مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کوکداما چیست

کوکداما چیست؟ / گیاهان مناسب برای کوکداما

کوکداما ابتکاری ژاپنی است که قدمت آن به قرن ها پیش باز می‌گردد. این روش راهی برای زیباتر نشان دادن گیاهان است، به طوری که یک توپ خزه‌ای نگهدارنده و بستر اصلی آن گیاه باشد.

کوکداما چیست و معرفی گیاهان مناسب برای آن

کوکداما Kokedama

کوکداما متعلق به کشور ژاپن و تاریخچه ساخت آن قرن هفدهم میلادی است. این نوع از نگهداری گیاهان با استقبال علاقمندان روبرو شده است.

کوکداما به معنای توپ خزه است. در زبان ژاپنی «کوکه» به معنای خزه و «داما» به معنای توپ است.

در واقع کوکداما یک نوع بونسای تغییرشکل یافته است و آویزان کردن این توپ خزه ای حس داشتن باغ های معلق ژاپنی را در خانه تداعی می کند.

ژاپنی ها با پوشاندن ریشه گیاهان مناسب برای کوکداما با گِل مخصوص و خزه و بستن نخ به دور آن، گلدان کروی شکل می سازند. امروزه بسیاری از مردم از کوکداما به دلیل شکل متفاوتش و اشغال نکردن فضای زیاد استقبال زیادی کرده اند.

کوکداما جایگاه خاصی را در دکوراسیون منازل پیدا کرده است.

کوکداما چیست
کوکداما چیست؟

کوکداما چیست؟

شکل اولیه‌ی کوکداما درخت بونسای کوچکی است که در کاسه‌ای دست‌ساز و ساده قرار دارد و ایده‌ی اصلی آن به مکتب ژاپنی زیبایی‌شناسی به نام وابی‌سابی (Wabi Sabi) برمی گردد که به کامل نبودن طبیعت و زیبایی طبیعی آن اشاره می کند.

ویژگی‌های اصلی مکتب وابی سابی، سادگی، زمینی‌بودن، نامرتبی و معمولی بودن است. کوکداما در واقع بازتابی از اصول «وابی سابی» است و تاکید زیادی بر نشان دادن زیبایی گیاه دارد تا گلدان. برای همین کوکداما گلدان ندارد.

در زمان قدیم قسمتی از ریشه بونسای را از خاک بیرون می گذاشتند تا بخشی از زیبایی ریشه ها را هم نشان دهند. با گذشت زمان خزه هم به روی ریشه ها اضافه شد و به جای استفاده از درختان کوچک، از گیاهان خانگی و بوته ها استفاده شد و کم کم به گیاه کوکداما تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: ویژگی های خاک سانسوریا / آشنایی با خاک مناسب این گیاه

کوکداما Kokedama

این ایده متعلق به کشور پیشروی ژاپن بوده و راهی برای نگهداری از گیاهان بدون استفاده از گلدان به شمار می‌رود. امروزه، کوکه داما یکی از محبوب‌ترین گیاهان در ژاپن و کشورهای آسیایی است.

این توپ خزه‌ای در یک گلدان محکم گذاشته شده و یا توسط یک طناب آویزان می‌شود و گیاه داخل آن، از این به بعد در آن کره زیبا رشد خواهد کرد.

در واقع کوکداما تلاشی است برای قرار دادن ریشه یک گیاه در بین گل و لای و در نهایت پوشاندن این ترکیب با خزه‌های نرم سبز رنگ.
این ترکیب با طراوت درست مانند یک اثر هنری است، با این تفاوت که زنده است!

می‌توانید کوکداما را بر روی یک تکه چوب تکیه دهید، به کمک طناب و زنجیر آویزان کنید و یا در گلدان شیشه‌ای تمیز و جذاب قرار دهید.

کوکداما چیست؟

گیاهان مناسب برای کوکداما
کوکداما چیست

کوکداما چیست؟

گیاهان مناسب برای کوکداما

برای کوکداما می توانید تقریبا همه نوع گیاه از ارکیده گرفته تا گیاهان دارویی و آپارتمانی را استفاده کنید.

در رابطه با گیاهان مناسب توصیه می کنیم با توجه به کمتر بودن رطوبت ایران نسبت به کشور ژاپن، گیاهی را برای کوکداما انتخاب کنید که نیازهایشان مطابق با شرایط نوری، میزان رطوبت و دمای خانه تان باشد تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

گیاهان مناسب برای ساختن کوکداما خانگی:

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

کوکداما چیست؟

انتخاب گیاهان مقاوم برای کوکه داما

به طور کلی بهتر است گیاهی را انتخاب کنید که نور متوسط لازم داشته باشد و لازم نباشد آن را مدت زیادی در مقابل نور خورشید قرار دهید زیرا گرمای خورشید باعث خشک شدن رطوبت کوکداما می شود و رنگ آن را به مرور زمان قهوه ای می کند.

همچنین بهتر است برای شروع کار از گیاهان گل دار و حساس به شرایط محیط استفاده نکنید.

کوکداما را می توان با گیاهان چوبی مثل درختان کوچک هم ساخت و در فضای باز نگهداری کرد اما نگهداری از کوکه داما در فضای باز کمی دشوار است چون فرآیند تبخیر آب در کوکداما سریع تر اتفاق می افتد درحالی که لازم است رطوبت کوکداما همیشه حفظ شود.

بهتر است از کاکتوس و ساکولنت در کوکه داما استفاده نکنید. زیرا خاک مناسب این گیاهان خاک شنی است و در صورت استفاده در کوکداما، نمی توان آن را به راحتی شکل داد چون میزان چسبندگی آن کم است. همچنین خزه کوکداما هم رطوبت بیش از اندازه ای را به گیاه تحمیل می کند که باعث گندیدن آن می شود.

در صورت استفاده از کاکتوس و ساکولنت، میزان و دفعات آبیاری را کم تر کنید. در انتخاب کاکتوس ها و ساکولنت‌ها مواظب باشید که انواعی را انتخاب کنید که طرفدار خشکی نباشند.

کوکداما چیست؟

گیاهان مناسب برای کوکداما
کوکداما چیست

کوکداما چیست؟

کوکداما معمولا با الیاف های متفاوتی مثل کنف، نخ در رنگ های متفاوت پیچیده می شود که جلوه های متفاوتی را پیدا می کند.

چه گیاهانی برای کوکه داما مناسب هستند؟

اگر می‌خواهید توپ خزه را با خاک رس درست کنید، توجه داشته باشید که رس همواره مرطوب خواهند ماند. پس در این شرایط باید با دقت بیشتری گیاهان را انتخاب کنید.

به طور کلی گیاهانی که نیاز دارند در خاک خشک رشد کنند خیلی برای ساخت کوکه داما مناسب نیستند. گیاهانی مانند بنفشه نیز که به جریان داشتن هوا در اطراف ریشه خود نیاز دارند نیز بهتر است با حساسیت بیشتری برای تهیه توپ خزه استفاده شوند، برای این نوع گیاهان از خاک کاملا متخلخل استفاده کنید.

گیاهان سالانه هم انتخاب های بدی نیستند، اما خیلی دوام نخواهند آورد. معمولا موفق‌ترین توپ‌های خزه‌ای با گیاهان گرمسیری مانند ارکیدها، آنتوریوم، سرخس آسپاراگوس و گیاهان خوراکی مانند رزماری ساخته می‌شوند.

بهترین انتخاب‌ها برای کوکداما، گیاهانی هستند که به سایه نیاز دارند. چون کوکه داما به راحتی می‌سوزد و در صورت دریافت زیاد نور خورشید، سریعا قهوه‌ای خواهد شد.

بیشتر بخوانید: همه آنچه لازم است در مورد گل پپرومیا قاشقی بدانید

کوکداما چیست؟

چه زمانی باید گیاه داخل کوکه داما را به گلدان منتقل کنیم؟

بسته به نوع گیاه انتخاب شده، کوکداما معمولا بین ۲ الی ۳ سال دوام می‌آورد.

زمانی که ریشه‌های گیاه از توپ خزه خارج شدند، یعنی وقت آن رسیده که گیاه را به گلدانی بزرگتر ببرید و یا کوکه داما را مجدد شکل دهید.

برای تشکیل مجدد کوکه داما، توپ خزه را به آسانی با بریدن سیم اطراف آن خارج کنید.
سپس خزه‌ها را بردارید، ریشه‌هایی که بلند شده اند را بریده و هرس کنید، خاک مناسب تهیه کنید و با خزه‌های سبز رنگ مجدد توپ خزه را بپیچید.

برای انتقال گیاه به گلدانی بزرگتر، نخ‌ها و فیبرهای اطراف کوکه داما را حتما جدا کنید. این الیاف به کمپوست تبدیل نمی‌شوند و گیاه را دچار مشکل می‌کنند. سپس طبق مراحل معمولی کاشت گیاهان در گلدان عمل کنید. به طور کلی گیاهان در گلدان بهتر رشد می‌کنند، پس بهتر است پس از چند سال گیاه را از آن توپ خیس خزه‌ای، به خاکی مرطوب و مناسب منتقل کنید.

 

امیدواریم از مطالعه مطلب کوکداما چیست؟ لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x