مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
اثبات سهام چیست

اثبات سهام چیست و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

روش اثبات سهام روشی برای حفظ امنیت شبکه های بلاک چین است و این روش می تواند جایگزینی برای روش اثبات کار یا استخراج شود. در این روش افراد می توانند در کار تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک شرکت کنند و ارز دیجیتال اصلی را بخرند و به شبکه اختصاص دهند.

اثبات سهام (POS) و الگوریتم آن چیست؟

روش اثبات سهام روشی برای حفظ امنیت شبکه های بلاک چین است و این روش می تواند جایگزینی برای روش اثبات کار یا استخراج شود. در این روش افراد می توانند در کار تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک شرکت کنند و ارز دیجیتال اصلی را بخرند و به شبکه اختصاص دهند. در قبال این کار شبکه هم با توجه به میزان دارایی ها و زمان قفل شدن دارایی ها با همان ارز پاداش می دهد.

 

روند کار در روش Proof Of Stake

در روند الگوریتم اثبات کار ماینرها با حل مسائل ریاضی پاداش دریافت می کردند ولی در اثبات سهام ماینر یک بلاک به طور قطعی انتخاب می شود و هر کسی نسبت به دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه شریک می شود.

در این روش دیگر نیازی به سخت افزارها و یا مصرف برق نیست.

در واقع می توان روند کار را به صورت زیر شرح داد:

دارندگان ارز دیجیتال همه یا مقداری از ارزدیجیتال خود را به شبکه اختصاص می  هند. بعد از آن، آن ها اعتبار سنجی بلاک ها را شروع می کنند. هر کس مقدار بیشتری از آن ارز را داشته باشد تعداد بیشتری بلاک را تایید می کند و پاداش بیشتری دریافت می کند.

بیشتر بخوانید: درباره ارز دیجیتال اتریوم چه می دانید؟

اثبات سهام

 

الگوریتم اجماع اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام (Proof Of Stake) یا «PoS» نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین است. ابتدا باید بدانیم الگوریتم اجماع چیست؟

الگوریتم اجماع (Consensus) روشی است که مشارکت‌ کنندگان در یک شبکه غیرمتمرکز بر اساس آن با هم توافق می‌کنند و بر سر تراکنش‌ها و بلاک‌ها به اجماع واحد می‌رسند.

در یک شبکه غیرمتمرکز بلاک چینی همه می توانند در کنترل شبکه سهم داشته باشند و می توان گفت همه مالک شبکه هستند. حال سوالی که پیش می آید این است که امنیت چه می شود؟

راه حلی که برای این مسئله وجود دارد الگوریتم اجماع است. الگوریتم اجماع شامل قوانین و شرایطی است که با آن مشارکت‌کنندگان می‌توانند از صحت کار شبکه اطمینان حاصل کنند.

مثلاً در بیت کوین الگوریتم اجماع این شبکه اثبات کار (Proof of Work) نام دارد. طبق این الگوریتم که همان قانون است، هر کس بخواهد در کار تولید بلاک شرکت کند، باید با پرداخت بهایی (که در اینجا قدرت پردازش و مصرف برق) درست‌کاری خود را اثبات کند و در کنار سایر اعتبارسنج‌ها (ماینرها) برای کسب پاداش رقابت کند. به این ترتیب اگر کسی بخواهد فعالیت مخربی روی شبکه بیت کوین انجام دهد، مجبور است قدرت پردازشی بیش از افراد درست‌کار (تمام ماینرهای دیگر) فراهم آورد که به هیچ‌ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و منطقی نیست.

بیشتر بخوانید: تمام چیزهایی که درباره ارز دیجیتال باید بدانید

طبق الگوریتم اثبات سهام، اعتبارسنج‌هایی که می‌خواهند در کار تولید بلاک شرکت کنند و پاداش بگیرند، باید توکن‌های بومی شبکه را بخرند و به شبکه اختصاص دهند یا به عبارت دقیق‌تر «سهام‌گذاری» (Stake) ‌کنند. سهام‌گذاری از طریق قفل‌کردن توکن‌ها در بلاک چین و به‌ منظور ایجاد و تأیید بلاک‌ها انجام می‌شود. اعتبارسنج‌ها به‌ طور مستقیم و به‌ تناسب میزان سهام‌گذاری‌ خود، پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش بر اساس بازده سرمایه‌گذاری (ROI) است و نودها (node) یا همان اعتبارسنج‌ها را تشویق می‌کند تا کار اعتبارسنجی شبکه را انجام دهند.

با توجه به این الگوریتم اگر کسی بخواهد به شبکه حمله کند، مجبور است بخش عمده‌ای از توکن‌های یک شبکه (مثلا ۴۰ درصد کل توکن‌ها) را تهیه کند که با توجه به اصل عرضه و تقاضا چنین کاری بسیار مشکل است. همچنین با وقوع حمله احتمالاً قیمت آن توکن‌ها سقوط خواهد کرد و در حقیقت اولین فردی که ضرر می‌کند خود مهاجم است.

 

نقاط قوت و ضعف در الگوریتم گواه اثبات سهام

هر الگوریتمی دارای نقاط ضعف و قدرت مخصوص به خود است که الگوریتم POS نیز از این بابت مستثنی نیست.

نقاط قوت

  • مهمترین نقطه قوت این الگوریتم عدم نیاز به مصرف مقادیر زیادی انرژی است.
  • عدم نیاز به تولید کوین‌های بیشتر به منظور پاداش دادن به ماینرها
  • کاهش خطر متمرکز شدن شبکه و حمله ۵۱ درصد
  • عدم نیاز به خرید دستگا‌ه‌های سخت افزاری و امکان برداشت موجودی استیک شده در هر زمان
  • عدم تاثیر قیمت کوین شبکه در میزان درآمد کاربران آن

نقاط ضعف

  • به دلیل استیک کردن کوین در سیستم، گردش کوین‌ها محدود شده و کاربری آن کم می‌شود
  • دسترسی کمتر به دارایی‌ها زیرا برای به دست آوردن سود بیشتر باید کوین‌ها را درون شبکه نگهداری کنید.

 

مقایسه DPoS و PoS

علی‌رغم اینکه ساختار کلی سیستم Proof Of Stake و اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) شبیه به هم است، اما DPoS یک سیستم رای دهی و دموکراتیک نوین را در خود جا داده است و نمایندگان انتخاب شده موظف به تایید بلوک‌ها هستند.

از آنجا که در این سیستم از رای‌گیری استفاده می‌شود، نمایندگان باید در تایید تراکنش‌ها صادق باشند، در غیر این صورت اعتبار خود را بین رای دهندگان از دست می‌دهند. به صورت کلی، بلاک چین‌های مبتنی بر DPoS دارای سرعت و مقیاس‌پذیری بالاتری نسبت به PoS هستند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید راجع به بیت کوین بدانیم

پییِرکوین (Peercoin) اولین ارز دیجیتالی بود که مدل اجماع اثبات سهام را در مقیاسی کامل اجرا کرد و اکنون پولکادات، ایاس، تزوس، کاردانو و ده‌ها ارز دیجیتال بزرگ دیگر از اثبات سهام یا شکل تغییریافته آن استفاده می‌کنند. اتریوم بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی است که تصمیم دارد از اثبات کار به اثبات سهام کوچ کند.

اثبات سهام با مصرف کمتر انرژی، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند. این نکته در مقایسه با الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) که در بیت کوین به کار گرفته می‌شود، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اثبات کار نیازمند صرف انرژی قابل‌توجهی است.

علاوه بر این، اثبات سهام شبکه را مقیاس‌پذیرتر هم می‌کند و در زنجیره‌های مبتنی بر این الگوریتم شاهد تراکنش‌های ارزان‌تر و سریع‌تری خواهیم بود.

 

 

امیدواریم مطلب اثبات سهام و الگوریتم آن چیست؟ برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x