیرون بکشد یا به من بگوید تا سینه‌اش را رها کنم و یا با انگشت کوچک دستش سینه‌اش را از دهانم بیرون آورد. کشیدن سینه موجب زخم شدن سینه‌اش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مقوی کردن غذای کودک با افزودن مواد غذایی مناسب

به هر حال من حتی دوست دارم سینه دچار آبسه یا عفونت و شقاق و زخم را هم بمکم و شیر آن را خالی کنم تا مامانم زودتر خوب شود و پزشکم هم مخالف شیر خوردن من از سینه زخمی و آبسه دار نیست ولی باید هرچه زودتر تلاش کنیم تا سینه مادرم خوب شود تا من بهتر بتوانم سینه را بگیرم و به شیر خوردن ادامه دهم.

 

سینه صاف

گرفتن سینه های بدون سر سینه خیلی سخت است. اگر پیش از تولد نوزاد مادر متوجه فقدان نوک سینه اش بشود و با راهنمایی پزشک این موضوع را پیشاپیش حل کند خوب است، اما اگر مشکل باقی بماند نوزاد سعی خودش را خواهد کرد و با مکیدن هاله‌ی سینه مادر سعی می‌کند شیر بمکد و با مکیدنش نوک سینه ایجاد کند.

مادرم! اگر ناچار باشم می‌توانم از سر سینه مصنوعی (Nippleshield) نیز شیر بمکم تا بهترین شیر دنیا را به دست آورم.

 

سیر بودن دلیل مهمی برای پس زدن سینه مادر

من که امروز ۷۰۰ سی‌سی شیر خورده‌ام اصلاً دیگر میل به خوردن شیر ندارم. مادر عزیزم حالا که سیرم، شیر نمی‌خورم. چند ساعت بعد دوباره گرسنه خواهم شد. باید تأکید کنم که گریه من از سر سیری است نه گرسنگی. از اینکه نزدیک است بالا بیاورم دارم جیغ می‌کشم. (گاهی گریه نوزاد به دلیل سیر بودن است نه گرسنگی!)

علت پس زدن سینه مادر
علت پس زدن سینه مادر

پس زدن سینه مادر توسط نوزاد به جهت بیماری جدی

ممکن است اولین علامت بیماری من فقدان میل به شیر خوردن باشد. اگر می‌بینی به هیچ وجه میل به شیر خوردن ندارم به فکر بیمار بودنم هم باش، پزشکم باید حتماً مرا معاینه کند! حتماً!

طعم شیر

نمی‌دانم مادرم دیشب چه غذایی میل کرده ولی طعم شیرش متفاوت شده است؛ بد مزه نیست ولی طعم خاصی دارد. بهتر است امشب شیر نخورم فردا حتماً طعم شیر عوض می‌شود، آنگاه شیر خواهم خورد. مادرم نگران نباش!

ریفلاکس (بالا آوردن)

گاهی به علت ریفلاکس یا بالا آوردن آن‌قدر دچار سوزش سر دل شده‌ام که اصلاً میل به خوردن را از دست داده‌ام. البته وقتی سوزش سر دل دارم در حالت خواب آلودگی شیر مادرم را می‌توانم بمکم ولی در حالت بیداری شیر خوردن عذابم می‌دهد. مادر عزیزم کمی توجه کن و موضوع را با پزشکم در میان بگذار.

بوی بدن مادر دلیل دیگری برای پس زدن سینه مادر توسط نوزاد

دیشب که مامان مرا بغل کرد و می‌خواست شیر بدهد، بوی عجیبی به مشامم رسید و هرچه سعی کردم نتوانستم به شیر خوردن ادامه دهم. بوی ادکلن یا بوی بدنش، نمی‌دانم. ولی هرچه بود بوی مامانم نبود. کاشکی مامانم دوش آب گرم بگیرد تا این بو از بین برود. من که بیخودی داد و قال سر نمی‌دهم!

شیر ترش مزه

نمی‌دانم چرا مادرم هر وقت ورزش می‌کند شیرش مزه‌ی خاصی پیدا می‌کند. شاید اسید لاکتیک خونش که بالا می‌رود شیرش هم اسیدی می‌شود. شیر ترش را هیچ کس تحمل نمی‌کند. مامانم باید بعد از خستگی کار و ورزش سنگین یادش باشد که شیرش هم ممکن است تغییر مزه دهد؛ اما من حاضرم شیرم ترش مزه شود ولی مامانم دست از ورزش برندارد. ورزش ضامن سلامتی و زیبایی مامانم است.

انسداد بینی

راستش وقتی بینی ام گرفته است مکیدن سینه‌ی مامانم خیلی سخت می‌شود. من که کاری نمی‌توانم بکنم! اما بزرگترها بهتر است بینی ام را به آرامی تخلیه کنند.

پس زدن سینه مادر توسط نوزاد به علت گرمای زیاد

وقتی مامان و مادربزرگ بدون توجه به گرمای محیط حسابی مرا می‌پوشانند که راه نفسی برایم باقی نمی‌ماند، آن‌قدر حالم بد می‌شود که حال و حوصله شیر خوردن را ندارم.

در تابستان و زمستان فرقی نمی‌کند، شال و کلاه برقرار است و من گرمازده می‌شوم. مامان دوستم او را جلو بخاری خوابانیده بود که سردش نشود و دوستم نزدیک بود بمیرد!

مامان من سه لایه لباس و پتو و کلاه در گرمای ۴۰ درجه تابستان برایم پوشیده بود که داشتم خفه می‌شدم. وقتی پزشک لباس هایم را کم کرد، آهی کشیدم و سرحال شدم و او را دعا کردم که مانع از ایجاد تب کم آبی (تب دهیدریشن) در من شد. واقعاً با این حال می‌شود راحت شیر خورد؟! شما بگویید! (گرمای زیاد باعث تب کم آبی در نوزاد می شود.)

علت پس زدن سینه مادر
علت پس زدن سینه مادر

واکسن

بعد از واکسیناسیون کمی بد حال می‌شوم و میلم به شیر کم می‌شود. این غیرطبیعی نیست و مامانم نباید فوری به فکر شیر خشک دادن به من بیفتد.

 بیماری‌های دیگر دلیلی برای پس زدن سینه مادر

بعضی از دوستانم تعریف کرده‌اند که دچار شکاف کام یا لب بوده‌اند و شیر خوردن آن‌ها خیلی سخت بوده است. باید فکری به حال آن‌ها کرد.

دوست دیگرم که دچار عفونت ادراری شده بود و هیچ کس نمی‌دانست که او چه مشکلی دارد به شدت از بیماریش رنج می‌برد و وقتی پزشک با انجام آزمایش ادرار متوجه بیماری او شده و او را درمان کرده بود، اشتهایش برگشته بود. او حالا حتی بیشتر از من شیر مامانش را می‌خورد! توپولی! (درد شکم، ریفلاکس و دفع مکرر در نوزادان به معنی حساسیت به شیر نیست، سریع شیر مادر را قطع نکنید)

سینه‌ بدون شیر مادر

وقتی تازه به دنیا آمده بودم و دنبال سینه مادرم می‌گشتم تا آن را بمکم و اولین غذا خوردن را تجربه کنم، هرچه سینه را مکیدم چیزی از آن خارج نشد. ابتدا فکر کردم که حتماً این‌طوری درست است و همین مکیدن مرا سیر می‌کند اما گرسنگی واقعیتی است و بعد از مدتی مکیدن سینه‌ی بدون شیر با گریه و عصبانیت آن را رها کردم. مادربزرگم توصیه کرد حالا که شیر مادرم راه نیفتاده است بهتر است کمی آب قند به من بدهند.

همین کار را هم کردند شیرین بود و خوش مزه اما هیچ چیز جای شیر را نمی‌گیرد. بعد از معاینه، پزشک بیمارستان توصیه کرد حالا بهتر است موقتاً به من شیر خشک بدهند؛ اما نه با شیشه! من که آن زمان نمی‌دانستم شیشه چیست، اما شیر را می‌شناختم و حتماً شیر خشک هم باید نوعی شیر باشد.

بعد از مدتی چیزی را با قاشق در دهانم ریختند که مزه خوبی داشت. حتماً شیر خشک بود! آری با خوردن چند قاشق از آن حسابی سر حال شدم و حتی با لب های کوچکم از کناره‌ی فنجان شیر بیشتری خوردم. بعد که دوستم تعریف کرد که از وقتی به او شیشه داده‌اند دچار اغتشاش فکری ( Nipple Confusion) شده است خدا را شکر کردم که مادربزرگ به من شیشه نداد. حالا می‌فهمم که چه مادربزرگ درستکاری دارم! آری با چند نوبت شیر خشک خوردن با قطره چکان و سرنگ و قاشق و فنجان بالاخره حالی پیدا کردم و تصمیم گرفتم آن‌قدر سینه مامانم را بمکم که بهترین شیر دنیا را به دست آورم.

خواستم بگویم شاید اولین علت پس زدن سینه، شیر نداشتن سینه بود که آن هم با تلاش و مهارت من و کمک بزرگان حل شد. خدا را شکر!

علت پس زدن سینه مادر
علت پس زدن سینه مادر

حساسیت به شیر

دوستم می‌گفت مامانش گفته است: کوچولوی من به شیر من حساسیت دارد دوستم نتوانسته بود با جیغ و داد و سر و صدا به مامانش بقبولاند که علت همه‌ی سر و صداهای او شیر مامانش نیست.

اگر ما نوزادها در ماه های اول شکم درد داریم و یا بالا می‌آوریم و یا دچار دفع مکرر می‌شویم به معنی حساسیت به شیر مادر نیست. “حساسیت به شیر مادر” موضوعی بسیار نادر است و بیشتر علت حساسیت های واقعی، نه خیالی، وجود پروتئین شیر گاو در شیر مادر است.

مامان دوستم که خیلی به شیر گاو علاقه دارد و روزی ۲ تا ۳ لیوان شیر گاو و بستنی و کیک و شیرینی می‌خورد، در شیرش موادی از پروتئین شیر گاو وارد می‌شود و موجب بی قراری نوزاد او می‌گردد.

اگر مامان دوستم با راهنمایی پزشکش شیر گاو را به هر شکل مصرف نکند مشکل او و دوستم حل می‌شود و لازم نیست شیرش را قطع کند.

جایگزینی شیر سویا و شیر گوسفندی هم می‌تواند کمک کننده باشد. گاهی هم ادویه و آجیل و حتی شیر سویا و شیر گوسفند می‌تواند حساسیت زا باشد بنابراین نباید به جای قطع این مواد شیر مادر را قطع کرد.

 

علل دیگر پس زدن سینه مادر

گاهی هم هیچ کس سر در نمی‌آورد که ما نوزادان چه دردی داریم! بعضی از دوستانم بی هیچ دلیلی سینه را پس می‌زنند. من که سر در نمی‌آورم ولی خودشان هم دلیل خاصی ارائه نمی‌دهند! همین جوری!

 

با تشکر از دکتر سید محمد سعید ناصری (کتاب نوزادان)

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x