مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاهش وزن

کلید طلایی کاهش وزن سریع

نقصان کالری (بالانس منفی انرژی یا Calorie deficit) کلید طلایی شما برای کاهش وزن است. نقصان کالری یعنی اینکه کالری دریافتی روزانه شما کمتر از کالری مورد نیاز بدن باشد تا بدن شروع به سوزاندن چربی هایی که ذخیر کرده است، بکند.

کلید طلایی کاهش وزن سریع چیست؟

نقصان کالری (بالانس منفی انرژی یا Calorie deficit) کلید طلایی شما برای کاهش وزن سریع است.

نقصان کالری یعنی اینکه کالری دریافتی روزانه شما کمتر از کالری مورد نیاز بدن باشد تا بدن شروع به سوزاندن چربی هایی که ذخیر کرده است، بکند.

کالری مورد نیاز هر فرد بر اساس سن، جنس، قد، بیماری های زمینه ای، داروهای مصرفی، میزان ورزش و فعالیت جسمی، سابقه رژیم های قبلی و زمینه ژنتیکی تخمین زده می شود.

برای اینکه وارد فاز نقصان کالری شوید باید از میزان کالری مورد نیاز بدن که محاسبه می شود حدود ۳۰۰-۵۰۰ کالری و در برخی موارد تا ۱۰۰۰ کالری (بر اساس شرایط فرد و با صلاخ دید متخصص تعیین می گردد) کسر شود.

البته شما می توانید مقداری از این کالری اضافی را با انجام ورزش بسوزانید.

کاهش وزن
کاهش وزن سریع

چند نکته مهم کاهش وزن سریع

پس اگر تخم کتان، دانه چیا، سیاه دانه، سرکه سیب، کینوا، چای سبز، قهوه و… بخوریم لاغر نمی شویم مگر اینکه در فاز نقصان کالری باشیم.

این امر برای رژیم گیاه خواری، کتو، فستینگ یا لوکرب هم صدق می کند یعنی در صورت داشتن این رژیم ها بدون ورود به فاز نقصان کالری، کاهش وزن سریع اتفاق نمی افتد.

پس توجه داشته باشید که اگر کالری دریافتی شما کم نشود، هیچ کدام از این رژیم ها یا مواد غذایی ذکر شده برایتان معجزه نمی کند.

اگر فقط برای لاغر شدن قند و شکر و… و غذاهای چرب خورده نشود ممکن است کاهش وزن اتفاق نیفتد چون اگر غذاهای سالم مثل میوه، سبزیجات، مغزها، لبنیات، گوشت و… را هم بیش از نیاز بدن مصرف کنید؛ بدن کالری مازاد را به صورت چربی ذخیره می کند.

پس اگر می خواهید وزن کم کنید و لاغر شوید به جای اینکه “بگید چی بخورم که لاغر بشم، بگید چه اندازه بخورم که لاغر بشم”.

برای ژیم گرفتن و لاغر شدن نمی توانید تنها به یک سرچ ساده یا با کمک یک اپلیکیشن لاغری کالری مورد نیاز خود را محاسبه کرده و رژیم را شروع کنید، چون این ابزار هوشمند نیستند و نمی توانند بر اساس شرایط فردی رژیم مناسب را در اختیار افراد قرار دهند. اپلیکیشن ها نمی توانند عادات غذایی، سلایق شخصی، وضعیت اقتصادی و فرهنگی و… را در افراد در نظر بگیرند.

کاهش وزن
چند نکته مهم کاهش وزن سریع

عوارض نداشتن رژیم اصولی و تخصصی برای کاهش وزن

یک رژیم اصولی و علمی باید تامین کننده کالری، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها، مینرال ها و آنتی اکسیدان ها باشد. بنابراین خیلی مهم است که برنامه غذایی دقیق تنظیم شود و همه موارد ذکر شده در آن در نظر گرفته شود.

اگر رژیم غذایی غیر اصولی باشد و باعث کاهش وزن سریع شود، می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد مانند:

  • ریزش مو
  • چروک و افتادگی پوست
  • تحلیل عضلانی (به جای کاهش چربی بدن، عضله و آب بدن از دست می رود)
  • کبد چرب و سنگ صفرا
  • ضعف و بی حالی و اختلال در تمرکز، حافظه، یادگیری و عملکرد روزانه
  • افسردگی، بی قراری و پرخاشگری
  • کمبود تغذیه ای
  • بازگشت وزن و…

بنابراین برای کاهش وزن سریع اصولی و درست از متخصص تغذیه کمک بگیرید تا یک رژیم اصولی و متعادل برای شما تنظیم کند و با اصلاح سبک زندگی، یک کاهش وزن سریع اما منطقی و ماندگار داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۹ آداب غذا خوردن برای حفظ سلامتی بدن از نگاه طب سنتی

آداب صحیح غذا خوردن
آداب صحیح غذا خوردن

با تشکر از دکتر سارا صافی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x