مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
یبوست

یبوست و تدابیر طب سنتی ایرانی برای درمان آن

یبوست یکی از مهم ترین مشکلات و بیماری ها از دیدگاه پزشکی ایرانی است. نه تنها این معضل خود به تنهایی بیماری حساب می شود بلکه از اولیه ترین و اساسی ترین راه های درمان اکثر قریب به اتفاق بیماری ها رفع یبوست ایجاد لینت مزاج است.

یبوست و تدابیر طب سنتی ایرانی برای درمان آن

یبوست یکی از مهم ترین مشکلات و بیماری ها از دیدگاه پزشکی ایرانی است. نه تنها این معضل خود به تنهایی بیماری حساب می شود بلکه از اولیه ترین و اساسی ترین راه های درمان اکثر قریب به اتفاق بیماری ها رفع یبوست ایجاد لینت مزاج است.

این مطلب در حدی اثربخش و سلامت افزاست که معتقدیم اگر کلیه تدابیر و برنامه های حفط سلامت طب سنتی هم نادیده بگیریم انجام این توصیه کمک شایانی به سلامت افراد می نماید. حال به دیدگاه طب رایج در مورد این مقوله می پردازیم.

طب کلاسیک دفع کمتر از سه بار در هفته را به عنوان یبوست تعریف می کند اما در پزشکی ایرانی رویکرد دیگری نسبت به این مشکل وجود دارد.

یبوست

یبوست چیست؟

تعریف این بیماری فقط تعداد دفعات اجابت مزاج را شامل نمی شود. شکل، فرم و قوام مدفوع، سختی در اجابت مزاج نیز از معیارهای تشخیص یبوست است.

دفع مدفوع به صورت گلوله های کوچک، سختی در دفع و سایر علایم گوارشی مانند نفخ معده، درد شکم می توانند از نشان های این مشکل باشند. در صورتی که این مشکل مزمن شود می تواند به اختلالات روحی مانند تغییرات خلق و خو، تحریک پذیر و …. منجر شود.

علت ایجاد یبوست

علل آن در بیماران مختلف بر اساس نوع مزاج و خصوصیات گوارشی افراد مختلف و سنین مختلف متفاوت است. تشخیص و درمان اختصاصی هر کدام از این موارد با پزشک است. البته توصیه های عمومی جهت پیشگیری از آن وجود دارد که در این بخش سعی می شود بدین توصیه ها پرداخته شود.

یبوست

توصیه های مهم طب ایرانی برای درمان یبوست

یبوست بیشتر در سالمندان، اطفال یا پس از زایمان، جراحی ها و بیماری های طولانی مدت دیده می شود.

اساس درمان تغذیه ای در یبوست مزمن استفاده از میوه ها و سبزی های سرشار از فیبر است.

علت آن در برخی از موارد «کمبود انرژی گرم کننده» بدن است. در این گونه موارد استفاده از:

ادویه های گرم کننده مانند: سیر، زنجبیل، فلفل، دارچین، کنجد سیاه و …. در این بیماران مفید است.

خشکی مزاج فرد یا مزاج گوارش فرد می تواند با کمبود مایعات در روده بزرگ اتفاق افتد که در این صورت نیاز به ترطیب بدن و گوارش و تامین مایعات و «انرژی خنک کننده» بدن است.

میوه های تازه دستگاه گوارش را مرطوب و خنک می نمایند.

در مجموع افراد مبتلا به این بیماری بهتر است از مصرف غذاهای تند و داغ، همچنین از مصرف غذاهای داغ، پر چرب، پر ادویه، کباب شده و سرخ شده اجتناب نمایند.

یبوست یکی از مهم ترین مشکلات و بیماری ها از دیدگاه پزشکی ایرانی است. نه تنها این معضل خود به تنهایی بیماری حساب می شود بلکه دلیل خیلی از بیماری هاست.

یبوست

چند نکته طب سنتی در درمان یبوست

برای رفع این مشکل از از لینت بخش های متنوع استفاده کنید. مانند: انجیر خشک خیسانده در آب جوش یا گلاب، نوشیدن ماءالجبن گرم و یا مخلوط خاک شیر با آب جوش در صبح ناشتا، آلوی خیسانده در آب جوش و…

برای درمان آن هیچ گاه از یک ماده غذایی یا داروی گیاهی خاص به صورت دائم و طولانی استفاده نکنید؛ زیرا بدن به آن عادت کرده و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:بیماری پارکینسون و تدابیر طب سنتی ایرانی

 

با تشکر از دکتر مرتضی مجاهدی

و دکتر علی رضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x