مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
حذف وعده های غذایی

حذف وعده غذایی و خوراکی برای کاهش وزن مفید است؟

حذف وعده غذایی صحیح نیست. گرسنگی کشیدن به اندازه پرخوری باعث چاقی و بیماری های مرتبط مثل کبد چرب، عصبانیت، استرس، پرخاشگری و ولع خوردن در وعده های بعدی می شود.

آیا حذف وعده غذایی و خوراکی برای کاهش وزن مفید است؟

چند نکته برای جایگزینی مواد غذایی و حذف وعده غذایی

جایگزینی برنج با نان هیچ کمکی به کاهش وزن نمی کند.

شاید یکی از دلایل جایگزینی برنج با نان که قابل دفاع باشد، این است که کسی که برنج می خورد ممکن است آن را پرچرب بپزد یا بعد از خوردن یک بشقاب برنج ته دیگ هم بخورد ولی در هر صورت این جایگزینی مزیت خاصی ندارد.

شام سبزیجاتی را به امید لاغری سریع و معجزه آسا نخورید. در بهترین حالت با خوردن سبزیجات فقط الگوی غذا خوردن خود را ترمیم کرده اید.

مجموعه کالری دریافتی در طول روز مهم است. غذای چاق کننده یا لاغر کننده وجود ندارد. هر ماده غذایی که اضافه بر کالری متناسب با وزن استفاده شود، ممکن است باعث چاقی شود.

حذف وعده غذایی
حذف وعده غذایی برای کاهش وزن

کیک ها اکثراً دارای چربی های اشباع و ترانس بالا هستند و اصلا برای مصرف جایگزین رژیم توصیه نمی‌شود.

دمنوش ها مزیتی برای ایجاد کاهش وزن ندارند و تنها کاربرد آن ها تامین مایعات و آب بدن و آنتی اکسیدان ها به صورت جزئی و تغییر متابولیسم بدن است؛ مثلاً چای سبز به خاطر داشتن کافئین و کلروژنیک اسید و آنتی اکسیدانت ها.

خوردن شیر و خرما به جای ساعت شام یا صبحانه اگر به صورت همیشگی و عادتی نباشد، موردی ندارد ولی اگر به قصد لاغر شدن مصرف می‌کنید باید گفت که یک لیوان شیر بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوکالری بر حسب میزان چربی و سه عدد خرما (یک واحد میوه) معادل ۶۰ کیلوکالری، یعنی جمعاً ۲۱۰ کیلو کالری انرژی دارد.

صبحانه های معمول ایرانی ها که خیلی هم اهل صبحانه خوردن نیستیم! حدوداً ۲۰۰ تا ۳۰۱۰ کیلو کالری انرژی دارد.

حذف وعده غذایی
حذف وعده غذایی برای کاهش وزن

آیا حذف وعده غذایی یا مواد غذایی باعث لاغری می شود؟

حذف وعده غذایی صحیح نیست. گرسنگی کشیدن به اندازه پرخوری باعث چاقی و بیماری های مرتبط مثل کبد چرب، عصبانیت، استرس، پرخاشگری و ولع خوردن در وعده های بعدی می شود.

خیلی از مطالعات علمی دلیل این مشکلات مرتبط با گرسنگی را به هورمون های بدن از جمله کورتیزول، انسولین، سروتونین تستوسترون و … نسبت می دهند.

به علاوه این کار باعث می شود که از ادامه رژیم گرفتن دلسرد شوید.

بیشتر بخوانید: شیر سویا و خواص این ماده غذایی مقوی

گرسنگی دادن به بدن باعث استپ وزنی و کاهش متابولیسم بدن می‌شود.

توجه کنید نان یا هر خوراکی دیگری اگر اضافه دریافت کنید چاق می‌شوید. پس نان عامل چاقی نیست.

روغن زیتون یا روغن های دیگر از از نظر کالری هیچ فرقی ندارند. (هر گرم ۹ کیلوکالری انرژی) روغن زیتون اگر در مقدار مساوی با سایر روغن ها جایگزین شود فقط مفید است و در غیر این صورت اصلا استفاده از روغن زیتون مزیتی ندارد و حتی باعث افزایش وزن می‌شود.

حذف وعده غذایی

حذف وعده غذایی برای کاهش وزن

حذف کامل چربی ها اشتباه محض است. بدن برای تامین اسیدهای چرب ضروری و برای جذب ویتامین های محلول در چربی و تأمین کالری روزانه ۲۰ تا ۳۰ درصد چربی در رژیم نیاز دارد.

حذف صبحانه باعث افزایش گرسنگی تا وعده ناهار شده ولع پرخوری در وعده ناهار بیشتر می‌شود.

در مورد حذف کربوهیدرات هایی مثل برنج و نان در شب باید گفت، هیچ تاثیری در کاهش وزن ندارد و صرفا شاید برخی از رژیم درمانگران برای ایجاد تنوع در رژیم این کار را انجام دهند.

جایگزین برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید مزیت خاصی ندارد و موجب لاغری نمی شود. برنج قهوه ای از نظر میزان کالری با برنج سفید تفاوت زیادی ندارد (شاید در حد ۵ کالری در هر ۱۰۰ گرم که قابل چشم پوشی است) از نظر مواد مغذی و ویتامین ها املاح شاید مصرف برنج قهوه‌ای بهتر باشد و اثر سیرکنندگی بیشتری داشته باشد، اما همین مقدار جزئی املاح و ویتامین ‌ها و فیبرها را با اضافه کردن حبوبات و سبزیجات به برنج سفید می توان تامین کرد.

مردم کشورهایی مثل ژاپن و آسیای شرقی (چون خاستگاه برنج آسیای شرقی است) بیشترین مصرف برنج و مردم کشورهای غربی مثل آمریکا کمترین میزان مصرف برنج را دارند. ولی مردم ژاپن تناسب اندام به مراتب بیشتر از مردم آمریکا که دچار هم چاقی هستند، دارند؛ پس برنج عامل چاقی نیست.

بیشتر بخوانید: روش های کنترل ریزه خواری

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x