مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تومور حاملگی دندان

تومور حاملگی دندان چیست و زمان مراجعه به دندانپزشک

تومور حاملگی دندان خطرناک نیست و بعد از بارداری کم کم کوچک شده و گاهی از بین می رود و در صورت باقی ماندن نیاز به جراحی دارد.

تومور حاملگی دندان چیست؟

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران در مراقبت از دندان ها است. در این دوران دندان ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

معمولا خانم های باردار مصرف مواد قندی و شیرینی ها و همچنین مقدار و تعداد دفعات مصرف غذا را نیز افزایش می دهند. مواد قندی یکی از عوامل پوسیدگی محسوب می شود.

استفراغ های پی در پی در دوران بارداری باعث اسیدی شدن محیط دهان شده و مینای دندان را ضعیف می کند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث ایجاد پوسیدگی و بیماری لثه می شود. از شایع ترین بیماری های لثه، تورم و قرمز شدن لثه است. تورم باعث ملتهب و قرمز شدن لثه دور دندان می شود که به طور معمول از ماه دوم بارداری آغاز می شود.

این بیماری در افرادی که بهداشت ضعیف و جرم دندان دارند ممکن است به سمت ضایعه ای پیش رود که به آن تومور حاملگی می گویند. این تومور می تواند خیلی برجسته شده و در جویدن غذا مشکل ایجاد کند و باعث خونریزی شود.

تومور حاملگی دندان
تومور حاملگی دندان

مراجعه به دندانپزشک برای درمان تومور حاملگی دندان

تومور حاملگی دندان خطرناک نیست و بعد از بارداری کم کم کوچک شده و گاهی از بین می رود و در صورت باقی ماندن نیاز به جراحی دارد.

در سه ماهه اول بارداری کار دندانپزشکی غیر اورژانسی به علت احتمال آسیب رسیدن به جنین و داشتن عوارض و همچنین استرس ناشی از کار و استفاده از داروها انجام نمی شود.

در سه ماهه دوم کارهای دندانپزشکی بدون خطر و درمان های پیشگیری انجام می شود.

در سه ماه آخر به علت وضعیت مادر و بزرگ شدن جنین و امکان فشار جنین به رگ های حیاتی مادر هنگام دراز کشیدن روی صندلی دندانپزشکی و ایجاد عوارض سعی می شود کارهای غیراورژانسی انجام نشود.

انجام رادیوگرافی در سه ماه اول ممنوع و در سه ماه دوم و سوم با استفاده از روپوش سربی و تمهیدات لازم و در صورت اورژانسی بودن انجام می شود.

تومور حاملگی دندان
تومور حاملگی دندان

بهتر است خانم ها قبل از بارداری نسبت به رفع مشکلات دندانی و لثه ای خود اقدام کنند و در دوران حاملگی از بهداشت خوبی برخوردار باشند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x