مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کودک با ادب

۱۰ تکنیک مناسب برای داشتن کودک با ادب

آموزش رفتارهای مناسب مانند با ادب بودن به کودکان فواید زیادی به همراه دارد. کودکان با ادب در بزرگسالی رفتارهای بهتری را از خود بروز می دهند و همین امر باعث می شود تا روابط بهتری را در جامعه تجربه کنند. از همین رو نیاز است تا والدین از همان سنین اولیه رشد تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بگیرند.

«۱۰ تکنیک مناسب برای داشتن کودک با ادب»

تربیت کودک و فرزند پروری یکی از موضوعات مهمی است که ایجاد اشتباه در آن نه تنها بر خود فرد و خانواده بلکه بر جامعه نیز تاثیر منفی بسیاری دارد. از همین رو نیاز است که والدین در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا از عوارض آسیب زای آن جلوگیری کنند.

یکی از مهم ترین چالش های فرزند پروری که امروزه والدین بسیار با آن درگیرند، نحوه تربیت کودک با ادب و با نزاکت است. آموزش احترام گذاشتن و مودب بودن به کودکان باید از همان سنین اولیه آغاز شود و نباید هرگز به تعویق بیفتد. آموزش ادب و نزاکت به کودک باعث می شود که آن ها بتوانند آسان تر و بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و در آینده در روابط خود، محیط کاری، دوستی ها و حتی در اجتماع با مشکلات کمتری روبرو شوند. علاوه بر این کودک با ادب سلامت روان بیشتری نسبت به سایر کودکان دارد.

با ما باشید؛  ۱۰ تکنیک مناسب برای داشتن کودک با ادب

بیشتر بخوانید: ۱۰ آداب اجتماعی برای کودکان

کودک با ادب
«۱۰ تکنیک مناسب برای داشتن کودک با ادب»

۱۰ تکنیک مناسب برای داشتن کودک با ادب

برای داشتن یک کودک با ادب ابتدا بر روی اعمال و رفتار خودتان تمرکز کنید

کودکان همیشه علاقه دارند که مانند پدر و مادر خود رفتار کنند از همین رو والدین اولین و مهم ترین الگوهای رفتاری برای فرزندان خود هستند. مودب بودن والدین در قبال دیگران و با کودک خود اولین و مهم ترین قدم برای تربیت یک کودک با ادب است.

برای داشتن کودک با ادب در نوع رفتارتان تعادل را حفظ کنید

بهترین سبک فرزند پروری سبک فرزند پروری مقتدرانه است. در این نوع سبک، قوانین، انتظارات و اهداف مشخصی وجود دارد و کودکان کنترل و توجه زیاد را همراه با محبت زیاد تجربه می کنند. زمانی که احترام گذاشتن به دیگران و با ادب بودن یکی از قوانین خانواده محسوب شود، کودک می آموزد که در برخورد با دیگران رفتار مودبانه ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نق زدن کودک و رفتار صحیح والدین

برای داشتن فرزند با ادب کلمات مودبانه را با او تمرین کنید

یکی از راه های آموزش به کودکان تکرار و تمرین است. به همین خاطر برای برای اینکه کودک مودبی داشته باشید، بهتر است کلمات مودبانه را با او تمرین کنید. اجازه گرفتن، تشکر کردن، درخواست مودبانه و… از جمله مواردی است که فقط با تکرار و تمرین می توان به کودک آموزش داد.

برای داشتن کودک با ادب مهارت حل مساله را به او آموزش دهید

یکی از زمان هایی که کودکان رفتاری به دور از ادب از خود بروز می دهند، زمانی است که با مشکلی روبرو می شوند و توانایی حل کردن آن را ندارند. اگر والدین بتوانند مهارت حل مسائل و مشکلات را به خوبی به کودک آموزش دهند کودک در هنگام مواجهه با آن ها رفتار بهتری را از خود بروز می دهد.

برای داشتن کودک با ادب از داستان استفاده کنید

یکی از ویژگی های جالب و بارز کودکان غرق شدن در قصه ها و داستان هایی است که می شنوند، حتی برخی اوقات خود را به جای شخصیت محبوب خود در داستان قرار می دهند و سعی می کنند که مانند آن رفتار کنند. والدین می توانند با تعریف کردن داستان های آموزنده و اخلاقی برای کودکان خود بسیاری از شیوه های رفتاری مناسب مثل با ادب بودن را به کودک خود آموزش دهند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ بازی برای کودکان خجالتی

برای داشتن فرزند با ادب رفتارهای مودبانه او را تقویت کنید

تقویت کردن یک رفتار در کودک سبب تکرار آن رفتار می شود. اگر کودک شما به طور خودجوش رفتار مودبانه ای انجام داد، می توانید با دادن یک پاداش به او باعث شوید تا او بارها و بارها این کار را تکرار کند تا در نهایت این رفتار جزئی از ویژگی های شخصیتی او شود. به طور مثال اگر کودکتان پس از انجام کاری که برای او انجام دادید از شما تشکر کرد با تشویق کردن او می توانید به راحتی و به طور غیر مستقیم کاری کنید تا در شرایط مشابه همین رفتار را انجام دهد.

برای داشتن کودک با ادب هرگز باعث خجالت و تحقیر او نشوید

برای آموزش رفتار خوب و مناسب مانند با ادب بودن به کودکتان یک محیط خصوصی داشته باشید و در جمع از انجام این کار پرهیز کنید. حتی اگر در جمع و مهمانی رفتار نامناسبی از کودک خود دیدید، هرگز در حضور همه با او برخورد نکنید و این کار را بگذارید برای زمانی که تنها شدید، چرا که انجام این کار در حضور دیگران باعث می شود کودک شما احساس خجالت و تحقیر شدن پیدا کند و ممکن است به لجبازی بیانجامد و برایش عوارض نامطلوبی به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۸ روش برخورد با لجبازی کودک

برای داشتن کودک با ادب صبور بودن را به او آموزش دهید

منتظر بودن و صبر کردن نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز امری خوشایند نیست. اما برای رسیدن به اهداف و تجربه یک زندگی خوب نیاز است که صبر کردن را یاد بگیریم. درک این موضوع برای بزرگسالان ساده است اما کودکان زمانی که رفع نیازها و خواسته هایشان به تعویق می افتد، رفتاری را نشان می دهند که اغلب دور از ادب و احترام است به همین خاطر نیاز است تا والدین از همان سنین کودکی از راهکارهایی برای صبور شدن فرزندان بهره ببرند و همه نیازهای کودک را سریع برآورده نکنند تا کودکشان نیز صبر کردن را به خوبی بیاموزد.

برای داشتن فرزند با ادب به او آزادی عمل بدهید

برخی از والدین تنها یک سری جملات و کلمات خاص را مودبانه می دانند و کودک خود را مجبور به بیان آن ها می کنند. این اجبار آن ها نه تنها در روند آموزش ادب به فرزندان موثر نیست بلکه می تواند احساسات بسیار ناخوشایندی را در کودک ایجاد کند. از همین رو بهتر است برای استفاده از کلمات، جملات و حتی برخی رفتارهای مودبانه به کودک آزادی عمل بدهید و اگر چیزی را نامناسب دانستید سعی کنید به مرور آن را در کودک تغییر دهید.

برای داشتن کودک با ادب صبور باشید و هرگز خسته نشوید

آموزش مودب بودن و رفتار درست به کودکان کاری نیست که به راحتی و طی مدت کوتاهی انجام شود و ممکن است ماه ها یا حتی بیشتر طول بکشد. به همین خاطر نیاز است تا والدین همواره صبور باشند و احساس خستگی نکنند چرا که صبر و ادامه تلاش آن ها نتایج بسیار خوشایندی را در آینده به همراه خواهد داشت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x