مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

ژانرهای عکاسی (قسمت اول)

تقسیم بندی سبک‌ها و ژانر‌های عکاسی کار مشکلی است به همین دلیل هر عکاس را می‌توان صاحب یک ژانر از عکاسی دانست. در این مطالب سعی شده است که شما را با ژانر های عکاسی آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تقسیم بندی سبک‌ها و ژانر‌های عکاسی کار مشکلی است، به همین دلیل هر عکاس را می‌توان صاحب یک ژانر از عکاسی دانست. در این مطالب سعی شده است که شما را با ژانرهای عکاسی آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

ژانرهای عکاسی

 

عکاسی مفهومی

عکاسی مفهومی از جنبش هنر مفهومی در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی به وجود آمد. عکاسی مفهومی سعی دارد آنچه در ذهن عکاس است را به تصویر بکشد و ذهن بیننده را به فکر وادار کند. مانند عکس‌های سورئال (سبک سورئالیسم یا فرا واقع گرایی).

عکاسی مفهومی یک فرم پیشرفته‌تر از ابراز احساسات هنرمندانه است که عکاسی را در زمره هنر‌هایی مانند نقاشی، شعر، موسیقی و… در می‌آورد.

عکس‌های همه سبک‌های عکاسی می‌توانند در این دسته قرار گیرند به شرطی که مفهومی خاص را به بیننده القا کنند.

عکاسی نجومی

در این سبک به وسیله دوربین یا تلسکوپ از آسمان شب عکس گرفته می شود تا اجرامِ آسمانی، صور فلکی، خوشه‌ها و توده‌های صحابی و… به صورت شفاف یا به صورتِ زوم شده در عکس ثبت شوند. این سبک را می‌توان هم علمی و هم هنری به حساب آورد.

برای ثبت این عکس‌ها شب‌ها خارج از شهرهایِ بزرگ و به دور از آلودگی های نوری اُتراق کنید و ساعت‌ها به ثبت عکس‌های زیادی بپردازید. عکاسی از رد ستاره‌ها را می توان زیرشاخه عکاسیِ نجومی دانست که عموماً از ترکیبِ تعدادِ زیادی عکس به فواصلِ زمانی کم از یکدیگر به دست می‌آید.

عکاسی هوایی

عکاسی هوایی عکس هایی از تمامی خصوصیات سطح زمین، از عوارض و پستی بلندی ها گرفته تا ساخت و سازها و حتی تحرکات نظامی را نیز شامل می شود و معمولا توسط دوربین های مخصوصی که در هواپیماها قرار دارند، تهیه می شوند. از مهم ترین کاربردهای عکاسی هوایی می توان به انواع مطالعات در زمینه های زمین شناسی، راه سازی، محیط زیست و منابع طبیعی، شهرسازی، کشاورزی و از همه مهم تر در بحث های نظامی و امنیتی اشاره کرد.

عکاسی آسمان

عکاسی از آسمان به عکاسی از آسمان یا ابرها گفته می‌شود. البته می‌بایست خاطر نشان کرد که این ثبت عکس از آسمان با عمق میدان‌ها و زوایای متفاوت و در زمان‌های خاصی می‌تواند صورت گیرد. به‌طور مثال ثبت عکس با لنز واید از یک آسمان صاف یا ابری یا با لنز تله از یک تکه ابر، هوای بارانی، شفق قطبی، رعد و برق و غیره …

عکاسی هوا به هوا

 

عکاسی هوا به هوا نوعی عکاسی است که از هواپیمای در حال پرواز در آسمان عکسبرداری می شود و این در حالی است که عمل عکاسی از طریق هواپیمای دیگری صورت می پذیرد. این نوع از عکاسی محبوبیت ویژه ای در میان عکاسان هواپیماهای نظامی و خلبانان آکروبات در نمایش های هوایی دارد. عکاسی هوا به هوا نیازمند مهارت های خاص و تجربه های ویژه است.

 

عکاسی منظره

عکاسی منظره فضاهای متفاوتی را در جهان نشان می دهد، این فضاها گاه وسیع و بی پایان و گاه میکروسکوپی است. عکس های منظره معمولا وجود طبیعت را به خود جلب می کنند، اما می توانند بر ویژگی های ساخته شده توسط انسان در مناظر نیز تمرکز کنند. عکاسی منظره، هنر گرفتن تصاویر از طبیعت و فضای بیرون به گونه ای است که بیننده خود را در موقعیت فرض کند.

 

عکاسی طبیعت

عکاسی از طبیعت شامل عکس های متنوعی مانند عکس گرفتن در محیط بیرون و نمایش عناصر طبیعی مانند مناظر، حیات وحش، گیاهان، درختان و گل ها می شود. عکس‌های این سبک به طور معمول خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی – همچون ساختمان‌ها – و حتی حیوانات دست‌آموز و اهلی است. آن لحظه ای که موفق شدید از خرگوشی تند رو در طبیعت عکاسی کنید، احتمالا از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید!

عکاسی حیات وحش

عکاسی حیات وحش یک ژانر عکاسی است که با مستند کردن اشکال مختلف حیات وحش در زیستگاه طبیعی آنها در ارتباط است. عکاسان حیات وحش علاوه بر اینکه به مهارت عکاسی نیاز دارند، ممکن است به مهارت های میدانی نیز احتیاج داشته باشند. به عنوان مثال نزدیک شدن به بعضی از حیوانات دشوار است و بنابراین شناختی از رفتار حیوان لازم است تا بتوان رفتار حیوان را پیش بینی کرد.

عکاسی از برخی گونه ها ممکن است نیاز به مهارت های اختفاء یا استفاده از مخفیگاه برای پنهان کردن داشته باشد. عکاسی حیات وحش حرفه ای کاملا تعریف شده است که نیازمند اشتیاق به طبیعت و هنر است. لازم به ذکر است این عکس ها معمولا برای چاپ در روزنامه و یا مجله ها گرفته می شوند.

عکاسی معماری

همانطور که از اسم آن پیداست، عکاسی از ساختمان ها، بنا‌ها و سازه‌های گوناگون و معماری شهری را شامل می‌شود که مهمترین اِلِمان در ثبت این عکس‌ها ذوق و قریحه‌ عکاس است. در این سبک عکاس باید سعی کند پرسپکتیو را کنترل کرده و انتخاب مناسبی از عمق میدان داشته باشد. همچنین به دلیل بزرگی آثار معماری، جهت قرار دادن همه آن در کادر، نوع لنز هم اهمیتی ویژه دارد تا عکاس مجبور به فاصله گرفتن زیاد از موضوع نشود.

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی را می‌توان زیرشاخه عکاسی خبری دانست که در آن از صحنه‌های ورزشی عکاسی می‌شود. در این سبک، تجهیزات نقشی مؤثر دارند، چون سوژه در حال حرکت است و عکاس هم از صحنه دور است، بنابراین لنز‌های قوی مثل تله و زوم برای عکاس ضروری است. همچنین دوربین باید قابلیت عکاسی پیاپی – Burst Mode– را داشته باشد تا در هنگام یک اتفاق، عکاس از تمامی وقایع عکاسی کرده و لحظه‌ای را از دست ندهد. فاکتور مهمی که عکاس این سبک باید در نظر بگیرد سرعت شاتر متناسب با حرکت سوژه است.

عکاسی خبری

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آن‌ها خبررسانی است و آنگونه که کارشناسان رسانه آن را تعریف می‌کنند؛ عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیلهٔ تصویر یا همان عکس هستند.

عکاسی مستند

عکاسی مسنتد از ابتدایی‌ترین انواع عکاسی است که عکاس باید تصویری ارایه کند که به بهترین وجه ممکن نشان‌دهنده‌ حادثه مورد بحث و به شکل کاملا واقع‌گرایانه، بی طرف و راستگو باشد. عکاسان مطبوعاتی معمولا تصاویر خود را به نشریات علاقه‌مند ارایه می‌کنند. اخیرا عکاسان مطبوعاتی سراسر جهان شروع به نمایش تصاویر خود در نمایشگاه‌ها کرده‌اند.

عکاسی جنگ

عکاسی جنگ ذهنیت مردم دنیا را نسبت به پدیده جنگ تغییر داد. به کمک عکاسی جنگ، مردم به عمق یک فاجعه جنگی پی می‌برند که این مهم از طریق نوشتار قابل انتقال نیست. موضوعات عکاسی جنگ فقط در محدوده جبهه یک جنگ نیستند. ثبت تصاویر ویرانه‌های به جا مانده از جنگ و آسیب‌های انسانی نیز در حوزه همین عکاسی قرار دارد. هدف اصلی عکاسی جنگ به ثبت رساندن تصویر چهره انسانی است که به هر نوعی درگیر این نزاع است، این چهره می‌تواند یک سرباز خسته باشد و یا یک کودک غمگین!

عکاسی خیابانی

ممکن است دشوارترین تعریف از سبک، مربوط به عکاسی خیابانی باشد! این سبک را نمی توان از دیگر سبک‌ها جدا دانست. ولی در کل می توان گفت: این سبک عکاسی عبارت است از عکاسی از روزمرگی هایِ جامعه و اتفاقات ریز و درشتی که نظرِ عکاس را به خود جلب کرده است. عکاسی خیابانی را می‌توان زیرشاخه عکاسی مستند دانست که در آن گاهی با شوخ طبعی و یا لحن کنایه آمیز پیامی سیاسی و یا اجتماعی منتقل می‌شود، که در این حالت به عکاسی مستند نزدیک می‌شود.

امیدواریم از قسمت اول ژانرهای عکاسی لذت برده باشید، منتظر قسمت بعدی آن باشید…

 

بیشتر بخوانید

 

مجله اینترنتی تحلیلک