اما شب هنگام انزوای از خلق و انقطاع از مشاغل روز است که انسان را به خلوت و وحدت می کشاند و خلوت و وحدت به توحد می رسانند، و تا انسان به توحد نرسیده است به اداراکات عقلی و سیر انفسی نائل نمی گردد که تعلّق با تعقّل جمع نمی شود.

ادامه ی قسمت اول

۸-شب است که اهل الله را اویس قرنی مشهد می سازد که گاهی در سجده اند و گاهی در رکوع، و گاهی در قیام اند و گاهی در قعود و گویند ایکاش از اول تا آخر عالم یک شب بود و ما آن یک شب را در سجده بودیم «اَمّن هو قانت اناء اللیل ساجداً و قائماً یحذر الآخره».

۹-شب را زمان معراج زمان قرار داده اند که تا عبد در عوالم وجودی بی انتها به سیر و سفر بپردازد که «سبحان الذی بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الأقصی» در این سیرش به هر آنچه که مقصود وی است بدان دست یابد.

۱۰-شب وقت مواعده ی حق با کلیمی مشربان است که «واذ واعدنا موسی اربعین لیلاً» در میقات شب، عاشقان، لباس احرام بر تن کنند و لبیک گویان «ربّ ارنی انظر الیک» را نغمه شبآهنگ خویش قرار دهند و با دو بال علم و عمل تا بر دوست پرواز کنند.

۱۱-شب سکوت آورد که سکوت از سفره ی رحمت رحیمیه حق محسوب می گردد.

۱۲-شب، تنزل ملائکه الله و بلکه قرآن را در پی دارد که «إنّا انزلناه فی لیله القدر».

الهی نامه علامه حسن زاده آملی
علامه حسن زاده آملی

۱۳-شب، درد صاحبان دل را ظهور می دهد و آنان را به نعمت عظمای اسم اعظم «آه آه آه» مترنم می کند که آنان را جز آه در بساط نیست لذا گویند: الهی از من آهی و از تو نگاهی.

بخوانید!
شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی : خاطره ای از جناب سید حیدر آملی

۱۴-در شب درهای رحمت الهی را باز کنند و همگان را باز کنند و همگان را به ارتزاق از نعمت حضور و مجالست با ربّ ودود دعوت نمایند.

بالاخره آنکه انسانیت را طالب است دست طلب بر دامن شب است تا خویش را ببیند و به تماشای آنچه که در خود کاشته است بپردازد. و شب بود که پسر عامری را مجنون کرد، و نجم آملی را عاشق لیلی آفرین قرار داد. فتدبر.

ادامه دارد…..

شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی از استاد صمدی آملی

مجله اینترنتی تحلیلک

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید