مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
الیف شافاک

زندگینامه الیف شافاک نویسنده کتاب ملت عشق

این روزها کتاب ملت عشق در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده و مطالب این کتاب از چهل قانون شمس گرفته تا... فراوان به اشتراک گذاشته می شوند. در این مطلب می خواهیم شما را با زندگینامه الیف شافاک نویسنده این کتاب و یکی از معروف ترین نویسندگان حال حاضر آشنا کنیم.

زندگینامه الیف شافاک

این روزها کتاب ملت عشق در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است و مطالب این کتاب، از چهل قانون شمس گرفته تا… فراوان به اشتراک گذاشته می شوند. در این مطلب می خواهیم شما را با زندگینامه الیف شافاک نویسنده این کتاب و یکی از معروفترین نویسندگان حال حاضر آشنا کنیم.

الیف شافاک

الیف شافاک نویسنده کتاب عشق (در ایران تحت عنوان ملت عشق) که این روزها در کشور ما بسیار محبوب شده است در بیست وپنج اکتبر ۱۹۷۱ در استراسبورگ فرانسه زاده شد. پدرش هنگام تولد او در مقطع دکترای روان شناسی اجتماعی تحصیل می کرد. پدر و مادر الیف شافاک خیلی زود یعنی یک سال بعد متارکه کردند و حضانت الیف به مادرش شفق آیتمان رسید. مادرش بعدها در مقام یک دیپلمات به کشورهای مختلف سفر می کرد و دخترش را به همراه می‌برد.

الیف شافاک می گوید رشدش در خانواده فاقد پدر بیشترین تاثیر را بر کار نویسندگی اش گذاشته است. مدرسه راهنمایی را در مادرید و عمان و دبیرستان را در آنکارا گذراند. از دانشگاه تکنیک اورتا دوغوی آنکارا لیسانس روابط بین الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان گرفت. با پایان نامه ای در خصوص رویکرد زنانه و جهان دوار در اندیشه مولوی و بکتاشی. او دکترای علوم سیاسی اش را هم از همان جا گرفت.

زندگینامه الیف شافاک

زندگینامه الیف شافاک
زندگینامه الیف شافاک

پایان نامه فوق لیسانس او درباره اسلام، عرفان و زن از انجمن علوم اجتماعی جایزه گرفت.

اولین کتاب الیف شافاک با نام آناتولی از چشم بد در سال ۱۹۹۴ هنگام تحصیل در دوره فوق لیسانس او چاپ شد. رمان پنهان الیف شافاک در سال ۱۹۹۷ برنده جایزه بزرگ رومی شد که به بهترین اثر ادبی ترکیه در زمینه عرفان تعلق می گیرد.

پس از اتمام دکترا به استانبول نقل مکان کرد و در سال ۱۹۹۹ آینه‌های شهر را نوشت.

الیف شافاک از سال ۲۰۰۰ با دریافت جایزه اتحادیه نویسندگان ترکیه برای رمان محرم خوانندگان فراوانی یافت. او در سال ۲۰۰۲ قصر کک را به زبان ترکی نوشت که پرفروش بود.

در سال ۲۰۰۴ برزخ را به انگلیسی نوشت. او با دریافت بورس مطالعاتی به آمریکا رفت و در دانشگاه های مختلفی تدریس کرد.

الیف شافاک سال ۲۰۰۴ در پروژه مشترکی با موراتهان مونگان، فاروق اولای، جلیل اوکر، و پینار کور رمان به دنبال هم را نوشتند.

شافاک در سال ۲۰۰۵ با ایوب جان ساغلیک مدیر کل انتشارات روزنامه رفرانس در برلین ازدواج کرد. وی در سال ۲۰۰۶ رمان حرام زاده استانبول را به انگلیسی نوشت که پرفروش ترین کتاب ۲۰۰۶ ترکیه و نامزد جایزه پرتقال طلایی شد. او در این رمان به روابط ترک ها و ارامنه و نسل کشی ارامنه که رسماً توسط حکومت ترکیه انکار می شود پرداخت و به همین خاطر متهم به اهانت به هویت ترکی شد و سه سال تمام در معرض تهدید به حبس بود. هرچند به دلیل نقص ادلّه جرم حکم برائت گرفت.

زندگینامه الیف شافاک

Elif Shafak 01 2000x2472

در همین سال دخترش به دنیا آمد. الیف شافاک ماجرای افسردگی‌ای که پس از زایمان دچار شده بود را در رمانی که براساس زندگی خود با عنوان شیر سیاه به انگلیسی نوشت، شرح داده است. او در این کتاب زیبایی ها و سختی های نویسنده و مادر بودن توامان را بیان می کند. این کتاب از استقبال فراوانی برخوردار شد و مورد تحسین منتقدین و خوانندگان قرار گرفت. تا به حال هم همیشه جزو پرفروش ها بوده است. او دو سال بعد صاحب یک پسر هم شد.

الیف شافاک در مارس ۲۰۰۹ با انتشار رمان عشق (در ایران با عنوان ملت عشق) رکورد بیشترین فروش در کمترین زمان یک اثر ادبی را درترکیه شکست. کتاب او با بیش از ۳۰۰ بار تجدید چاپ و ۷۵۰۰۰۰ نسخه پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه شد. در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دو کتاب انتقادی در قالب مجموعه مقاله منتشر کرد و در سال ۲۰۱۱ کتاب اسکندر به قلم او توسط انتشارات دوغان به کتاب فروشی ها آمد. رمان دیگر او با نام شرف نامزد جایزه ادبیات آسیامن در سال ۲۰۱۲ و برنده داستان زنان ۲۰۱۳ شد.

رمان شاگرد معمار الیف شافاک در سال ۲۰۱۳ چاپ شد که دربارهٔ زندگی معمار صنعان، مشهورترین معمار دورهٔ عثمانی است. این رمان روایت‌ گر زندگی کودکی به همراه فیلش در دنیای رنگارنگ تمدن عثمانی است.

download 1

رمان الیف شافاک با نام سه دختر حوا  در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. داستان این رمان در فاصله استامبول و آکسفورد و از سال‌های دهه ۱۹۸۰ تا امروز اتفاق می‌افتد و قصه ایمان و دوستی، سنت و مدرنیته، عشق و خیانت‌های غیرمنتظره است.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «سه دختر حوا» نوشته الیف شافاک

download

آخرین اثر الیف شافاک کتاب ۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب است که به زبان انگلیسی منتشر شده است. این رمان ساختاری متفاوت دارد؛ نگاه شافاک همچنان به سرزمین آبا و اجدادی خویش، ترکیه است و این بار به استانبول و زنان.

شروع داستان از نقطه‌ای‌ست که درواقع پایان داستان است. شب است، لی‌لا،‌ بدکاره‌ای بدفرجام، مرده است و جسدش در سطل زباله‌ای در گوشه‌ای از استانبول افتاده است. بر اساس یک نظریۀ علمی مغزِ آدمی تا ۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه بعد از مرگ همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اینک آن دقایقِ پایانی و مرور همۀ خاطرات زندگی برای لی‌لا شروع شده است…

این کتاب، که صرف‌نظر از پیام‌های قدرتمند اجتماعی،‌ مجموعه‌ای از وقایع پرکشش را در بر می‌گیرد، از اولین روزهای انتشار مورد توجه محافل ادبی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» نوشته الیف شافاک

الیف شافاک - زندگینامه

آثار غیرداستانی الیف شافاک شامل مقالاتی در حوزه‌های مختلف می‌شود. از جمله تعلق فرهنگی، هویت، جنسیت، سیاست زندگی روزمره، ادبیات چندفرهنگی و هنر همزیستی.

این مقالات در قالب مجموعه‌هایی به چاپ رسیده است: جزر و مد (۲۰۰۵)، فرارپرست (۲۰۱۰)، شمس‌پاره (۲۰۱۲) و تو تنهایی  (۲۰۱۷).

 

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x