مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
فعالیت فیزیکی

ضرورت داشتن فعالیت فیزیکی در کودکان و نوجوانان

فعالیت بدنی ممکن است شامل فعالیت‌های برنامه ریزی شده از قبیل پیاده‌روی، دو، بسکتبال و یا دیگر برنامه های مشابه باشد یا ممکن است شامل فعالیت‌های روزانه از قبیل کارهای منزل و بیرون از خانه شود.

فعالیت فیزیکی به طور کلی به مجموعه حرکاتی گفته می شود که از طریق انقباض عضلات اسکلتی ایجاد شده و موجب افزایش مصرف و هزینه انرژی می شود.

فعالیت بدنی ممکن است شامل فعالیت‌های برنامه ریزی شده از قبیل پیاده‌روی، دو، بسکتبال و یا دیگر برنامه های مشابه باشد و یا ممکن است شامل فعالیت‌های روزانه از قبیل کارهای منزل و بیرون از خانه شود.

 

انواع فعالیت های بدنی

انواع فعالیت بدنی عبارت‌اند از:

۱- فعالیت شغلی، ۲- فعالیت در منزل، ۳- فعالیت اوقات فراغت، ۴- فعالیت برای جابجایی.

فعالیت فیزیکی ازلحاظ شدت به‌صورت «کم، متوسط و زیاد» طبقه بندی می شود.

مثال هایی از فعالیت فیزیکی با شدت کم عبارت‌اند از: نشستن، تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر.

مثال هایی از فعالیت فیزیکی با شدت متوسط عبارت‌اند از: دوچرخه سواری تفریحی، شنا با سرعت متوسط، پیاده روی آرام، کارهای روزانه منزل.

مثال هایی از فعالیت فیزیکی با شدت زیاد عبارت‌اند از: دویدن و تمرین در کلاس های ورزشی.

فعالیت بدنی و ورزش

لازم است به این نکته توجه کنید که فعالیت بدنی و ورزش دو واژه جدا از هم هستند. ورزش نوعی فعالیت بدنی برنامه ریزی شده همراه با سازمان دهی است که شامل حرکات تکرار شونده و هدف داری است که هدف اصلی آن بهبود یا نگهداری یک یا چند جزء از تناسب فیزیکی است.

انواع ورزش ها در سه گروه ورزش های آماده سازی، رقابتی و غیررقابتی جای دارند. پیاده‌روی و دوی تفریحی از مثال‌های ورزش های غیررقابتی و بسکتبال، ژیمناستیک، اسکی، شنا، والیبال و دوی شدید از ورزش های رقابتی هستند.

میزان فعالیت فیزیکی لازم برای گروه های سنی مختلف

کودکان باید بیشتر روزهای هفته به‌طور منظم فعالیت حتی در حد بازی های پرتحرک داشته باشند ولی ورزش های سنگین و رقابتی به صفحه رشد آن‌ها آسیب می رساند.

نوجوانان باید حداقل ۵ روز در هفته و ترجیحاً هر روز به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا شدید داشته باشند. بهتر است این فعالیت ها به‌صورت متناوب و همراه با دوره های استراحت کوتاه و برگشت به حالت اولیه باشد. دوره های فعالیت جسمانی تناوبی (دوره های تناوبی فعالیت جسمانی شدید و استراحت) باعث تحریک ترشح هورمون رشد می شود.

بزرگسالان باید حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند. این مدت می‌تواند در روزهای هفته و در مدت های ۲۰ دقیقه‌ای انجام شود

 

چرا باید فعالیت فیزیکی داشته باشیم

به خاطر داشته باشیم حتی کمی فعالیت بدنی در روز بهتر از بی تحرکی است.

افرادی که هیچ‌گونه فعالیت بدنی ندارند معمولاً بیشترین عوامل خطر را برای ابتلا به انواع بیماری ها خواهند داشت. هنگامی که مدت و شدت فعالیت بدنی بیشتر باشد اثرات مفید آن هم بهتر و پایدارتر خواهد بود

روش های متعددی برای فعالیت فیزیکی وجود دارد که طیف وسیع و متنوعی از این فعالیت ها در منزل و بدون نیاز به لباس و کفش مخصوص یا دستگاه ورزشی قابل انجام است.

اولین گام برای افزایش فعالیت فیزیکی، کاهش طول مدت تماشای تلویزیون و سرگرمی های کامپیوتری است. این قبیل فعالیت های بی‌تحرک باید کمتر از دو ساعت در روز باشد.

ادامه دارد…

 

با تشکر از پروفسور رویا کلیشادی

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x