مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کفیر

کفیر و محصولات کفیر را بهتر بشناسیم / خواص درمانی کفیر چیست؟

کفیر محتوای میکرو ارگانیسم هایی است که طی فرآیندی از دانه های آن تشکیل می شوند. دانه های کفیر، خوشه هایی از میکرو ارگانیسم ها است که به وسیله شبکه پلی ساکاریدی کنار هم قرار گرفته اند.

تاریخچه

در کوه های قفقاز افسانه ای وجود دارد که می گویند دانه های کفیر هدیه ای است از حضرت محمد (ص) به پیروان مسیحیت که چگونگی مصرف آن را به آن ها آموخته و آموزش و روش تهیه آن را به دیگران ممنوع کرده است و بیان داشته دانه های آن را به کسی ندهند، زیرا از قدرت سحرآمیز آن خواهد کاست.

همین مسئله باعث شد که دانه ها و روش آماده سازی آن برای سال های متمادی به صورت یک راز باقی بماند. این نوشیدنی در مناطق قفقاز و پس از آن در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. در روسیه علاوه بر ماست، کفیر به صورت پنیر هم تهیه می شود.

ساختار کفیر چگونه است؟

کفیر محتوای میکرو ارگانیسم هایی است که طی فرآیندی از دانه های آن تشکیل می شوند. دانه های کفیر، خوشه هایی از میکرو ارگانیسم ها است که به وسیله شبکه پلی ساکاریدی کنار هم قرار گرفته اند. ثابت شده است که میکرو ارگانیسم های آن بیماری زا نیستند.

کفیر چیست؟

کفیر یک ماست نوشیدنی است که خواستگاه آن کوه های قفقاز واقع در اتحادیه جماهیر شوروی سایق است. مردم آن ناحیه به داشتن عمر طولانی شهرت داشتند. این نوشیدنی تخمیری از مجموعه ای از باکتری های زنده و مفید تشکیل شده که به این باکتری ها پروبیوتیک می گوییم. همچنین مخمرهای موجود در آن قادر به ساخت اسیدفولیک است.

کفیر

خواص درمانی کفیر چیست؟

اصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف آنتی بیوتیک

درمان یبوست

درمان آلرژی ها

درمان فشار خون

سرشار از ویتامین های گروه ب مانند نیاسین، پیردوکسین و اسید فولیک

حاوی کلسیم فیبر و پروتئین

افزایش مقاومت سیستم ایمنی

درمان بیماری عدم تحمل لاکتوز

 

کفیر از فرآورده های شیری است و ارزش تغذیه ای شیر را داراست. در کشور ما دوغ های آن توسط کارخانه پگاه تولید می شود ولی خواص این دوغ ها از کفیر طبیعی کم تر است. به دلیل این که این دوغ ها از استارتر خشک شده قارچ کفیر تهیه می شوند و فرآیند تخمیری توسط باکتری های زنده صورت نمی گیرد، توصیه می شود که آن را خودتان در منزل تهیه کنید؛ کفیر خانگی به صورت طبیعی از تخمیر شیر به وسیله قارچ های زنده آن تهیه می شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x