سه شنبه/ 1 آبان / 1403
Search
Close this search box.

هفت سین ۱۴۰۰

برای ما ایرانیان چیدن سفره هفت سین اهمیت زیادی دارد و فرهنگ و سبک زندگی ما را نشان می دهد. بهتر است که قبل از چیدمان سفره هفت سین در منزلتان همه چیز را درباره آن بدانید. با ما همراه باشید تا هفت سین را بهتر بشناسید.

برای ما ایرانیان چیدن سفره هفت سین اهمیت زیادی دارد و فرهنگ و سبک زندگی ما را نشان می دهد. بهتر است که قبل از چیدمان سفره هفت سین ۱۴۰۰ در منزلتان همه چیز را درباره آن بدانید. با ما همراه باشید تا هفت سین را بهتر بشناسید.

سفره هفت سین / هفت سین

سفره هفت سین ۱۴۰۰

پیشینه سفره هفت سین

در کهن‌ترین کتاب های تاریخی ردی از نوروز و آداب آن نیست، حتی در اوستا و شاهنامه فردوسی از چند و چون این رسم باستانی رد آنچنانی پیدا نمی شود. دو کتاب‌ ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه ترجمه اکبر دانا سرشت و التفهیم به تصحیح استاد همایی و نوروزنامه عمر خیام، از همه کهن‌تر است. نوروز و خوان نوروزی ریشه‌ای عمیق در تاریخ، جغرافیا، اسطوره، مذهب و فرهنگ کهن سرزمین ایران دارد و با ادبیات فارسی نیز رشته‌ای ناگسستنی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: فلسفه و علت سین های سفره هفت سین چیست؟

سفره نوروز 1400

از آغاز برگزاری این جشن، خوردنی‌های این سفره با حرف (س) شروع می‌شده است و همان سنجد، سماق، سمنو، سیر، سبزه، اسفند و سکه و مواردی از این دست بوده است. (سین) کوتاه شده واژه (سینی) است و می‌گویند در زمان قدیم مائده‌های تازه و خشک زمینی را در (هفت سینی) یا (هفت خوان مسین) می‌چیدند و در نوروز به حضور شاهان می‌بردند. همچنین، گفته‌اند که امشاسپندان، هفت فرشته مقدس دین مزدیسنا در ۱۰ روز فروردگان، از ۲۶ اسفند تا ۵ فروردین، از جهان مینوی فرود می‌آمدند و مردم هفت خوان از مائده‌های زمینی برای آن‌ها مهیا می‌کردند. در زبان باستان هفت به معنای همیشگی و جاودانگی، خوش یمنی و به فال نیک گرفتن است.

بیشتر بخوانید: فلسفه و علت سین های سفره هفت سین چیست؟

سفره هفت سین ۱۴۰۰

معنی سین های هفت سین

سبزه: نماد شادی، سر‌زندگی، آرامش، ایثار و حیات است و بودن آن در سفره هفت سین، موجبات شادی و طراوت اعضای خانواده را فراهم می‌کند. برخی نیز سبزه را نماد فرشته اردیبهشت می‌دانند.

سفره هفت سین/ هفت سین

سیب: در سفره هفت سین، نماد تندرستی و سلامتی است و وجود آن در این سفره، سلامتی اعضای آن خانواده را تا آخر سال به‌ همراه دارد و آن‌ها را از هر‌گونه بیماری دور می‌کند.

سفره هفت سین/هفت سینسنجد: در سفره هفت سین، نشان‌دهنده انجام دادن «سنجیده» کارها است. چرا که سنجد نماد عمل سنجیده و گرایش به عقل محسوب می‌شود. برخی دیگر سنجد را نماد عشق و دلدادگی می‌دانند و معتقدند وجود آن سر سفره هفت سین، عشق و محبت بین اعضای خانواده را زیاد می‌کند.

سفره هفت سین / هفت سین

سفره هفت سین ۱۴۰۰

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمنو خانگی

سمنو: نماد قدرت و خیر و برکت محسوب می‌شود. سمنو از گندم درست می‌شود و به‌ خاطر مقوی بودن، به آن غذای مرد آفرین نیز می‌گویند. وجود آن در سفره هفت سین، قدرت، صبر و عدالت را برای اعضای خانواده به ارمغان می‌آورد.

سفره هفت سین / هفت سینسیر: وجود سیر در سفره هفت سین دارای دلایل متعددی است. برخی آن را سمبل اهورامزدا و نمادی از سلامت و تندرستی می‌دانند. عده‌ای نیز به خواص دارویی سیر اشاره کرده‌اند و آن را نماد بر‌طرف کننده بیماری‌ها در سال نو می‌دانند. کرامت، گند‌زدایی و پاک کنندگی محیط، محافظت کننده در برابر شر، نگهبان سفره نیز برخی از نماد‌هایی است که برای سیر گفته شده است.

سفره هفت سین/ هفت سین

سرکه: سرکه را نمادی از جاودانگی می‌دانند و حضور آن در سفره هفت سین به‌ عنوان دور کننده نا‌ملایمات زندگی شناخته می‌شود. برخی نیز معتقدند، سرکه نماد رضایتمندی است و ما را به پذیرش نا‌ملایمات زندگی دعوت می‌کند.

سفره هفت سین/ هفت سین

سفره هفت سین ۱۴۰۰

سماق: نماد صبر، بردباری و استقامت محسوب می‌شود و وجود آن در سفره هفت سین این موضوع را به ما یادآور می‌شود که باید سال پیش‌رو را با صبر و بردباری پشت سر بگذاریم.

سفره هفت سین / هفت سین

سنبل: نشان از باران و طراوت است خود طراوت و نشاط به همراه دارد.

سفره هفت سین / هفت سین

سایر اجزای سفره مانند سکه، نمادی برای زیبایی سفره به کار می رود و نماد برکت است.

قرآن مقدس و کتاب هایی از قبیل کتاب حافظ و شاهنامه فردوسی، آیینه و شمعدان و تخم مرغ های رنگی زیبا و یک کاسه آب که داخل آن گل سرخ قرار می‌گیرد. بعضی ها سکه را نماد دارایی و ثروت، آب را نشان از پاکی و روشنایی می دانند. آیینه نشان دوری از بدی ها و زشتی هاست. قرار دادن ماهی قرمز در سفره هفت سین به ۲۵۰۰ سال قبل بر می گردد و ایرانیان از دیرباز با این نوع ماهی آشنایی داشته اند و به زمان هخامنشیان و ایلامی ها برمی‌گردد.

ماهی سفره نوروزگاهی گندم و نان سنگک و تخم مرغ رنگی و شمع و ظرفی از گلاب در سفره گذاشته می شود.

چه بهتر است در نوروز امسال سین سلامتی را ملاک اصلی هفت سین قرار داده و برای سلامتی خودتان تلاش کنید. امیدواریم از این مطلب که به هفت سین اختصاص داشت، لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x