مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روندشناسی

روندشناسی

بطور کلی روند جهت حرکت بازار را نشان می دهد، اما نکته مهم این است که، بازار هیچ گاه با زاویه ٩٠ درجه و رو به یک سمت حرکت نمی کند. نمودار های تحلیل سهام همواره پر از حرکت های زیگزاگ است که ماهیت بازار چنین اقتضا می کند. برآیند این حرکت های صعودی و نزولی روند بازار را تشکیل می دهد.

  • روند صعودی: در یک روند افزایشی (صعودی)، سقفی بالاتر از سقف قبلی و کفی بالاتر از کف قبلی به وجود می آید.

file

  • روند نزولی: در یک روند کاهشی (نزولی)، سقفی پایین تر از سقف قبلی و کفی پایین تر از کف قبلی به وجود می آید.

file 1

  • روند خنثی: این حالت زمانی پیش می آید که اصطلاحاً بازار بدون تصمیم باشد و معمولاً در یک محدوده مشخصی نوسان می کند.

14 3 300x259

نکته مهم در روندشناسی این است که همواره باید توجه داشته باشیم ممکن است یک روند کوچک در دل یک روند بزرگ جای گرفته باشد.( مثلا یک روند نزولی کوچک در دل یک روند صعودی یا خنثی بزرگتر). در اینجا معامله گران به چند دسته بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم می شوند. در یک تقسیم بندی روندهای بالاتر از شش ماه را روندهای بلند مدت، روندهای بین سه هفته تا شش ماه را روند های میان مدت و روندهای کمتر از سه هفته را روند کوتاه مدت می نامند.( البته در برهه های مختلف زمانی و با توجه به هر بازار و نوع معاملاتش این تقسیم بندی ها انجام می شود و ثابت هم نیستند). 

Untitled1

خط روند صعودی و نزولی:  خط روند صعودی خط موربی است که انتهای موج های نزولی را به یکدیگر متصل می کند. خط روند نزولی نیز خط نزولی موربی است که با دو سقف رسم و در سقف سوم تایید می گردد. خطوط روند با دو نقطه رسم و با نقطه سوم تایید می شوند، تشکیل تریگر در نقطه سوم، خط را تایید می کند.

o

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x