مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

اعمال ماه ربیع الاول

این ماه در بین شیعیان به ماه شادی و سُرور معروف است. میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، امام صادق علیه السلام و آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در این ماه واقع شده‌اند.

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک؛ میخواهیم در این مطلب با اعمال ماه ربیع الاول بیشتر آشنا شویم.

اعمال ماه ربیع الاول

 

شب اول ماه ربیع‌ الاول

سال سیزدهم بعثت، مبدأ هجرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از مکه معظّمه به مدینه منوّره بود و در آن شب ایشان در غار ثور پنهان شدند و حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای فدا کردن جان خود به جای آن حضرت خوابید و از شمشیرهای قبایل مشرکین پروا نکرد و برتری خود و مواسات و برادری خویش را با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به تمام جهانیان آشکار ساخت و آیه کریمه: «وَ مِنَ النّٰاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغٰاءَ مَرْضٰاتِ اللّٰهِ؛ و از مردم کسی [چون علی‌‌بن‌‌ابی‌طالب علیه السلام] است که جانش را برای به‌دست‌آوردن خشنودی خدا می‌فروشد.» در شأن ایشان نازل شد.

اعمال ماه ربیع الاول

 

اعمال روز اول ماه ربیع‌ الاول

 

علما فرموده‌اند: برای شکر نعمت سلامتی رسول خدا و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهما، مستحب است روزه بگیرند و زیارت آن دو بزرگوار در این روز بسیار مناسب است؛ سید در کتاب «اقبال» برای این روز دعایی روایت فرموده است.
در این روز به قول شیخ کفعمی حضرت عسکری علیه‌السلام وفات یافت، ولی قول مشهور روز هشتم است و شاید ابتدای بیماری آن حضرت در چنین روزی بوده است.
اعمال ماه ربیع الاول
اعمال ماه ربیع الاول

 

اعمال ماه ربیع الاول

 

اعمال روز هشتم ماه ربیع الاول

سال دویست‌ و شصت شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام اتّفاق افتاد و حضرت صاحب‌الامر صلوات‌الله‌علیه به منصب جلیل امامت نائل گردید، زیارت این دو بزرگوار در این روز بسیار مناسب است.

اعمال ماه ربیع الاول

 

روز نهم ماه ربیع الاول

 

روز عید بزرگ است و روز عید بقر است و برای آن شرح مفصلی است که در جای خود ذکر شده است.
در روایتی آمده: هر که در این روز چیزی انفاق کند، گناهانش آمرزیده می‌شود و گفته‌اند: در این روز مستحب است: خوراندن غذا به برادران مؤمن و خشنود گرداندن ایشان و توسعه دادن در نفقه بر اهل و عیال و پوشیدن جامه‌های نو و شکر و عبادت حق‌تعالی.
این روز، روز برطرف شدن غم‌ها و روز بسیار شریفی است و چون روز هشتم ماه شهادت امام عسکری علیه‌السلام بوده و این روز، روز اول امامت حضرت صاحب‌الزمان ارواح العالمین فداه است، سبب مزید شرافتش خواهد بود.

اعمال ماه ربیع الاول

 

 

اعمال روز دوازدهم ماه ربیع‌ الاول

 

به قول جناب کلینی و مسعودی و مشهور بین عامّه، ولادت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در این روز بوده است و در آن دو رکعت نماز مستحب که در رکعت اول پس از سوره «حَمد» «سه مرتبه» سوره «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» و در رکعت دوم «سه مرتبه» سوره «توحید» خوانده می‌شود.
و در این روز رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به مدینه وارد شد و شیخ فرموده: در چنین روزی در سال صد و سی‌ و دو حکومت بنی مروان به پایان رسید.

اعمال ماه ربیع الاول

 

 

روز چهاردهم ماه ربیع‌ الاول

در سال شصت‌ و چهار یزید بن معاویه به‌سوی درکات دوزخ شتافت؛
در کتاب «اَخبارُ الدُّوَلِ» آمده است که یزید به بیماری «ذاتُ الجَنبِ» در منطقه حوران از دنیا رفت، جنازه پلیدش را به دمشق آوردند و در باب صغیر به خاک سپردند و محل قبرش هم‌اکنون محل انباشتن زباله است، سن او در زمان مرگ سی‌وهفت سال بود و سه سال‌ و نه ماه حکومت کرد؛ انتهی.

اعمال ماه ربیع الاول

 

شب هفدهم ماه ربیع‌ الاول

شب ولادت حضرت خاتم انبیا و شب بسیار مبارکی است و سید نقل کرده که در چنین شبی یک سال پیش از هجرت، معراج آن حضرت واقع شد.

اعمال ماه ربیع الاول / در اعمال روز هفدهم ربیع الاول
اعمال ماه ربیع الاول

اعمال ماه ربیع الاول

 

اعمال روز هفدهم ربیع الاول (روز میلاد حضرت رسول)

 

بنا بر مشهور بین علمای امامیه، روز ولادت با سعادت حضرت خاتم انبیا محمّدبن‌عبدالله صلی‌الله‌علیه‌وآله است و معروف است که ولادت با سعادتش در مکه معظمه، در خانه خود آن حضرت، در روز جمعه هنگام طلوع فجر در عام‌الفیل در ایام سلطنت انوشیروان بود [مرحوم حاج شیخ عباس (ره) در متن کتاب از انوشیروان به عنوان انوشیروان عادل یاد کرده و در حاشیه آن توجیهی را در رابطه با عدالت او از مجلسی اول نقل کرده است، ولی با مراجعه به کتب تاریخی به‌ویژه شاهنامه فردوسی این معنا به دست می‌آید که انوشیروان آتش‌پرست از متکبران و ستمگران به ملت ایران بوده و در سه روز صد هزار نفر از مخالفان ستمکاری‌هایش را به وضع فجیعی کشت از این جهت، از آوردن کلمه عادل خودداری کردم و توجیه مجلسی اول را هم مردود می‌دانم. انصاریان.]
همچنین در این روز شریف در سال هشتاد و سه ولادت حضرت صادق علیه‌السلام اتفاق افتاد و باعث فزونی مزیت و برجستگی این روز گردید.
در هر صورت این روز، روز بسیار شریفی است و برای آن چند عمل وارد است:

 

اوّل در اعمال روز هفدهم ربیع الاول:

 

غسل.

 

دوم در اعمال روز هفدهم ربیع الاول:

 

روزه گرفتن که برای آن فضیلت بسیاری است و روایت شده: هر که این روز را روزه بگیرد، خدا ثواب روزه‌ی یک سال را برای او بنویسد و این روز، یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است. 

 

سوّم در اعمال روز هفدهم ربیع الاول:

 

«زیارت حضرت رسول» صلی‌الله‌علیه‌وآله از نزدیک و «زیارت آن حضرت» از راه دور.

 

چهارم در اعمال روز هفدهم ربیع الاول:

 

«زیارت امیرالمؤمنین» علیه‌السلام به همان زیارتی که حضرت صادق علیه‌السلام زیارت کرده و به محمّد بن مسلم تعلیم داده و در «باب زیارات» ان‌شاالله خواهد آمد.

 

پنجم در اعمال روز هفدهم ربیع الاول:

 

هنگامی‌که روز بالا آمد، دو رکعت نماز بخواند که در هر رکعت، پس از سوره «حَمد» «ده مرتبه» سوره «قدر» و «ده مرتبه» سوره «توحید» و بعد از سلام در مصلّای خود بنشیند و این دعا را بخواند:
«اللهم أنت حی لا تموت.. إلى آخره»

[خدایا تو زنده‌ای هستی که هرگز نمیری] و این دعای مبسوطی است، چون سندش را منتهی به معصوم ندیدم، مراعات اختصار را مهم‌تر دیدم، هرکه خواهان است، به «زاد العماد» مراجعه کند.

ششم در اعمال روز هفدهم ربیع الاول:

 

لازم است مسلمانان این روز را بزرگ بدارند و تصدّق و خیرات کنند و مؤمنان را خوشحال سازند و به زیارت مشاهد مشرّفه روند. سید در «اقبال» شرحی از لزوم بزرگداشت این روز ذکر کرده و فرموده است:
من طایفه‌ای از نصاری و جمعی از مسلمانان را یافتم که بزرگداشت فوق‌العاده‌ای از روز ولادت عیسی علیه‌السلام داشتند و تعجّب کردم که مسلمانان روز ولادت پیامبرشان را که بزرگ‌ترین همه انبیاست و به این مرتبه از عظمت است، چگونه رضایت دهند که آن را بسیار بی‌مایه‌تر از بزرگداشت نصاری، نسبت به ولادت مسیح برگزار کنند!

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x