مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

برترین نوآوران تاریخ که خدمات زیادی به جهان ارائه کردند (قسمت دوم)

موفقیت

برترین نوآوران تاریخ که خدمات زیادی به جهان ارائه کردند

در طول تاریخ بشر همیشه افرادی وجود داشته اند که فراتر از زمان خود عمل کرده و توانسته اند از حالت مصرف کنندگی صِرف خارج شده و چیزی به این عالم اضافه کنند. در این بین کسانی وجود دارند که با اختراعات خود زندگی راحت تری را برای بشر به ارمغان آورده اند. در این مقاله به معرفی چند تن از این افراد می پردازیم. با تحلیلک همراه باشید.

برادران رایت

wright brothersچه طور ممکن است دو برادر حلب ساز اختراعی را به ثبت برسانند که در حالت عادی، تنها یک کمپانی قدرتمند با منابع انسانی و مالی قابل توجه از پس آن برمی آید؟ ساده ترین پاسخ به این سؤال پشتکار پایان ناپذیر است.

در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی برادران رایت بالاخره نخستین پرواز با یک هواپیمای موتوردار قابل هدایت را انجام دادند.

ویلبر و اورویل رایت دو برادر از شهر دیتون ایالت اوهایو آمریکا بودند که در محل زندگی خود به تعمیر دوچرخه می پرداختند. آنها در کودکی تحت تأثیر اختراعات آلفونس پناود فرانسوی که یکی از پیشگامان علم هوانوردی بود قرار گرفتند و زمانی که بزرگ شدند، رؤیای ساخت یک ماشین پرنده واقعی را دنبال کردند.

البته پیش از برادران رایت، بسیاری از ماجراجویان و مخترعان نیز اقدام به ساخت هواپیما کرده بودند؛ اما این دو برادر نوآور آمریکایی که علوم مهندسی را خود فراگرفته بودند، پس از هر شکست دوباره به تخته های طراحی باز می گشتند و به رفع نواقص طرح می پرداختند.

در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی برادران رایت بالاخره نخستین پرواز با یک هواپیمای موتوردار قابل هدایت را انجام دادند و دو سال بعد از اولین هواپیمای کاربردی دنیا رونمایی کردند. ابداعی که سرآغاز صنعت هوانوردی بود و کره زمین را به دنیای کوچکتری تبدیل کرد.

131216171958 08 wright brothers

گالیلئو گالیله

گالیله اختراعات و اکتشافات بسیاری داشت اما مهمترین شاخصه این نوآور ایتالیایی، پرسشگری و به چالش کشیدن علوم و باورهای رایج بود. او در ۱۵ فوریه سال ۱۵۶۴ میلادی در شهر پیزا به دنیا آمد و پدرش یکی از موسیقیدانان برجسته زمان بود.

شاید شاخص ترین و با اهمیت ترین اختراع گالیله، تلسکوپ او باشد که بر اساس طرح دوربین های تک چشمی دانشمندان هم عصرش ساخت. البته دوربین های مذکور توانایی بزرگنمایی ۳ برابری داشتند، حال آن که اختراع گالیله بزرگنمایی ۲۰ برابری داشت و به او اجازه می داد اجرام آسمانی را با دقت مورد مطالعه قرار دهد.

گالیله با استفاده از همین وسیله توانست ناهمواری های سطح ماه را بررسی کند، چهار قمر بزرگ سیاره مشتری را ببیند و یک ابرنواختر را مشاهده نماید. اینگونه اکتشافات کمک کردند که گالیله نظریه خورشید مرکزی کوپرنیک را اثبات کند و تئوری حاکم، مبنی بر مرکزیت زمین در عالم، را زیر سؤال ببرد.

galileo galilei

البته طبق معمول سخنان این دانشمند به مذاق کلیسای کاتولیک خوش نیامد و آنها گالیله را تکفیر کرده و به زندان انداختند. اما بعدها در مجازاتش تخفیف قائل شده و گالیله را تا سال ۱۶۴۲ و پایان زندگی در خانه اش در توسکانی حبس کردند.

منبع: Tech Radar

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x