مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
فیکوس

گل فیکوس الاستیکا و شرایط نگهداری آن

یکی از زیباترین گل های آپارتمانی و همچنین محبوب ترین آن ها، گیاه فیکوس الاستیکا است. این گیاه با نام های دیگری مانند گیاه لاستیکی، درخت لاستیکی، گیاه درختی لاستیک هم شناخته می شود.

گیاه فیکوس الاستیکا

یکی از زیباترین گل های آپارتمانی و همچنین محبوب ترین آن ها، گیاه فیکوس الاستیکا است. این گیاه با نام های دیگری مانند گیاه لاستیکی، درخت لاستیکی، گیاه درختی لاستیک هم شناخته می شود.

شاید برایتان جالب باشد که گیاه فیکوس در شرایط مطلوب می تواند تا بیش از ۳۰ متر رشد کند! اما به عنوان یک گیاه آپارتمانی، فیکوس الاستیکا بین ۱ تا ۳ متر در هر مکانی ارتفاع می گیرد و رشد می کند.

فیکوس

شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا

  • نور: گل فیکوس نور غیر مستقیمی که گرم نباشد را ترجیح می دهد. نور مستقیم خورشید می تواند منجر به سوخته شدن برگ هایش شود. می توانید این گیاه را نزدیک به پنجره با پرده نگه دارید تا مقدار درستی از نور به گیاه برسد.
  • آب: این گیاهان در طول فصل رشد یعنی در تابستان نیاز به آب بیشتری دارند. باید خاک را مرطوب نگه دارید، اما نه غرقابی. همچنین باید برگ های گیاه را با دستمال پارچه ای نمناک تمیز کنید تا آنها را مرطوب نگه دارید و به گیاه کمک کنید نور بیشتری را جذب کند. اگر نخواهید هر برگ را دستمال بکشید مه پاشی راه دیگر است. فیکوس را در خاک با زهکشی خوب بکارید تا همیشه با پوسیدگی ریشه بجنگد. در فصل خواب یعنی در زمستان نیاز است خاک را خشک نگه دارید اما نه خیلی خشک.
  • دما: گیاه فیکوس به طور کلی دماهای بین ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتی گراد را ترجیح می دهد. اما می تواند در زمستان در دماهای پایین تا ۱۰ درجه سانتی گراد هم زنده بماند. فیکوس الاستیکا به تغییرات دمایی حساس است و ترجیح می دهد در مناطق با دما و رطوبت ثابت زندگی کند.
  • سمی بودن: شیره گیاه فیکوس می تواند منجر به خارش پوست در بعضی از افراد شود. حتما بعد از حمل گیاه بخصوص اگر دستتان با شیره در تماس باشد، دست هایتان را به طور کامل بشویید. خورده شدن این گیاه میتواند باعث مشکل معده خفیف یا علائم شدیدتر مثل اسهال و استفراغ بسته به میزان مصرف شود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان و حیوانات

  • آفات: حشرات آردی، کرم ریز، اسکال (Scale) و شته ها از آفات رایجی هستند که می توانند در گیاه شما خانه برگزینند. اگر به موقع متوجه شوید می توانید این حشرات را با محلول آب گرم و صابون یا صابون حشره کش دور کنید.

گل فیکوس

نکات کلی نگهداری از فیکوس الاستیکا

  • سعی کنید همیشه گل را در دمایی بین ۱۰ الی ۲۸ درجه سانتی گراد نگه دارید. این گیاه می‌تواند چند روزی سایه را تحمل کند، اما هوای سرد را خیر. پس اگر قرار است برای مدتی به تعطیلات بروید، این موضوع را مدنظر داشته باشید.
  • گیاه را دور از دستگاه‌های گرمایشی/ سرمایشی و نور مستقیم خورشید قرار دهید. فراموش نکنید که فیکوس الاستیکا عاشق نور غیرمستقیم است.
  • هر چند سال یکبار گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.
  • برگ‌ها را غبارروبی کنید. برای این کار می‌توانید روغن چریش را به آنها اسپری کنید.
  • برگ‌های زرد را از گیاه جدا کنید، زیرا راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد.
  • می‌توانید برای قرار دادن گیاه در معرض بهترین میزان نور، مکان آن را تغییر دهید. اما هرگز در فصل زمستان ان را در کنار پنجره‌ای باز قرار ندهید.

گل فیکوس

تکثیر فیکوس الاستیکا

قلمه زدن فیکوس

آسان ترین روش برای تکثیر گیاه، جدا کردن شاخه های کوچک از گیاه سالم است که می توانید این قلمه را در خاک یا آب ریشه دار کنید.
قبل از کاشت اجازه دهید شیره خارج شده از ساقه خشک شود.

بیشتر بخوانید: نخل شامادورا / معرفی کامل این گیاه مقاوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x