مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
برگ مخملی / سنیکو بال فرشته

روش نگهداری گل برگ مخملی / سنکیو بال فرشته

برگ‌های مخملی و رنگبندی متفاوت گیاه کنار ترکیب گرد و متراکم برگ‌ها به سنکیو زیبایی خاصی بخشیده و در نوع خود تماشایی کرده است.

روش نگهداری گل برگ مخملی / بال فرشته

گیاه زیبای گل برگ مخملی یا سنکیو بال فرشته ( Senecio candicans “Angel Wings) یک ساکولنت است. زیبایی این گیاه به دلیل برگ های خاص نقره ای-سفید آن است.

گیاه بال فرشته پس از بلوغ به گیاهی تبدیل می شود که در برابر خشکی مقاوم است. این گیاه مقاوم در بیرون از خانه و درون آپارتمان رشد خوبی دارد.

البته در مناطق سردسیر، گیاه باید زمستان را در داخل خانه سپری کند.

گل‌های سنکیو از نظر زیباشناسی، چشمگیر نیستند و در صورت تمایل می‌توانید آنها را جدا کنید تا رشد برگ‌ها تقویت شود.

سنکیو بال فرشته / گل برگ مخملی جزو گیاهان ارزان هستند و برای کسانی که به تازگی علاقه مند به پرورش گل و گیاه شده اند می تواند گزینه مناسبی باشد.

برگ مخملی / سنکیو بال فرشته

گل برگ مخملی (سنکیو بال فرشته)

سنکیو بال فرشته از خانواده کاسنیان و درختچه همیشه سبز است.

برگ‌های مخملی و رنگبندی متفاوت گیاه کنار ترکیب گرد و متراکم برگ‌ها به سنکیو زیبایی خاصی بخشیده و در نوع خود تماشایی کرده است. بافت مخملی گیاه، حاصل موهای متراکم و کوتاهی است که سطح برگ‌ها را پوشانده‌اند. اگر به لبه برگ‌های گیاه خوب نگاه کنید، دندانه‌های نرمی را مشاهده خواهید کرد که لمس آن‌ها می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد.

سنکیو بال فرشته تا ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر رشد کرده و در پهنا نیز نهایتا به همین اندازه می‌رسد. هر برگ از گیاه نهایتا به طولی برابر ۱۷ و پهنایی برابر ۱۲ سانتی‌متر خواهد رسید.

این گیاه گیاهی گلدار است و گل‌هایی زرد رنگ متراکم می‌دهد، اما عموما به‌عنوان گیاهی برگدار پرورش داده می‌شود، به‌عبارت دیگر گل‌ها نقطه تمرکزی در این گیاه به‌شمار نمی‌روند و حتی برخی از افراد گل‌های آن را برای رشد بهتر برگ‌ها از آن جدا خواهند کرد. این گیاه، ضد گوزن است!

بیشتر بخوانید: انواع گل ساکولنت / روش نگهداری و تکثیر

روش نگهداری از ساکولنت سنکیو بال فرشته

آبیاری

سنکیو بال فرشته در ماه‌های اول زندگی، به آبیاری مداوم نیاز دارد، اما پس از اینکه به‌قدر کافی رشد کرد و از دوران اولیه خارج شد، فقط در ماه‌های خشک سال به آبیاری پیوسته نیاز خواهد داشت.

باید بین دفعات آبیاری خاک گیاه خشک شود. تا از این‌ طریق مانع از غرقاب شدن آن شده و آسیبی به ریشه‌های آن وارد نشود.

کوددهی گل برگ مخملی

در طول فصل رشد، هر ماه به سنکیو کود بدهید؛ به‌ این‌ منظور کودی را انتخاب کنید که حلال در آب بوده و دارای مقادیر متوسطی از نیتروژن باشد (به طور ایده‌آل بین ۱۵۰ppm تا ۲۰۰ppm)

نور و دمای مورد نیاز برای نگهداری از سنکیو

سنکیو بال فرشته نور کامل را دوست دارد، اما در عین حال تمایل دارد کمی سایه نیز داشته باشد. پس برای فراهم کردن نور مناسب برای این گیاه آن را در مکانی نورانی و خنک که بخشی از روز سایه باشد قرار دهید.

همچنین هر چند وقت یکبار، گلدان را بچرخانید تا نور به صورت مساوی به تمامی بخش‌های گیاه بتابد.

در مورد دما نیز باید گفت که دمای ایده‌آل برای سنکیو بال فرشته در طول روز ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتی‌گراد و در طول شب ۱۳ الی ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.

برگ مخملی / سنکیو بال فرشته

خاک مناسب برای نگهداری از سنکیو بال فرشته

خاک مناسب این گیاه یک خاک خنثی تا اسیدی است و PH خاک آن باید بین ۵.۵ تا ۷.۵ باشد.

در مورد خاک گیاه باید گفت که ترجیح سنکیو بر خاک ماسه‌ای و دارای زهکشی مناسب است، با این‌ حال از خاک گلدان و گچ نیز می‌توانید برای این گیاه استفاده کنید.

رسیدگی و هرس کردن گل برگ مخملی

وقتی سنکیو از نظر ابعادی بزرگ شده و قد آن بلند می‌شود، شروع به خم شدن می‌کند، از این‌ رو برای اینکه گیاه از جلوه نیفتد لازم است آن را هرس کنید. برای هرس کردن گیاه در طول بهار اقدام کرده و گیاه را تا یک ساقه محکم کوتاه کنید.

در مورد رسیدگی و مراقبت‌های بیشتر از گیاه در نظر داشته باشید که در فصول سرد مناطق پر باران، باید حتما سنکیو را در گلدان بکارید و در زمستان، یک محافظ برای او تعبیه کنید. درست است که سنکیو گیاه مقاوم به سرماست، اما از خاک سرد و خیس نیز بیزار است. پس مواظب باشید باران زمستانی آن را خیس نکند و اگر خاک در طول زمستان خیس باقی می‌ماند، آن را با مالچ کافی بپوشانید.

همچنین یادتان باشد که حفظ رطوبت کافی، گردش مناسب هوا و دنبال کردن یک برنامه مراقبتی صحیح برای زنده ماندن سنکیو امری ضروری است.

سنکیوهای جوان به آبیاری بیشتری نیاز دارند، اما پس از اینکه در خاک مستقر شدند، خودشان می‌توانند از خودشان مراقبت کنند!

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری گل فردوس

تکثیر کردن گیاه سنکیو بال فرشته

تکثیر سنکیو با روش قلمه زدن، کاشت دانه یا تقسیم کردن صورت می‌گیرد.

درباره روش های تکثیر سنکیو باید درنظر داشته باشید که قلمه زدن و تقسیم کردن، روش‌های سریع‌تری برای تکثیر سنکیو هستند.

با این‌ حال اگر از روش کاشت دانه قصد تکثیر این گیاه را دارید، هنگامی که سنکیو را از طریق کاشت دانه می‌رویانید، به‌ویژه طی روند جوانه زنی باید هوا را گرم نگه داشته و همواره دانه‌ها را مرطوب کنید.

اما در مورد قلمه زدن و تقسیم باید درنظر داشته باشید که قلمه یا تقسیم را هنگامی انجام دهید که گیاه در مراحل اولیه رشد است، زمان دقیق انجام این کار معمولا در اوایل بهار یا پاییز است.

پس از تقسیم یا قلمه زدن گیاه را در خاکی با زهکشی عالی و غنی کاشته و یادتان باشد اگر در مناطق معتدل زندگی می‌کنید، موقع زمستان مراقب تغییرات دما باشید.

برگ مخملی / سنیکو بال فرشته

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گیاه سنکیو بال فرشته

معمولا آفات و بیماری‌های کمی به سنکیو بال فرشته حمله می‌کنند. با وجود این همواره سنکیو را از لحاظ حضور حلزون‌ها بررسی کنید و گیاه را تحت نظر بگیرید تا در صورت مشاهده هرگونه تغییر، سریعا آفت یا بیماری موردنظر را تشخیص داده و آن را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: مشکلات گیاهان آپارتمانی و روش نگهداری

محل‌های مناسب برای نگهداری از سنکیو بال فرشته

سنکیو هم در محیط داخل خانه هم در بیرون از خانه قابل نگهداری است. به‌ این‌ منظور آن را می‌توانید در گلدان کاشته و با سایر گیاهان آپارتمانی خود ترکیب کنید.

برگ مخملی / سنکیو بال فرشته

بافت و رنگ خاص سنکیو، نه تنها آن را به‌خوبی با گیاهان آپارتمانی بلکه با سایر گیاهان برگ ریز و سالیانه موجود در باغچه نیز ترکیب خواهد کرد. ضمن اینکه می‌توانید سنکیو را به‌صورت تکی در بالکن، پاسیو، میز کار یا تزئینات داخلی نیز به کار ببرید.

 

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x