مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
اخبار بد و روان سالم

چگونه اخبار بدی که به ما می‌رسد را کنترل کنیم تا روان سالم داشته باشیم

در دورانی که ما از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بدترین فجایع انسانی، دسترسی سریع، نامحدود و بی قید و بند داریم، خودمان باید اخبار بدی را که به ما می‌رسد کنترل کنیم تا بتوانیم روان سالم داشته باشیم.

چگونه اخبار بدی که به ما می‌رسد را کنترل کنیم تا روان سالم داشته باشیم

جریان بی‌وقفه خبرهای هولناک بر سلامت جسمی و روانی تاثیر منفی دارد. لازم نیست که حتما به صورت مستقیم درگیر فجایع طبیعی یا حوادث و حملات مرگبار باشید تا آثار منفی آن را احساس کنید.

در دورانی که ما از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بدترین فجایع انسانی، دسترسی سریع، نامحدود و بی قید و بند داریم، خودمان باید خبرهایی را که به ما می‌رسد کنترل کنیم تا بتوانیم روان سالم داشته باشیم.

اما در دنیایی که شبانه‌روز در معرض اخبار بد هستیم، تاثیر روانی این حجم زیاد تراژدی را چگونه کنترل کنیم؟

 

لازم نیست که همه چیز را ببینید

اگر برای مثال ویدیویی از اجساد قربانیان یک حادثه، یا بدتر از آن صحنه کشته شدن یک انسان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، یادتان باشد که لازم نیست حتما آن تصاویر را ببینید. حتی اگر می‌خواهید در جریان خبرها قرار بگیرید، روزنامه‌نگارها قبلا کار سخت را برای شما انجام داده‌اند و با دیدن این ویدیوها و راستی‌آزمایی آنها، بدون انتشار تصاویر دلخراش، آخرین رویدادها را برای شما گزارش می‌کنند.

 

از اخبار فاصله بگیرید

شما نمی‌توانید همه مشکلات جهان را حل کنید و دنیا را نجات دهید، پس سعی کنید بر وضعیت روانی خودتان مسلط شوید. تلویزیون را خاموش کنید، فیسبوک و توییتر و تلگرام را برای مدتی قطع کنید و موبایلتان را شب‌ها به رختخواب نبرید.

سعی کنید بفهمید که دقیقا کدام خبرها بیشتر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از اخباری که تاثیر منفی بیشتری روی شما دارد فاصله بگیرید. اگر با واکنش‌های روانی خود در برابر خبرها بهتر آشنا باشید، راحت‌تر می‌توانید عادت‌های خود در پیگیری خبرها را تغییر دهید.

 

روانشناسی اخبار منفی

برای خیلی از ما در معرض اخبار نبودن گزینه عملی نیست، به ویژه در فضای زندگی مدرن امروز که خبرهای سیاسی و اقتصادی رابطه مستقیم با زندگی روزمره دارند. اما مسئله آن است که ما تاثیر رویدادهای خبری را بر زندگی روزانه خود دست بالا می‌گیریم، برای اینکه تصور می‌کنیم ثبات زندگی ما را از بین می‌برند. به همین دلیل است که برای حفظ ثبات زندگی و آرامش ذهنی خود، وسواس‌گونه به دنبال پیگیری خبرهایی هستیم که عمدتا در زمره اخبار منفی دسته‌بندی می‌شود.

وسواس پیگیری اخبار ما را نسبت به آینده نامطمئن می‌کند و همین موضوع باعث اضطراب می‌شود. با توجه به اینکه رویدادهای آینده در هر حال ناشناخته است، پیگیری وسواس‌گونه خبرها به ما این حس را می‌دهد که اوضاع جهان روز به روز بدتر می‌شود.

بر اساس نظریه روحیه‌محور در روانشناسی، افرادی که مضطرب هستند خودشان بیشتر تمایل دارند که به دنبال خبرهای اضطراب‌آور بروند و به همین دلیل تصور می‌کنند که حجم این خبرها در رسانه‌ها زیاد است.

با وجود آن که به محض رخ دادن رویدادهای ناگوار، بخش بزرگی از پوشش خبری رسانه‌ها به آن اتفاق اختصاص می‌یابد و تقریبا همه مردم درباره آن حرف می‌زنند، به یاد داشته باشید که احتمال کمی وجود دارد که آن اتفاق برای شما یا اعضای خانواده و دوستانتان رخ دهد.

 

دنیا بیش از پیش رو به قهقرا نیست

خبرهای منفی ممکن است باعث شود که تصور کنیم دنیا روز به روز تاریک‌تر می‌شود. باید تلاش کنیم تا با مصرف عامدانه خبرهای مثبت، در مقابل این تصور بایستیم.

وقتی باور کنیم دنیا رو به قهقرا می‌رود، این موضوع بر روی تصمیم‌گیری‌های روزمره و همچنین رویکرد سیاسی ما تاثیر منفی دارد، حتی اگر در باور به اینکه دنیا هر روز جای بدتری می‌شود در اشتباه باشیم.

استیون پینکر، روانشناس و متخصص علوم شناختی، در پژوهشی که بر اساس اقتصاد، جامعه‌شناسی، روانشناسی و تاریخ بشر انجام داده است می‌گوید که انسان امروز در دنیایی زندگی می‌کند که نسبت به قرن‌های گذشته خشونت کمتر و رفاه و امنیت و سلامت بیشتری را تجربه می‌کند.

در واقع زندگی بشر نسبت به قرن‌های گذشته روند رو به پیشرفت داشته است، تنها نکته آن است که با توجه به پیشرفت صنعت ارتباطات، امروز فجایع بیش از گذشته در مقابل چشمان ما هستند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x