مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گل شمعی / گل هویا

گل هویا و روش نگهداری از گیاه پیچ شمعی

گیاه شمعی نور مستقیم را دوست ندارد زیرا نور مستقیم و بیش‌ از‌ حد خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود.

روش نگهداری گل هویا (گیاه پیچ شمعی)

گل پیچ شمعی (Hoya carnosa) یا گل هویا گیاهی گلدار و اصالتا متعلق به آسیا است.

گل هویا توسط رابرت براون گیاه‌شناس و به افتخار این گیاه‌شناس قرن هجدهم یعنی توماس هویا، به این اسم نام گذاری شد.

این گل زیبا مراقبت کمی میخواهد و از این حیث مورد علاقه بسیاری از باغبانان است. هویا گیاهی گرمسیری است و رشد مدیریت شده ای دارد.

گل پیچ شمعی یکی از اعضای خانواده استبرق‌ها از اعضای خانواده خرزهره‌یان است.

گل شمعی / گل هویا
نگهداری گل هویا

گل شمعی معمولا بیرون از خانه نگهداری می‌شود، اما با‌این‌حال امکان نگهداری گل پیچ شمعی در گلدان نیز فراهم است و می‌توانید آن را داخل گلدان بکارید.

نام‌های مرسوم این گیاه زیبا شامل گل شمعی، گیاه شمعی، گل هویا، گیاه عسل است.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام

گل هویا / گل پیچ شمعی

گل هویا به‌صورت یک خوشه توپی شکل رشد می‌کند. هر خوشه این گیاه می‌تواند تا ۴۰ گل مجزا را درون خود داشته باشد که به‌صورت متراکم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

هر گل از گل هویا نیز خود به‌تنهایی زیبایی خاص خود را دارد و طوری به نظر می‌رسند که انگار شمع هستند یا از چینی درست شده‌اند که همین مسئله نام این گیاه را توضیح می‌دهد.

معمولا رنگ میانه تاج گل‌های این گیاه با رنگ بدنه گل متفاوت است. این گیاه ساقه‌هایی چوبی و برگ‌هایی همیشه سبز و شمعی دارد. گل شمعی را می‌توانید به‌عنوان یک گیاه بالا رونده یا خزنده پرورش بدهید و در هر دو حالت ساقه‌های این گیاه می‌تواند بین ۶۰ الی ۱۲۰ سانتی‌متر رشد کنند.

گل شمعی / گل هویا
روش نگهداری گل هویا

روش نگهداری از گل شمعی

آبیاری

گل شمعی گیاهی با نیاز به آبیاری متوسط و مدیریت شده است. همیشه خاک بهترین راهنما برای تشخیص زمان آبیاری است.

در بین هر نوبت آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود. این گیاه تقریبا هفته‌ای یک‌بار به آبیاری نیاز دارد.

آبیاری را به صورت کامل انجام دهید تا تمام قسمت های خاک مرطوب شوند.

هیچ گاه اجازه ندهید که آب خارج شده از زیر گلدان در پای گیاه بماند زیرا این آب باعث دیرتر خشک شدن خاک و در نتیجه آسیب به گیاه می‌شود.

نور

گیاه شمعی نور مستقیم را دوست ندارد زیرا نور مستقیم و بیش‌ از‌ حد خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود.

همچنین نور بسیار کم و سایه زیاد نیز می‌تواند باعث ضعیف شدن گیاه و عدم توانایی آن در گل‌دهی شود.

دما و رطوبت

گیاه شمعی گرمسیری است بنابراین این گیاه به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد.

اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید باید گیاه خود را در طول زمستان به داخل خانه منتقل کنید، زیرا این گیاه توانایی تحمل سرما، یخبندان و دمای زیر ۱۰ درجه را ندارد.

برای تامین رطوبت گیاه نیز می‌توانید از دستگاه بخور، اسپری کردن آب یا قرار دادن گیاه در محیط‌های مرطوب‌تر خانه مثل حمام یا آشپزخانه کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: روش ساخت جزیره برای گلدان در منزل جهت حفظ رطوبت گیاهان

در طول زمستان این گیاه را در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار ندهید، زیرا در نزدیکی این وسایل هوا خشک است و رطوبت کافی برای گیاه وجود ندارد.

خاک مناسب گل هویا

گیاه به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد تا هم سبک باشد و هم بتواند آب را به‌ خوبی تخلیه کند؛ چرا که رطوبت بیش‌ازحد خاک و دیر خشک شدن آن می‌تواند باعث آسیب دیدن گیاه شود و ریشه‌های آن را دچار پوسیدگی کند.

برای درست کردن خاک مورد نیاز برای نگهداری از گل شمعی می‌توانید با ترکیب برابر خاک گلدان و خاک ارکیده یک خاک ترکیبی خوب و سبک برای آن فراهم کنید.

علاوه‌ بر این ترکیب یکی دیگر از ترکیب‌های خوب برای خاک این گیاه، یک سوم پیت ماس، یک سوم پرلیت و یک سوم خاک ارکیده است. این ترکیب هم جریان هوای خوبی را برقرار می‌کند و هم آب با سرعت مناسبی از آن خارج شده و خشک می‌شود.

کوددهی

در طول نگهداری از گل شمعی می‌توانید آن را به‌صورت ماهیانه کوددهی کنید. این کود می‌تواند یک کود استاندارد باشد که درصد برابری از نیتروژن، پتاسیم و فسفر دارد.

گل شمعی / گل هویا

روش نگهداری از گل هویا (گیاه پیچ شمعی)

هرس کردن

گیاه شمعی نیاز خاصی به هرس کردن ندارد و در صورتی که پس از پایان گل‌دهی، ساقه‌های گیاه را هرس کنید باعث می‌شود که گیاه انرژی خود را صرف رشد ساقه‌ای جدید کند و این مساله باعث ضعف یا تاخیر گیاه در گل‌دهی خواهد شد.

تعویض گلدان

هویا ترجیح می‌دهد در گلدانی کوچک زندگی کند تا گلدانی بزرگ؛ چرا که زمانی که ریشه‌های این گیاه متراکم باشند توانایی بهتری برای گل دادن دارد و اگر ریشه‌های آن در گلدانی بیش‌ از حد بزرگ باشد که فضای زیادی دارد، نمی‌تواند به‌ خوبی گل بدهد.

در طول نگهداری از گل شمعی هر زمان احساس کردید رشد گیاه شما متوقف شده است و گیاه فضای کافی برای رشد ریشه‌هایش را ندارد، زمان تعویض گلدان گیاه است. برای تعویض گلدان این گیاه همیشه از گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر استفاده کنید و فراموش نکنید که گیاه باید به خاکی جدید منتقل و خاک قبلی دور ریخته شود.

در مورد گلدان گل هویا پیشنهاد می‌کنیم گلدانی سفالی تهیه کنید تا هم جریان هوای خوبی در اطراف ریشه وجود داشته باشد و هم خاک بتواند به‌راحتی و با سرعت بیشتری خشک شود و ریشه‌های گیاه آسیب نبینند.

سمی بودن

این گیاه برای حیوانات و کودکان سمی نیست.

بیشتر بخوانید: گیاه پول چینی و شرایط نگهداری آن

تکثیر گل هویا

در طول پرورش و نگهداری از گل شمعی برای تکثیر آن می‌توانید از روش قلمه زدن اقدام کنید. برای اینکار کافی است ساقه‌ای از گیاه هویا که هنوز چوبی نشده و جوان است و یک یا دو گره برگ روی آن است را از روی گیاه ببرید و آن را داخل یک ظرف آب قرار بدهید تا ریشه بزند. بعد از اینکه قلمه ریشه زد و ریشه آن به اندازه مناسبی رسید، آن را به خاک جدید منتقل کنید.

در این باره درنظر داشته باشید که هر چقدر ساقه انتخاب شده پیرتر و چوبی‌تر باشد احتمال ریشه دادن آن کمتر می‌شود. بنابراین از یک ساقه جوان استفاده کنید. همچنین یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان قلمه زدن و ریشه دادن قلمه تامین رطوبت زیاد برای آن است. ازاین‌رو بهتر است قلمه گیاه هویا را درون کیسه‌ای پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت کافی برای آن تامین شود.

بیماری و آفات گیاه شمعی

برخی بیماری‌های قارچی مثل کپک خاکستری ممکن است به این گیاه آسیب بزنند. اگر گیاه شما دچار بیماری کپک خاکستری شود، لکه‌های خاکستری روی برگ‌ها نمایان می‌شود. علاوه‌بر بیماری‌های قارچی ممکن است ریشه گیاه نیز در اثر آبیاری بیش‌ از‌ حد دچار پوسیدگی شود.

گل هویا گیاه مورد علاقه برخی آفات مثل شته‌ها، شپشک‌های آردی و کنه‌های تار عنکبوتی است. برای خلاصی از دست این آفات می‌توانید با کمک روغن نیم و پارچه‌های تمیز برگ‌های گیاه را تمیز کنید تا پس از مدتی دیگر اثری از این آفات نماند.

گل شمعی / گل هویا

سوالات پر تکرار شما درباره نگهداری گل هویا

چرا برگ‌های گل شمعی قرمز می‌شود؟

قرمز شدن برگ‌های گل هویا نشانه‌ای از نور بیش از حد خورشید و آفتاب‌سوختگی برگ‌ها است. بهتر است گیاه خود را به محلی با نور زیاد ولی غیر مستقیم منتقل کنید.

چرا گیاه شمعی گل نمی‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل گل ندادن در این گیاه نور نامناسب است. اگر گیاه شما حداقل نیمی از روز را در نور غیر مستقیم خورشید نباشد، نمی‌تواند انرژی لازم برای گل‌دهی را ذخیره کند. همچنین ممکن است گیاه شما دچار استرس شده باشد و از مسایلی مانند باد بسیار سرد، انتقال به محلی جدید یا کوددهی زیاد شوک زده شده باشد و نتواند گل بدهد.

چرا برگ‌های گیاه شمعی فر می‌خورد؟

کمبود آب و رطوبت کافی در محیط باعث شروع مکانیزمی در گیاه می‌شود که آب کمتری را تبخیر کند و این مکانیزم خود را جمع شدن و فر خوردن برگ‌ها نشان می‌دهد. همچنین در بدترین حالت ممکن است ریشه‌های گیاه شما دچار مشکل شده باشد و نتواند آب کافی را برای گیاه تامین کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با گل کروتون و نگهداری از آن

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x