مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کاربرد مزاج شناسی

کاربرد مزاج شناسی در زندگی

مزاج‌ شناسی علم گسترده‌ای است که کاربردهای زیادی در زندگی دارد و در پیشگیری از بیماری‌ ها و درمان آن ‌ها بسیار کارآمد است.

مزاج‌ شناسی علم گسترده‌ای است که کاربردهای زیادی در زندگی دارد و در پیشگیری از بیماری‌ ها و درمان آن ‌ها بسیار کارآمد است. برای دانستن کاربرد مزاج شناسی باید به سراغ پزشک متخصص در این زمینه رفت.

کاربرد مزاج شناسی در زندگی

مزاج هر شخص سالمی، منعکس کننده وضعیت بیولوژیکی بدن اوست که می تواند به بهترین وجه ممکن تعادل و هوموستاز بدن شخص را حفظ نماید.

با استفاده از دیدگاه طب سنتی که برای تمام انسان ها و خوراکی ها مزاج مشخصی قائل است، می توان در زمینه حفظ تعادل بدن و بهبود عملکرد سیستم عصبی هورمونی که تمام اعمال حیاتی بدن انسان را در کنترل دارد، کمک شایانی به ارتقای کیفیت زندگی کرد.

بیشتر بخوانید: مزاج سرد و خشک و تدابیر مهم برای افراد با این مزاج

کاربرد مزاج شناسی
کاربرد مزاج شناسی

انتخاب نوع رژیم غذایی مناسب هر فرد، الگوی خواب، نحوه تعامل با اطرافیان و ازدواج موفق همگی تحت تاثیر شناخت صحیح مزاج است.

مزاج شناسی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با علوم مختلف دارد و آگاهی صحیح از مزاج افراد، در زمینه هایی چون تغذیه و رژیم درمانی، رفتارشناسی، شخصیت شناسی، روانشناسی، تعلیم و تربیت، مدیریت و استعدادیابی نقش مهم و پر رنگی ایفا می کند.

با شناسایی مزاج خود می ‌توانیم سبک زندگی خود را متناسب با مزاج خود تنظیم کنیم. برای داشتن زندگی سالم و طبیعی و آرامش روحی، همه ما نیازمند به شناخت مزاج یا طبیعت خود هستیم.

کاربرد مزاج شناسی
کاربرد مزاج شناسی

بیشتر بخوانید: رابطه مزاج بدن با شغل از نگاه طب سنتی ایرانی

کاربرد مزاج شناسی در طب سنتی ایرانی

بحث مزاج‌ ها در طب سنتی ایرانی، مبحثی بسیار پیچیده و چالش ‌برانگیز است. تفاوت قائل شدن بین مزاج‌ های ذاتی، اکتسابی و بیماری، در نظر گرفتن همه عوامل در تشخیص صحیح مزاج فرد مانند مزاج فصل، مزاج سن، مزاج ارگان های مختلف بدن و … ازجمله مواردی است که از اهمیت به سزایی در مقوله مزاج شناسی برخوردارند.

برای تشخیص مزاج ذاتی (سرشت مادرزادی) هر فرد، بررسی شاخص ها و پارامترهایی لازم است؛ که هر یک از آن ‌ها چندین حالت را در بر می‌گیرد.

تشخیص مزاج ذاتی مستلزم معاینه صحیح، دقت نظر و تفسیر صحیح یکسری علائم و نشانه ‌های بالینی توسط اهل فن است، این در حالی است که بدون توجه به ظرافت‌ های تشخیص مزاج، شاهد تشخیص ‌های ضد و نقیض و در نتیجه تجویزهای غلط، توسط مدعیان ناآگاه هستیم!

بیشتر بخوانید: مزاج شناسی و آشنایی با انواع مزاج های مختلف

با تشکر از دکتر فرنوش فلاحت

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x