مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 18 شهریور / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب سور بز نوشته ماریو بارگاس یوسا

معرفی کتاب سور بز نوشته ماریو بارگاس یوسا

یوسا در مصاحبه ای می‌گوید که برای نوشتن کتاب سور بز با یکی از خطرناک‌ترین جانیان و شکنجه‌گران آن زمان هم صحبت کرده است و از هر اطلاعاتی برای نوشتن بهتر کتاب استفاده کرده است.

معرفی کتاب سور بز نوشته ماریو بارگاس یوسا

درباره نویسنده

معرفی کتاب سور بز نوشته ماریو بارگاس یوسا ۲

خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا (زادهٔ ۲۸ مارس ۱۹۳۶) داستان‌نویس، مقاله‌نویس، سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار اهل پرو است. یوسا یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان معاصر آمریکای جنوبی و از معتبرترین نویسندگان نسل خود است. وی هم‌اکنون به دعوت دانشگاه پرینستون به عنوان استاد مهمان در این دانشگاه به تدریس مشغول است.

یوسا که کتاب‌هایی مانند: سور بز – جنگ آخرالزمان – سال‌های سگی – گفتگو در کاتدرال و… را در کارنامه خود دارد، در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب پدران و پسران نوشته ایوان تورگنیف

درباره کتاب سور بز

کتاب سور بز نوشته ماریو بارگاس یوسا در دو برهه زمانی و با سه خط داستانی روایت می شود.

داستان در ابتدا با ماجرای زندگی اورانیا آغاز می شود. اورانیا دختر ۴۹ ساله سناتور کابرال است که در سن ۱۴ سالگی به وسیله پدر خود تسلیم دیکتاتور ۷۰ ساله شده و مورد تجاوز قرار گرفته است. او اکنون پس از گذشت چند سال دوری از کشور خود برای دیدار پدر ناتوانش بازگشته است.

در بخش دوم داستان که به زندگی تروخیو اختصاص دارد، با شخصیت او آشنا می شویم. شخصی که کودکی خود را در مناطق محروم گذرانده و اکنون به قدرت رسیده و تبدیل به دیکتاتوری خشن و بی رحم شده است. همچنین در این بخش با اطرافیان این دیکتاتور که کارهای کثیف او را پیش می برند و فسادهای بی شمار آن ها نیز رو به رو می شویم.

 خط انتهایی داستان نیز در مورد افرادی است که قصد دارند تروخیو را ترور کنند. این افراد تعدادی افسر ناراضی هستند که منتظر لحظه ای مناسب برای ترور تروخیو هستند. در این بین نویسنده در مورد زندگی و سرگذشت هر یک از این افراد و رابطه آن ها با تروخیو و نیز انگیزه آن ها از ترور صحبت می کند. خواننده در هر یک از فصل های کتاب، با گوشه ای از جنایت های تروخیو آشنا می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب آیوانهو نوشته سر والتر اسکات نویسنده اسکاتلندی

ماریو بارگاس یوسا درباره کتاب سور بز می گوید:

«فکر نوشتن این رمان از سال ۱۹۷۵ در سرم بود و شش سال قبل نوشتنش را شروع کردم. اما زمانی دراز در این فکر بودم و هر چه را که درباره تروخیو، درباره سی و یک سال حکومت او بر جمهوری دومینیکن پیدا می‌کردم می‌خواندم. به دومینیکن رفتم و بایگانی‌ها را بررسی کردم. به خصوص روزنامه‌ها و مجله‌های آن دوران را – اینها منابع بسیار خوبی بودند. به راستی باورنکردنی بود که مردم دومینیکن در آن ایام چه نوع روزنامه‌هایی می‌خواندند. همچنین با خیلی از افراد گفتگو کردم.»

یوسا در همین مصاحبه می‌گوید که برای نوشتن کتاب سور بز با یکی از خطرناک‌ترین جانیان و شکنجه‌گران آن زمان هم صحبت کرده است و از هر اطلاعاتی برای نوشتن بهتر کتاب استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک

برشی از کتاب سور بز

برای آن که نگذارند بخوابد پلک‌هایش را با نوار چسب به ابروهاش چسبانده بودند. وقتی به‌رغم باز بودن چشم‌هاش به‌حال نیمه‌ بیهوشی می‌افتاد با چماق بیس‌بال به‌ جانش می‌افتادند. بارها موادی غیرخوارکی را توی دهانش تپاندند، گاه متوجه می‌شد که آنچه به‌ خوردش می‌دهند مدفوع است و بالا می‌آورد. اما بعد از مدتی چنان سریع به‌ موجودی غیرانسان بدل شد که هر چه را به‌ دهانش می‌کردند فرو می‌داد. در مراحل اول که شکنجه با برق بود، رامفیس ازش بازجویی می‌کرد. یک سر پرسشی مشابه را تکرار می‌کرد تا ببیند به‌ تناقض‌گویی می‌افتد یا نه.

 

امیدواریم از مطالعه کتاب سور بز نوشته ماریو بارگاس یوسا لذت ببرید و برای مطالعه سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x