مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی شیر مادر 1403

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳ به همراه مطالب مفید و جذاب

همه ساله اول آگوست که به‌نام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی شیر مادر 1403 را به همراه مطالب مفید و جذاب درباره شیر مادر برای شما آورده ایم.

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳ به همراه مطالب مفید و جذاب

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، همه ساله اول آگوست که به‌نام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳ را به همراه مطالب مفید و جذاب درباره شیر مادر برای شما آورده ایم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید…

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

روز جهانی شیر مادر 1403
روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳ مصادف با پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۲۵ محرم ۱۴۴۶ و ۱ آگوست ۲۰۲۴ است.

همه ساله اول آگوست که به‌نام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. هدف از نامگذاری این روز، تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان بهداشت جهانی و یونیسف همه ساله از ۱۰ تا ۱۶ مرداد به عنوان هفته جهانی و روز جهانی شیر مادر تعیین شود.

در سال۱۹۹۰ سیاست‌گذاران یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، با همکاری دو کشور آمریکا و سوئد، از ۷ تا ۱۰  مرداد جلسه‌ای را در محلی به نام سپدال دگلی اینوچنتی ایتالیا برگزار کردند تا برای تغذیه نوزاد با شیر مادر اصول و استانداردهای جهانی تنظیم کنند.

نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه‌ای بود که به نام محل برگزاری این گردهمایی، به «اعلامیه اینوچنتی» مشهور است و هر سال در سالگرد تصویب این اعلامیه با انتخاب یک شعار برای بالا بردن آگاهی همگان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و ترویج آن در سراسر جهان تلاش می‌شود.

برای نمونه شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ «حمایت همه‌جانبه از مادران برای تداوم تغذیه با شیر مادر» و شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۶ «پشتیبانی از مادران برای شیردهی در هر زمان و مکان» بود.

هدف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ شیردهی و شیردهی منحصر به فرد برای حداقل شش ماه اول از زندگی نوزاد است.

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

روز جهانی شیر مادر 1403
روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

مطالب زیادی در مورد فواید بی شمار شیر مادر وجود دارد و اگر بخواهیم همه آن موارد را در یک جمله خلاصه کنیم، باید در نظر داشته باشیم که همه مواد غذایی موجود در جهان مشترک بین انسان و حیوانات است و «تنها» ماده غذایی که برای «انسان» خلق شده است، «شیر مادر» یعنی «شیر انسان» است.

فواید شیردهی برای مادر و کودک

شیردهی به سلامتی مادر خیلی کمک می کند و باعث پیشگیری از بیماری های متعدد از جمله پوکی استخوان، انواع بیماری های بدخیم، مشکلات روحی و … می شود و همچنین کمک می کند مادر اضافه وزن دوران بارداری را به طور سریع تر و سالم تر از دست بدهد.

شیرمادر باعث افزایش قدرت ایمنی و بهره هوشی کودک می شود و علاوه بر ده ها فایده در سنین کودکی، نقش موثری در پیشگیری از بیماری های مزمن غیر واگیر در سنین بزرگسالی وی دارد. شیر مادرخواران در آینده خیلی کمتر دچار گرفتگی رگ های قلب، پرفشاری خون، دیابت، پوکی استخوان، بیماری های بدخیم و … می شوند.

تماس پوستی با پوست شیرخوار و مادر بلافاصله پس از تولد و شروع تغذیه با شیر مادر از همان ساعات اول زندگی و ادامه تغذیه با شیر مادر و تماس مکرر کودک با بدن مادر در جریان شیردهی، موجب احساس آرامش و تحکیم پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار می شود.

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

مواد غذایی مناسب برای شیردهی

میوه های فصل، تخم مرغ، آب و مایعات، سبزیجات دارای رنگ سبز تیره، شیر و لبنیات، انواع گوشت سفید و قرمز، غلات سبوس دار و انواع حبوبات.

مواد غذایی نامناسب برای شیردهی

انواع شیرینی، ادویه های خیلی تند، مرکبات خیلی ترش، مواد حاوی کافئین مانند قهوه و نوشابه، الکل، سیر و برخی سبزیجات معطر که ممکن است بوی شیر را تغییر دهد.

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

روز جهانی شیر مادر 1403
روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

روز جهانی شیر مادر ۱۴۰۳

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x