مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

چگونگی رعایت بهداشت دهان در افرادی که از پروتز دندانی استفاده می کنند.

سلامت (دهان و دندان)

چگونگی رعایت بهداشت دهان در افرادی که از پروتز دندانی استفاده می کنند.

افرادی که از دندان مصنوعی و پروتز استفاده می کنندحتما باید مراقب بهداشت دهان خود باشند تا به بیماری های قارچی و … مبتلا نشوند.

پس از هر وعده غذایی پروتز (دست دندان) را از دهان خارج کنید و دهان را با آب گرم و یا محلول نمکی رقیق شده بشویید. همچنین می توانید با استفاده از یک مسواک نرم لثه هایتان را تمیز کنید.

افرادی که از دست دندان استفاده می کنند جریان خون در لثه های آنها کمتر می شود. برای تحریک جریان خون بافت لثه و افزایش مقاومت آن می توانید لثه هایتان را ماساژ دهید.

برای این کار می توانید انگشت شست و نشانه را روی نواحی مختلف بدون دندان بگذارید و فشار دهید. همچنین می توانید با پشت انگشت شست سقف دهان را ماساژ دهید. این کار را حداقل روزی یک بار انجام دهید.

حداقل روزی یک بار لثه و سقف دهان را ماساژ دهید.

دندان مصنوعی متحرک:

بهتر است دندان های مصنوعی متحرک را  برای مدتی در شبانه روز از دهان خارج کنید تا مخاط دهان که تحت فشار دندان های مصنوعی هنگام غذا خوردن بوده است، استراحت کند و به وضعیت طبیعی خود باز گردد.

برای اغلب بیماران برداشتن دندان مصنوعی هنگام خواب مطلوب است.

asap bg other services

جنس دندان مصنوعی از ماده ای است که در خارج از دهان باید حتما در محیط مرطوب (داخل آب) باشد. در غیر این صورت دندان مصنوعی تغیییر شکل می دهد.

بهتر است هفته ای یک بار دندان مصنوعی را داخل یک محلول ضدعفونی کننده قرار دهید. برای ضدعفونی کردن می توان از محلول های سفید کننده خانگی استفاه کرد.

برای تمیز کردن دندان های مصنوعی می توانید از محلول های خانگی استفاده کنید. با اضافه کردن یک قاشق چایخوری سرکه یا محلول سفید کننده خانگی (وایتکس) به یک لیوان آب ولرم محلول تمیز کننده تهیه می شود.

دست دندان را به مدت کوتاهی در حدود ۵ دقیقه داخل محلول سفید کننده غوطه ور کنید؛ سپس آن را به طور کامل با آب بشویید و داخل دهان قرار دهید. اگر دندان مصنوعی بیش از ۵ دقیقه داخل این محلول باشد ممکن است تغییر رنگ بدهد.

به این نکته توجه کنید که پس از بیرون آوردن دندان مصنوعی از محلول تمیز کننده، حتما آن را به طور کامل با آب بشویید سپس داخل دهان قرار دهید.

پروتز های متحرک ناکامل:

بیمارانی که از پروتزهای متحرک ناکامل استفاده می کنند باید بعد از هر وعده غذایی پروتز را از دهان خارج کنند. ابتدا دندان های طبیعی باقیمانده داخل دهان را به کمک مسواک و نخ دندان تمیز کنند سپس به کمک مسواک یا برس های مخصوص کلیه سطوح پروتز به خصوص داخل قلاب های آن را به طور کامل تمیز کنند.

افرادی که دندان مصنوعی آن ها از دو بخش پروتز و فلز تشکیل شده، توصیه می‌شود تنها برای شست‌وشو از قرص‌های جوشان استفاده کنند.

سپس پروتز را داخل دهان قرار دهند. این افراد باید از دو مسواک استفاده کنند، یکی برای تمیز کردن پروتز و یکی برای تمیز کردن دندان های طبیعی که داخل دهان قرار دارد.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x