مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صف خرید و فروش در بورس

صف خرید و فروش در بورس به چه معناست؟

صف خرید و فروش دو مفهوم مهم در بورس ایران هستند که مطمئنا زیاد به گوش شما خورده است. اگر از مفهوم صف خرید و فروش آشنایی ندارید با ما همراه باشید تا به توضیح این دو مفهوم بپردازیم.

صف خرید و فروش در بورس

 

صف خرید و فروش در بورس

صف خرید و فروش دو مفهوم مهم در بورس ایران هستند که مطمئنا زیاد به گوش شما خورده است. اگر از مفهوم صف خرید و فروش آشنایی ندارید با ما همراه باشید تا به توضیح این دو مفهوم بپردازیم.

 

محدودیت دامنه نوسان در معاملات سهام و تاثیر آن در صف خرید و فروش

قبل از اینکه راجع به صف خرید و فروش در بورس صحبت کنیم باید اول به بررسی عاملی که باعث به وجود آمدن صف خرید و فروش می شود بپردازیم.

در بازار سرمایه ایران مفهومی به عنوان محدودیت دامنه نوسان وجود دارد.

سیاست گذاران در بازار سرمایه ایران برای آنکه از نوسانات شدید قیمتی جلوگیری کنند در بازار بورس و فرابورس محدودیت قرار داده اند. این محدودیت به این صورت است که به طور مثال در بورس قیمت سهام نسبت به روز قبل از مثبت ۵ تا منفی ۵ درصد نسبت به قیمت روز قبل می تواند نوسان کند.

مثلا اگر قیمت روز گذشته سهم فولاد ۵۰۰ تومان باشد برای امروز، قیمت می‌تواند فقط در محدوده ۴۷۵ تومان تا ۵۲۵ تومان نوسان داشته باشد و کمتر و بیشتر از این محدوده در وضعیت عادی بازار معامله‌ای نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین سایت های بورسی

صف خرید سهام در بورس چیست؟

با فرض اینکه اکثر افراد پیش بینی می کنند که قیمت سهم افزایش بیشتر از ۵ درصدی دارد با توجه به اینکه محدودیت دامنه نوسان وجود دارد و سهم بیشتر از ۵ درصد نمی تواند رشد کند در مثبت ۵ سفارش های خرید زیادی ثبت می شود و صف خرید به وجود می آید.

در واقع سفارش های خرید بیش از ۵ درصد مثبت انجام نمی شود اما با این حال تعداد زیادی تقاضا برای خرید این سهم وجود دارد بنابراین افراد باید بر سر خرید سهام این شرکت وارد رقابت شوند و تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود.

همچنین وقتی سهام‌داران این شرکت می‌دانند سهام‌شان رو به افزایش است، اقدام به فروش نخواهند کرد.

به چنین وضعیتی که هیچ عرضه کننده‌ای وجود نداشته باشد و تقاضای خرید در سقف قیمت قرار داشته باشد، صف خرید سهام گفته می‌شود.

در سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com می توان با کلیک روی منوی دیده‌بان بازار، لیست سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را مشاهده کرد.

هر نماد شرکت صفحه مخصوص به خود را دارد که با کلیک روی نام شرکت در دیده‌بان بازار یا با استفاده از ابزار جستجو (ذره‌بین سبز رنگ بالای سایت tesetmc.com) صفحه آن نماد را پیدا کرد.

مثلا برای یافتن نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، کافیست بخشی از نام همین شرکت را در فیلد جستجو وارد کنید. با انجام این کار نماد ثشرق برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک روی لینک آن به صفحه این نماد وارد می‌شوید.

تقریبا در وسط صفحه‌ی نماد مربوطه که وارد آن شده اید دو کادر با عنوان خرید و دیگری با عنوان فروش وجود دارد.

این همان دو بخشی است که سفارشات خرید و فروش سهام نمایش داده می‌شوند و همان سفارشاتی هستند که توسط کارگزاران یا توسط معامله‌گران در سیستم‌های معاملاتی آنلاین ثبت می‌شوند.

وقتی سهام یک شرکت دارای صف خرید باشد یا به عبارتی یک نماد دارای صف خرید باشد، کاملا واضح است که در کادر خرید، سفارشات خرید در حداکثر قیمت به تعداد و حجم زیاد ثبت شده است و طرف دیگر هیچ سفارش فروشی وجود ندارد.

صف خرید و فروش در بورس
صف خرید و فروش در بورس، صف خرید

 

صف فروش1
صف خرید و فروش در بورس، صف فروش

صف فروش سهام در بورس

صف فروش ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود به طور مثال اگر از یک شرکت خبر بدی منتشر شود اغلب سهامداران دست به فروش سهام خود می زنند و تقاضایی هم برای خرید آن سهم وجود ندارد.

در این زمان میزان عرضه سهام بیشتر از تقاضای آن می شود و در اصطلاح می گوییم صف فروش ایجاد شده است.

زمانی که صف فروش در بازار بورس تشکیل می شود، تعداد فروشندگان سهم به نسبت خریداران آن سهم بیشتر خواهد شد و فشار عرضه بر تقاضای خرید سهام غلبه می کند.

تا حدی که سفارش های خرید به اتمام برسد و در این موقعیت زمانی فروشندگان مجبور می شوند که قیمت سهام خود را تا پایین ترین قیمت روز برای فروش پایین بیاورند تا بتوانند خریداران را به خرید سهام شان تشویق کنند.

صف خرید و فروش در بورس
صف خرید و فروش در بورس

نکته‌هایی که باید در صف خرید و فروش در بورس در نظر داشته باشید

حتما یادتان باشد اگر یک سهمی صف خرید داشت دلیلی بر رشد روزهای بعد آن سهم نیست و اگر سهمی هم در منفی کامل صف فروش داشت، دلیلی بر افت سهم در روزهای آتی نیست.

سهم‌های زیادی در بازار با صف خرید و صف فروش وجود داشتند اما روز بعد روند حرکتی آنها برعکس شده است. بنابراین توصیه می‌کنیم برای خرید و فروش فقط صف خرید و صف فروش سهام را ملاک قرار ندهید.

 

نفر چندم صف خرید هستم؟

آیا می توان فهمید نفر چندم صف هستید؟ برای فهمیدن جایگاه خودتان در صف خرید و فروش در بورس باید به صفحه معاملات آنلاین کارگزاریتان مراجعه کنید.

در این صفحه به شما نشان داده می شود که در جایگاه چندم صف هستید.

 

بیشتر بخوانید: یک کارگزاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2 سال قبل

سایت شما عالی هستش
امیدوارم موفق باشید
https://youmovise.com/list-armenian-singer/

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x