مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

چند بار در شبانه روز دندان هایمان را مسواک کنیم؟

سلامت (دهان و دندان)

چند بار در شبانه روز دندان هایمان را مسواک کنیم؟

هدف از مسواک زدن، برداشتن پلاک میکروبی و مواد قندی از روی سطح دندان ها است. تعداد دفعات مسواک کردن به نوع رژیم غذایی فرد بستگی دارد. افرادی که تعداد دفعات بیشتری غذا می خورند یا از مواد شیرین به مقدار زیاد استفاده می کنند باید بیشتر مسواک بزنند.

بهتر است بعد از خوردن غذای شیرین، به خصوص آب نبات و شیرینی های چسبناک، دندان ها را مسواک بزنید.

مطلوب آن است که بعد از هر بار مصرف مواد غذایی یا مواد قندی دندان هایمان را مسواک کنیم. وقت مناسب برای  مسواک زدن دندان ها، شب قبل از خواب است تا پلاک میکروبی که در طول روز روی دندان ها تشکیل شده است، برداشته شود.

brush teeth

وقتی فرد بیدار است خوردن غذا (به خصوص غذاهای سفت) سبب می شود تا پلاک میکروبی از سطح دندان سائیده و به همراه بزاق شسته شود.

در هنگام خواب  که شخص تا صبح غذا نمی خورد باکتری های پلاک میکروبی فرصت زیادی جهت اثر تخریبی روی دندان دارند. و همچنین به دلیل اینکه حرکات زبان و گونه کم است و جریان بزاق کاهش می یابد، پلاک میکروبی سریع تر تشکیل می شود و مدت زمان بیشتری روی سطح دندان ها باقی می ماند. بنابراین برخی معتقدند که صبح ها بعد از برخاستن و قبل از خوردن صبحانه، بهتر است دندان ها مسواک شوند.

بهترین زمان مسواک زدن:

شب قبل از خواب

صبح قبل از خوردن صبحانه

در صورتی که در این دو زمان از مسواک و نخ دندان به طور صحیح استفاده شود، احتمال پوسیدگی و بیماری لثه بسیار کاهش می یابد. زمان مناسب بعدی برای مسواک کردن بعد از ناهار می باشد.

همچنین حداقل زمان مناسب برای مسواک زدن صحیح ۱۰ دقیقه می باشد.

دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مدیر
5 سال قبل

🙂 🙂 مطلب عالی 😉

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x