مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ژانرهای عکاسی (قسمت دوم)

ژانرهای عکاسی (قسمت دوم)

در این بخش به ژانرهای عکاسی (قسمت دوم) می پردازیم. همراه ما باشید تا با شناختن این ژانرها علاقه خود را در هنر عکاسی پیدا کنید.

در این بخش به ژانرهای عکاسی (قسمت دوم) می پردازیم. همراه ما باشید تا با شناختن این ژانرها علاقه خود را در هنر عکاسی پیدا کنید.

ژانرهای عکاسی

 

عکاسی پاپاراتزی

عکاسی پاپاراتزی به فتوژورنالیسم افشاگرانه معروف است و عکاسان این ژانر افراد زیرکی هستند که در گرفتن عکس های خبری از اشخاص معروف به طور مخفیانه مهارت دارند. پاپاراتزى ها کارشان تهیهٔ عکس‌های جالب از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است. این عکاسان همیشه در کمین سیاستمداران، خوانندگان و افراد مشهور باقی می مانند تا از آن ها عکس مخفیانه بگیرند، البته رعایت حریم شخصی در این نوع عکاسی لازم است.

رونه گاللا از معروف ترین عکاسان آمریکایی است.

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید، هنر استفاده از تناژ رنگی خاکستری بین رنگ های سیاه و سفید برای خلق عکس هایی زیباست؛ تاریخچه عکاسی سیاه و سفید به سال هایی دور در گذشته بر می گردد و در واقع آن را آغازی در هنر عکاسی می دانند. می‌توان از آن برای ایجاد فضاهای رمانتیک و رمزآلودی که از عهده عکاسی رنگی خارج است، استفاده کرد. این نوع عکاسی با بهره‌گیری از سایه‌های قوی و طیف‌های خشن، سوژه را برجسته می‌کند و انتقال حس و مفهوم عکس را تسهیل می‌بخشد.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تنها و مهم ‌ترین عنصر کمپین‌ های تبلیغاتی به شمار می ‌رود و در نمود بیلبوردها، مجلات، پوسترها و تیزرها، نقشی حیاتی ایفا می کند. قدرتِ تصویر باعث می ‌شود که مخاطب، ورق زدن مجله را برای لحظه‌ ای متوقف و به عکس نگاه کند. به عبارتی آخرین چیزی که مخاطب پس از ورق زدن مجله به خاطر می ‌سپارد، همان عکس است. همین قدرت باعث می ‌شود به بیلبورد نگاهی بیندازید یا بروشور را بردارید و آن را ورق بزنید. عکاس تبلیغاتی، تحت کنترل روند تصویرسازی است و در بهترین حالت، فانتزی ایده‌ آل گرایانه را به یک تصویر تبدیل می ‌کند، تصویری واقعی! توانایی خلق دنیایی خیالی، از ویژگی‌ های یک عکاس خلاق و زبده به شمار می ‌رود.

عکاسی تجاری

در اصل در زبان فارسی به عکاسی صنعتی شهرت دارد به هر نوع عکاسی که به منظور مقاصد تجاری و صنعتی و جهت ارایه و نمایش بهینه محصولات و خدمات استفاده می‌شود و کاملا به صورت سفارشی بوده و در قبال دریافت پول انجام می‌شود، اطلاق می‌گردد. در واقع عموماً در این نوع عکاسی، برای عکاس کمتر جنبه هنری کار اهمیت دارد و مهم‌ترین هدف جنبه تبلیغاتی و جلوه‌های بصری و تأثیرگذار محصولات ملاک است. عکاسی تجاری می‌تواند شامل: عکاسی تبلیغاتی، عکاسی مد، عکاسی از صحنه جنایت، عکاسی اجسام بی‌جان، عکاسی خوراکی، انواع عکاسی خبری، عکاسی پرتره، عکاسی عروسی، عکاسی از مناظر، عکاسی حیات وحش و پاپاراتزی شود.

عکاسی مد

عکاسی مد (فشن) بر نمایش لباس ها و اکسسوری های مد تمرکز دارد. این مورد بیشتر در تابلوهای تبلیغاتی و مجلات مد دیده می شود. در این عکاسی معمولاً مدل هایی استفاده می شوند که چیز خاصی را نمایش می دهند. عکاسی مد تقریباً تا زمانی که خود عکاسی وجود داشته باشد، وجود خواهد داشت و جزو جدایی ناپذیر از عکاسی است. این نوع عکاسی همیشه با زمان تغییر کرده است. درک روندهای جدید با الهام از گذشته یکی از تکنیک های مهم برای یادگیری عکاسی مد است. هلموت نیوتون، ماریو تستینو، تیم واکر، آنی لیبوویتز، سباستین کیم و بسیاری عکاسان دیگر از جمله هنرمندان تاثیرگذار در عرصه عکاسی مد بودند.

عکاسی آرشیوی

 

هدف عکاسی آرشیوی تهیه یک بانک عکس است تا با دسترسی آسان در اختیار فیلم‌سازان، ناشران، گرافیست‌ها و سایرین قرار بگیرد.

 

این ها از طریق اینترنت قابل ذخیره شدن هستند و در نتیجه در وقت و هزینه استفاده کننده صرفه جویی زیادی می‌شود، چرا که دیگر نیازی به استخدام یک عکاس و پرداخت هزینه چاپ نخواهد بود. معمولا عکس‌های آرشیوی بنا بر نیاز مخاطبان در بانک‌های عکس دسته بندی می‌شوند و دسترسی به تصاویر در هر بانک متفاوت است. هر عکسی می‌تواند در مجموعه یک بانک عکس قرار بگیرد. از عکس‌های خبری گرفته تا عکس‌هایی که موضوع خاصی را تصویرسازی می‌کنند.

عکاسی هنری

عکاسی هنری نوعی عکاسی است که هدف اصلی آن ابراز دیدگاه‌های خلاق و الهام هنری عکاس است. عکاسی هنری از آن جهت از دیگر رده‌های عکاسی متمایز است که برخلاف عکاسی خبری هدف آن ثبت تصاویر مربوط به اخبار نیست و نیازی به پایبندی به اصول اخلاقی خبرنگاری ندارد و نیز برخلاف عکاسی تبلیغاتی برای فعالیت‌های اقتصادی یا فروش محصولات یا خدمات به کار نمی‌رود. شایان ذکر است که تعریف عکاسی هنری تا به امروز موضوع بحث و مناظره‌های بسیاری در جوامع هنری دنیا است.

عکاسی از طبیعت بی جان

این سبک از عکاسی تعریف مشابهی با نقاشی از طبیعت بی‌جان دارد و سوژه آن می‌تواند ثبت اشیای بی جان و معمولا غیر متحرک مانند شمع، لوازم تحریر، میوه ها، گل، سنگ و دیگر اشیا باشد. این سبک جزو سخت ترین ژانرهای عکاسی محسوب می شود زیرا عکاسان باید توانایی نورسنجی دقیق را داشته و از ذوق ترکیب بندی بالایی برخوردار باشند. هدف اصلی در عکاسی طبیعت بی‌جان، بیان ایده و مفهومی خاص، به ساده‌ترین و روشن‌ترین شکل ممکن است. لازم به ذکر است که در این سبک عکاس بیشتر درگیر ساختن چیدمانی قوی است تا صرفا عکاسی.

عکاسی عامیانه

عکاسی عامیانه شاخه‌ای از عکاسی است که تولید کنندگان آن مردم عادی و غیر حرفه‌ای هستند. برای مثال عکس‌های خانوادگی از جمله متداول‌ترین عکس‌های عامیانه هستند.

عکاسی عروسی

عکاسی عروسی شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از جشن عروسی و دیگر موارد آن عکسبرداری می‌شود. مروری اجمالی بر صنعت عکاسی نشان می‌دهد که عکس‌های عروسی قدمتی دیرینه دارند؛ عکس‌هایی که از زمان ورود نخستین دوربین‌های عکاسی به ایران مسئولیت ثبت عکس‌های عروسی شاهان و شاهزادگان، درباریان و نزدیکان آن‌ها را برعهده داشته‌اند.

عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب شاخه‌ای از عکاسی است که از آبزیان یا جاذبه‌های زیر آب عکسبرداری می‌شود. کنترل حرکت در عکاسی زیر آب بسیار مهم است زیرا برخلاف سطح زمین سوژه‌ها و عکاس همیشه در حال جنبش و حرکت هستند. انعکاس نور عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عکاسی زیر آب می‌گذارد. عکاس هر چقدر عمیق‌تر در عمق آب فرو رود به نور کمتری دسترسی خواهد داشت و رنگ قرمز در عکس ها برجسته‌تر می‌شود.

عکاسی انتزاعی

انتزاعی یا آبستره در برابر واقعی قرار می‌گیرد. واقعی چیزی است که در جهان وجود داشته باشد و انتزاعی چیزی که به شکل خالصش در جهان نباشد. عکاسی انتزاعی، شاخه‌ای از عکاسی است که با حذف برخی ویژگی‌های سوژه و پررنگ کردن برخی دیگر، به بیانی انتزاعی دست می‌یابد.

عکاسی ریز نگاری

ریزنگاری یا میکروگرافی روشی در عکاسی برای تهیه نگاره توسط ریزبین است. این روش در علوم مختلف به خصوص در پزشکی و متالورژی و فناوری اطلاعات (IT) و امروزه در عکاسی هنری کاربرد دارد.

عکاسی کودک

عکاسی کودک، ثبت روح کودکانگی اطفال و کودکان از بدو تولد به‌ شمار می‌رود. برای افرادی که تازه پدر یا مادر شده اند احتمالا بعد از خرید ضروریات یک فیلم از فرزند تازه متولد شده آن هاست، ثبت خاطرات کودکی از لذت بخش ترین اتفاقات زندگی به شمار می رود. تا می توانید از کودکانتان در هر شرایطی خاطره ثـبت کنید!

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری می‌شود. ریچارد آودون، دنیل موردزینسکی، آرنولد نیومن و فیلیپه هالزمن را می توان به عنوان عکاسان این سبک نام برد.

همراهان همیشگی تحلیلک، امیدواریم از این مطلب که به ژانرهای عکاسی (قسمت دوم) اختصاص داشت لذت برده باشید.

بیشتر بخوانید

 

ژانرهای عکاسی (قسمت اول)

 

مجله اینترنتی تحلیلک