مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

چرا گاهی نوزادان سینه مادر را پس می‌زنند؟ (بخش چهارم)

دلایل پس زدن سینه مادر توسط نوزاد

 

بیماری‌های دیگر

بعضی از دوستانم تعریف کرده‌اند که دچار شکاف کام یا لب بوده‌اند و شیر خوردن آن‌ها خیلی سخت بوده است. باید فکری به حال آن‌ها کرد. دوست دیگرم که دچار عفونت ادراری شده بود و هیچ کس نمی‌دانست که او چه مشکلی دارد به شدت از بیماریش رنج می‌برد و وقتی پزشک با انجام آزمایش ادرار متوجه بیماری او شده و او را درمان کرده بود، اشتهایش برگشته بود. او حالا حتی بیشتر از من شیر مامانش را می‌خورد! توپولی!

سینه‌ی بدون شیر مادر

وقتی تازه به دنیا آمده بودم و دنبال سینه مادرم می‌گشتم تا آن را بمکم و اولین غذا خوردن را تجربه کنم، هرچه سینه را مکیدم چیزی از آن خارج نشد. ابتدا فکر کردم که حتماً این‌طوری درست است و همین مکیدن مرا سیر می‌کند اما گرسنگی واقعیتی است و بعد از مدتی مکیدن سینه‌ی بدون شیر با گریه و عصبانیت آن را رها کردم. مادربزرگم توصیه کرد حالاکه شیر مادرم راه نیفتاده است بهتر است کمی آب قند به من بدهند.

همین کار را هم کردند شیرین بود و خوش مزه اما هیچ چیز جای شیر را نمی‌گیرد. بعد از معاینه، پزشک بیمارستان توصیه کرد حالا بهتر است موقتاً به من شیر خشک بدهند؛ اما نه با شیشه! من که آن زمان نمی‌دانستم شیشه چیست، اما شیر را می‌شناختم و حتماً شیر خشک هم باید نوعی شیر باشد.

بعد از مدتی چیزی را با قاشق در دهانم ریختند که مزه خوبی داشت. حتماً شیر خشک بود! آری با خوردن چند قاشق از آن حسابی سر حال شدم و حتی با لب های کوچکم از کناره‌ی فنجان شیر بیشتری خوردم. بعد که دوستم تعریف کرد که از وقتی به او شیشه داده‌اند دچار اغتشاش فکری ( Nipple Confusion) شده است خدا را شکر کردم که مادربزرگ به من شیشه نداد. حالا می‌فهمم که چه مادربزرگ درستکاری دارم! آری با چند نوبت شیر خشک خوردن با قطره چکان و سرنگ و قاشق و فنجان بالاخره حالی پیدا کردم و تصمیم گرفتم آن‌قدر سینه مامانم را بمکم که بهترین شیر دنیا را به دست آورم.

خواستم بگویم شاید اولین علت پس زدن سینه، شیر نداشتن سینه بود که آن هم با تلاش و مهارت من و کمک بزرگان حل شد.خدا را شکر!

 

118

 

حساسیت به شیر

دوستم می‌گفت مامانش گفته است: کوچولوی من به شیر من حساسیت دارد ” دوستم نتوانسته بود با جیغ و داد و سر و صدا به مامانش بقبولاند که علت همه‌ی سر و صدا های او شیر مامانش نیست.

اگر ما نوزادها در ماه های اول شکم درد داریم و یا بالا می‌آوریم و یا دچار دفع مکرر می‌شویم به معنی حساسیت به شیر مادر نیست. “حساسیت به شیر مادر” موضوعی بسیار نادر است و بیشتر علت حساسیت های واقعی، نه خیالی، وجود پروتئین شیر گاو در شیر مادر است. مامان دوستم که خیلی به شیر گاو علاقه دارد و روزی ۲ تا ۳ لیوان شیر گاو و بستنی و کیک و شیرینی می‌خورد، در شیرش موادی از پروتئین شیر گاو وارد می‌شود و موجب بی قراری نوزاد او می‌گردد.

اگر مامان دوستم با راهنمایی پزشکش شیر گاو را به هر شکل مصرف نکند مشکل او و دوستم حل می‌شود و لازم نیست شیرش را قطع کند.

جایگزینی شیر سویا و شیر گوسفندی هم می‌تواند کمک کننده باشد. گاهی هم ادویه و آجیل و حتی شیر سویا و شیر گوسفند می‌تواند حساسیت زا باشد بنابراین نباید به جای قطع این مواد شیر مادر را قطع کرد.

علل دیگر

گاهی هم هیچ کس سر در نمی‌آورد که ما نوزادان چه دردی داریم! بعضی از دوستانم بی هیچ دلیلی سینه را پس می‌زنند. من که سر در نمی‌آورم ولی خودشان هم دلیل خاصی ارائه نمی‌دهند! همین جوری!

 

“پایان بخش علل پس زدن سینه مادر توسط نوزادان”

 

کتاب نوزادان

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x