مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

آیا جرم گیری دندان ها باعث لق شدن آن ها می شود؟

متاسفانه فرهنگ غلطی که در جامعه رواج دارد این است که جرم گیری دندان ها باعث لقی آن ها می شود و یا اینکه مینای دندان را ضعیف می کند.

آیا جرم گیری دندان ها باعث لقی دندان می شود؟

متاسفانه فرهنگ غلطی که در جامعه رواج دارد این است که جرم گیری دندان ها باعث لقی آن ها می شود و یا اینکه مینای دندان را ضعیف می کند.

اما آنچه باعث لقی دندان می شود جرم دندان است نه جرم گیری! وجود جرم باعث تحلیل لثه و بافت های نگهدارنده دندان از سطح دندان به سمت ریشه می شود و در نتیجه سطح ریشه دندان از لثه عریان می شود و تا زمانی که جرم روی دندان باقی بماند و بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد، این تحلیل لثه و عریان شدن ریشه دندان پنهان بوده و پیشرفت می کند تا جایی که دندان کاملا لق شده و دیگر درمانی چاره ساز نخواهد بود.

جرم گیری دندان
جرم گیری دندان

چگونه جرم دندان باعث لق شدن دندان می شود؟

در واقع تشکیل جرم بر روی دندان ها باعث التهاب لثه می شود و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می رود. بدین ترتیب لثه که به طور طبیعی باید روی ریشه دندان بچسبد از دندان فاصله می گیرد و باعث تشکیل پلاک و جرم بیشتری روی سطح ریشه دندان می شود. با افزایش جرم و جدا شدن لثه از سطح دندان در اثر واکنش های آماسی و ایمنی که به دلیل وجود میکروب ها و فعالیت سیستم ایمنی بدن به وجود می آید، استخوان نگهدارنده اطراف دندان به تدریج از بین می رود و در نهایت دندان لق می شود.

پس بهتر است در اولین فرصتی که جرم تشخیص داده شد، دندان جرم گیری شده و بهداشت دهان رعایت شود.

جرم گیری دندان
جرم گیری دندان

حساس شدن دندان ها بعد از جرم گیری دندان

گاهی اوقات بعد از جرم گیری، دندان ممکن است به غذای سرد و گرم حساس شود که بیشتر به علت تحلیل لثه و عریان شدن ریشه به خاطر وجود جرم است. (قبلا جرم سطح ریشه را پوشانده بود) در نتیجه عریان شدن ریشه، دندان به سرما و گرما حساس شده که به مرور این حساسیت معمولا خود به خود برطرف خواهد شد و مشکلی ایجاد نمی نماید.

یادآور می شود که وجود جرم است که برای دندان ضرر دارد، نه جرم گیری پس برای سلامتی دهان و دندان خود به مطالب غیر علمی توجه نکرده و برای برطرف کردن مشکلات دندان و جلوگیری از لق شدن آن ها به متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: دندان قروچه در کودکان / عوارض آن و درمان دندان قروچه

 

با تشکر از دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مدیر
5 سال قبل

خیلی مطلب مفیدی بود. ممنونم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x