مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روستای درک / روستای درک چابهار

روستای درک چابهار محل تلاقی کویر و دریا

این منطقه به دلیل برخورداری از 4 نوع ساحل ماسه ای، مرجانی، شنی و صخره ای در طول تنها 6 کیلومتر خط ساحلی مشهور شده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی روستای درک چابهار استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

روستای درک / روستای درک چابهار
روستای درک چابهار

معرفی روستای درک چابهار

روستای درک چابهار (دَرَک) از مناطق شگفت انگیز استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه به دلیل برخورداری از ۴ نوع ساحل ماسه ای، مرجانی، شنی و صخره ای در طول تنها ۶ کیلومتر خط ساحلی مشهور شده است.

روستای درک کجاست؟

روستای درک چابهار در بخش زرآباد قرار گرفته است. دَرَک با مرکز شهرستان کنارک ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در بخشی از جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک است. این منطقه نزدیک ترین نقطه سیستان به تنگه هرمز است.

بیشتر بخوانید: معرفی جنگل حرا چابهار

مردم روستای درک زرآباد چابهار بلوچ هستند و به زبان بلوچی صحبت می کنند و اگر به این منطقه سفر کنید، به واقع گمان می کنید به یک کشور دیگر رفته اید چون احتمالا زبان شما را به درستی متوجه نشوند.

روستای درک / روستای درک چابهار
روستای درک زرآباد

لباس آن ها از نوع لباس های سیستان و بلوچستان و لباس های بلوچی است. زن ها لباس های سوزن دوزی شده با طرح های رنگارنگ می پوشند و دامن ها و روسری های بلندی دارند.

خاص ترین ساحل های دَرَک آنجایی است که ناگهان از پشت رمل ها و تپه های ماسه ای، آب های نیلگون نمودار می شود.

در نزدیکی ساحل و درست چند متر آن طرف تر انواع درختان گرمسیری و جنگلی به چشم می خورد؛ آن هم با درختانی که از آب های شیرینِ چاه ها آبیاری می شوند و کاملا از آب های شور دریای عمان بی نیازند.

این همه تضاد در این فاصله نزدیک، هم بسیار زیباست هم بسیار شگفت انگیز و خیره کننده است.

روستای درک زرآباد / روستای درک چابهار
روستای درک زرآباد

روستای درک چابهار از چاه های آب شیرین برخوردار است. آب های زلال و قابل شرب این روستا علاوه بر مصرف برای نوشیدن، در کشت و زرع نیز به کار می رود. همین موضوع سبب شده که جنگل های حرا و انواع پوشش گیاهی و نخلستان مثل درختان چش، انجیرمعابد، نخل سبز رنگ، هندوانه، ذرت و غیره در این منطقه رشد کند و مناطقی جنگلی را پدید بیاورد.

در بخش های دیگری از روستا منظره شگفت انگیز پیوستن رمل های ماسه ای و کویر بی آب و علف به دریای عمان را شاهد هستیم.

روستای درک / روستای درک چابهار
روستای درک چابهار

گردشگران هنگامی که از رمل های ماسه ای و تپه های کویری بالا می روند، ناگهان در آن برهوت با آبی دریا روبرو می شوند و از تماشای این منظره حیرت انگیز لذت می برند.

بیشتر بخوانید: شهر سوخته زاهدان از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

روستای درک چابهار تنها ساحل متصل به کویر به شمار می رود. خور باستانی گالک، ۶ کیلومتر طول و ۵۲ هکتار مساحت دارد. سواحل ماسه ای و بدون سنگ درک جزو برترین سواحل چابهار به شمار می روند.

بخش دیگری از ساحل درک که بخشی از ساحل مکران به شمار می رود، ساحل صخره ای است. این ساحل به دلیل نزدیک شدن آب دریا به کوه، شکل گرفته و مثل دیگر مناطق چابهار صخره هایی درست در مقابل آب شکل داده است. موج های خروشان دریای عمان در برخورد با این بخش های سنگی سر و صدای زیادی به پا می کنند و هیجان و پویایی را به روستا بر می گردانند.

روستای درک / روستای درک چابهار
روستای درک چابهار

ساحل های مرجانیِ روستای درک چابهار در نزدیکی ساحل شنی قرار دارد.

جالب است بدانید که ساحل دَرَک، پاک ترین ساحل کشور است و در طول کرانه آن هیچ زباله ای یافت نمی شود.

شب های درک دیدنی است. از یک سو می توان آسمان پر ستاره را به تماشا نشست و از سوی دیگر کنار دریا از منظره غروب آفتاب لذت برد.

سواحل ماسه ای روستای درک علاوه بر جنبه تفریحی از خاصیت درمانی نیز برخوردارند. شن های کنار ساحل، تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: کوه های مریخی چابهار (کوه های مینیاتوری)

درک یا درگ گویا در زبان محلی به معنی سکونت در کنار دره است. رفتن به درک برای عاشقان طبیعت می‌تواند آرزوی یک سفر هیجان‌انگیز باشد.

روستای درک / روستای درک چابهار
روستای درک چابهار

در نزدیکی روستای زرآباد، پلاکاردهای موقت، مسافران کنجکاو را به سمت درک هدایت می‌کند. جاده رسیدن به درک را باید جاذبه‌ دیگری دانست. جاده پرتلاطمی که از میان کوه ‌های فرسایش یافته زیبا با نماهای بکر می‌گذرد و در مقصد، گردشگران را هیجان‌زده می‌کند. از سربالایی فرعی ساحل درک تنها رمل‌های شنی، نخل دریا پیداست.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x