مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

انواع گیاه گازمانیا و روش های نگهداری از آن

گیاه گازمانیا با نام (ستاره سرخ) و با نام علمی (Guzmania lingulata) شناخته می شود. این گل بومی قاره آمریکا است،  گیاهی زیبا متعلق به مناطق مرطوب و بارانی است، برگ‌های گیاه گازمانیا در اطراف یک محور مرکزی رشد می‌کند و در قسمت میانی آن همواره مقداری آب وجود دارد که زندگی گیاه به آن وابسته است و باید همیشه مملو از آب باشد و بهتر است هر چند روز یکبار آب تازه جایگزین آن گردد.

انواع گیاه گازمانیا و نگهداری از آن

گیاه گازمانیا

گیاه گازمانیا با نام (ستاره سرخ) و با نام علمی (Guzmania lingulata) شناخته می شود. این گل بومی قاره آمریکا است، گیاهی زیبا متعلق به مناطق مرطوب و بارانی است، بنابراین به رطوبت بالایی نیاز دارد.

ارتفاع آن به ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر می رسد. این گیاه مناسب کشت در گلخانه، پاسیو و آپارتمان است و از آنجا که دوستدار نور است در خانه و یا محل کار باید محل نگهداری آن از نور کافی یا نور مصنوعی برخوردار باشد. یکی از گیاهانیست که در طول رشد و نمو خود فقط یکبار گل می‌دهد.

گیاه گازمانیا
انواع گیاه گازمانیا و روش های نگهداری از آن

برگ‌های گیاه گازمانیا در اطراف یک محور مرکزی رشد می‌کند و در قسمت میانی آن همواره مقداری آب وجود دارد که زندگی گیاه به آن وابسته است و باید همیشه مملو از آب باشد و بهتر است هر چند روز یکبار آب تازه جایگزین آن گردد.

برگ ها به طول ۴۵ سانتی متر بوده که براق، سبز روشن و باریک هستند. برگ ها دارای لبه صاف و گوشتی هستند. این گیاه سه سال عمر می کند و در آخر عمر یک بار گل می دهد. این گیاه دارای بیش از ۱۱۰ گونه مختلف است.

بیشتر بخوانید: اصول پرورش کاکتوس در خانه

گیاه گازمانیا - انواع گیاه گازمانیا

شرایط نگهداری گیاه گازمانیا

نور

این گل نیاز نوری متوسطی دارد، اما در کل سال باید نور کافی به آن بتابد، توجه کنید گیاه را از تابش مستقیم خورشید دور نگه دارید تا به برگ ها و تنه مرکزی گیاه صدمه وارد نشود. این گیاه به نور مصنوعی همانند لامپ های فلورسنت بسیار خوب پاسخ می‌دهد. بنابراین برای منازلی که کم نور هستند و از نور غیر مستقیم آفتاب محروم هستند و در طی شبانه روز از نورهای مصنوعی برای روشنایی استفاده می‌کنند، گیاه مناسبی محسوب می‌شود.

دما

دمای ۱۸_۲۷ درجه سانتی گراد برای رشد این گیاه مناسب است. حداقل دمایی که تحمل می‌کند ۱۳ درجه سانتی گراد است. هوای سرد مانع از گلدهی گیاه می‌شود. همچنین در صورت کاهش بیش از اندازه دما موجب سیاه شدن و از بین رفتن برگ های گیاه به خصوص برگ های پایینی آن می‌شود. افزایش بیش از اندازه دما نیز موجب قهوه‌ای شدن نوک و حاشیه برگ ها و در نهایت خشک شدن آنها می‌شود.

بهترین درجه حرارت برای نگه داری از گل گازمانیا در فصل بهار و تابستان ۱۸ درجه سانتی گراد است.

گیاه گازمانیا - انواع گیاه گازمانیا

رطوبت

این گیاه رطوبت دوست است و زمانی که درجه حرارت محیط بالا باشد، گیاه نیاز به غبار پاشی دارد. در چنین شرایطی برای جلوگیری از صدمه به برگ و گل باید غبار پاشی به صورت روزانه انجام گیرد.

آبیاری

برای آبیاری گل گازمانیا بهتر است از آبی سبک و فاقد املاح استفاده شود. بر عکس گیاهانی که مرطوب شدن قاعده برگ باعث پوسیدگی آنها می شود، در آبیاری این گیاه با ریختن آب درون حفره گل نیاز رطوبتی گیاه را به نحو مطلوب تامین کنید. خاک را در بهار و تابستان همیشه مرطوب نگه دارید. ولی در زمستان اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود، سپس آبیاری کنید.

شرایط نگهداری گیاه گازمانیا - انواع گیاه گازمانیا
شرایط نگهداری گیاه گازمانیا

کود دهی به گیاه گازمانیا

در فصل رشد گیاه یعنی دو بار در تابستان و دو بار در بهار آن را با نصف مقدار توصیه شده تغذیه مصنوعی کنید. توجه کنید استفاده بیش از اندازه از کود می‌تواند ابتدا موجب سوختگی برگ های گیاه و در نهایت مرگ آن شود.

شرایط نگهداری گیاه گازمانیا
شرایط نگهداری گیاه گازمانیا

خاک

بهترین خاک برای نگهداری از گل گازمانیا خاکی فاقد آهک است. مخلوطی از خاک لوم و پیت موس و یا سه حجم مساوی از کمپوست، شن و پرلیت برای این گیاه مناسب است. البته می توانید مخلوطی از شن درشت، خاک برگ و مقداری از الیاف سرخس اسموندا هم برای خاک گل گازمانیا استفاده کنید.

تکثیر

ازدیاد این گل از طریق کاشت پاجوش های گیاه است. زمانی که پاجوش ها به ارتفاع حدود ۷-۱۰ سانتی متر رسیدند، آنها را از گیاه مادری جدا کنید و به شکل مستقل در گلدانی جداگانه بکارید. در طی ماه اول رطوبت اطراف پاجوش ها را بالا نگهدارید تا در محیط جدید خود مستقر شوند.

Blog Bromeliad Vase

هرس گیاه گازمانیا

این گیاه به هرس زیادی نیاز ندارد. مگر جداسازی برگهای پایینی گیاه در زمانی که گیاه مادری بعد از تولید گل در حال از بین رفتن باشد.

گیاه گازمانیا - انواع گیاه گازمانیا
انواع گیاه گازمانیا و روش های نگهداری از آن

 

امیدواریم از مطلب گیاه گازمانیا لذت برده باشید…

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x