مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 2 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
فیلمنامه نویسی از نگاه بیلی وایلدر

فیلمنامه نویسی از نگاه بیلی وایلدر

فیلمنامه نویسی از نگاه بیلی وایلدر ... مخاطبین شما سلیقه مشخص و واحدی ندارند. به این معنی که باید تمام هنر خود را به کار بگیرید تا بتوانید همه سلیقه ها را درگیر داستان کنید.

فیلمنامه نویسی از نگاه بیلی وایلدر

بیلی وایلدر (Billy Wilder) ‏کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و روزنامه‌نگار آمریکایی اتریشی‌ بود. وایلدر در مجموع ۶ بار برنده اسکار شد که شامل یک اسکار بهترین فیلم، دو اسکار بهترین کارگردانی و سه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و غیر اقتباسی است.

بیلی وایلدر بیش از ۶۰ فیلم ساخته اما عمده شهرت او به خاطر پنج شاهکارش: غرامت مضاعف، سانست بلوار، بعضی ها داغشو دوست دارن، آپارتمان و شاهدی برای تعقیب است.

فیلمنامه نویسی از نگاه بیلی وایلدر

وایلدر نکاتی برای فیلمنامه نویسی مطرح کرده است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

۱. مخاطبین شما سلیقه مشخص و واحدی ندارند. به این معنی که باید تمام هنر خود را به کار بگیرید تا بتوانید همه سلیقه ها را درگیر داستان کنید.

۲. باید مخاطب را درگیر قصه خود کنید. به تعبیر دیگر به یقه مخاطب چنگ بیندازید و اجازه ندهید، برود.

۳. سعی کنید خط داستانی برای شخصیت اصلی فیلمنامه خود را گسترش دهید. به گونه ای نباشد که مطلع نباشید شخصیت اصلی چه کسی است و قرار است چه کارهایی انجام دهد و سردرگم شوید.

۴. باید کاملا آگاه باشید که کجا قرار است، بروید. پایان قصه را بدانید، هدف شما مشخص باشد و در نتیجه بر اساس هدف نهایی، هر چیزی را بنویسید.

۵. بهتر است پیرنگ داستان را به صورت واضح و مشخص هنرمندانه نشان ندهید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ۲۰۲۱

فیلمنامه نویسی از نگاه بیلی وایلدر

۶. اگر در پرده سوم مشکلی دارید، به اصل قضیه بر می گردد. به عبارت دیگر یعنی پرده اول و پیرنگ شما مشکلی دارد.

۷. Lubitsch می گوید: «بگذارید مخاطب خودش حساب و کتاب کند و متوجه قضایا شود. در این صورت است که عاشق شما می شود.» اجازه دهید مخاطب به کشف برسد.

۸. در به کار بردن نریشین یا Voice Over چه از زبان شخصیت اصلی یا یک روای مراقب باشید. چیزهایی که واضح است و مخاطب متوجه می شود را دوباره با نریشن توضیح ندهید، بلکه به آنچه دیده و دریافت کرده اضافه کنید.

۹. رویداد مهمی که در پرده دوم رخ می دهد، چیزی است که ما را وارد پرده آخر می کند.

۱۰. پرده سوم باید سرعت بالا و کنش زیادی داشته باشد.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x