مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 11 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گنجنامه همدان

گنجنامه همدان سنگ‌ نوشته‌ هایی از دوران داریوش و خشایارشاه

گنجنامه همدان یک مکان تاریخی در دل رشته کوه های الوند است که سنگ‌ نوشته‌ هایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی را در دل خود جای داده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی گنجنامه همدان و همچنین کتیبه ها و آبشار آن اختصاص یافته است.

گنجنامه همدان

کسانی که به همدان سفر می کنند شاید در اولین قدم به دیدن غار علیصدر بروند ولی این روزها مجموعه گنجنامه همدان هم طرفداران زیادی پیدا کرده و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

گنجنامه همدان در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره‌ عباس‌آباد قرار دارد که در مسیر جاده شاهی بود.

بیشتر بخوانید: معرفی غار یخی چما در استان چهارمحال و بختیاری

گنجنامه همدان یک مکان تاریخی در دل رشته کوه های الوند است که سنگ‌ نوشته‌ هایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی را در دل خود جای داده است.

کتیبه ها یا سنگ نوشته های گنجنامه همدان که در واقع روایت جنگ پادشاهان را به نمایش می گذارند، از نظر نوع طراحی و زبان نوشتار منحصر به فرد هستند. هر کدام از کتیبه‌ها در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند که به ترتیب متن پارسی باستان در سمت چپ، متن عیلامی در وسط ۲ کتیبه و متن بابلی نو در ستون سوم سمت راست قرار دارند.

گنجنامه همدان

ترجمه کتیبه‌ های گنجنامه همدان

کتیبه داریوش بزرگ

“خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروایی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی”

کتیبه خشایارشا

“خدای بزرگ است اهورامزدا، که بزرگ‌ترین خدایان است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی”

گنجنامه همدان 5

همانطور که عنوان شد مجموعه گنج نامه همدان امروزه تبدیل به یک دهکده توریستی و تفریحی شده است. این مجموعه که امروزه یکی از بهترین دهکده های توریستی ایران است، از سال ۱۳۷۹ شروع به فعالیت کرد و توانست به عنوان قطب گردشگری ایران و خاورمیانه به عضویت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) درآید.

گنجنامه همدان دارای بخش های مختلفی است

  • تفریحی: غار آکواریوم، سورتمه ریلی، شهربازی، تله کابین گنجنامه، سرسره پرواز در آسمان، سینما سه بعدی
  • ورزشی: پیست اسکی ارسباران، تیرول، دیواره سنگ نوردی، بانجی جامپینگ، تعادل هوایی یا رنجر
  • طبیعت گردی: دشت میشان، آبشار گنجنامه همدان، تخت نادر، کوهستان الوند
  • امکانات اقامتی: سوئیت های VIP یا اقامت ویژه، ویلاهای کوهستانی

بیشتر بخوانید: جنگل ارسباران از جاذبه های طبیعی تبریز

آکواریوم دهکده گنج نامه همدان در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و با مساحت نزدیک به هزار متر مربع در سال ۱۳۹۰ آماده بازدید علاقه مندان شد.

ارتفاع آکواریوم گنج نامه همدان از کف تا سقف حدود ۱۵ متر است. به طور کلی آکواریوم غار دارای ۳ بخش اصلی در دو طبقه است که طبقه اول برای آبزیان و طبقه دوم برای خزندگان و گونه های نادر در نظر گرفته شده است.

آکواریوم ها بین ناودیس های غار قرار دارند که برای آبزیان و ماهی های آب شور و شیرین طراحی شده اند.

آکواریوم گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه همدان

به جرات می توان گفت که آبشار گنجنامه یکی از مهمترین و زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار به عنوان بیست و یکمین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.

ارتفاع آبشار حدود ۱۲ متر است که در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند به خوبی قابل مشاهده است.

گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه دارای آب دائمی است که حتی در زمستان‌ هم فعال است. اگر در زمستان از آبشار گنجنامه دیدن کنید، می توانید از تماشای قندیل های فوق العاده زیبا و دیوارهای یخی آن لذت ببرید.

آدرس دهکده گنج نامه همدان: ایران، استان همدان، همدان، ضلع شرقی میدان گنجنامه

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x